Rally van Portugal: Autosport.be in het spoor van Hyundai

De lichte duizeligheid na een positief antwoord op die belangrijke sollicitatie, of die draaiende maag als je het “aan” vraagt bij je ongrijpbaar gewaande “Dulcinea”. Iedereen kent het gevoel. Wel, zo voelde ik me ook toen Hyundai me aansprak om de rally van Portugal drie dagen lang van dichtbij te volgen. Een “ja” bleef dan ook niet lang uit, en voor ik het wist zat ik op het vliegtuig naar Porto.
Dag 1: Neuville toont vorm
Al het goede werd ’s avonds, tijdens de openingsproef op het “Eurocircuito” van Lousada, bevestigd. Duizenden uitzinnige fans zagen hoe Neuville opnieuw een tweede tijd klokte en Dani Sordo mee het virtuele podium op klom. Neuville slaakte met zijn sterke begin een diepe zucht van opluchting na een reeks problemen in de openingsfase van de rally van Argentinië. De Belg leek nog eens voluit zijn kansen te kunnen verdedigen, en met een goede startpositie behoorde een droomscenario à la Argentinië tot de mogelijkheden.
Dag 2: Paddon in zak en as
Zo rustig het was op donderdagavond, zo bevreemdend het vrijdagmiddag aanvoelde in de drukke servicezone van Hyundai. Neuville had net de dag geopend met een heel zwakke tijd. Hij herstelde wel van die opdoffer maar stond bij zijn aankomst in Porto na drie echte proeven al op 40 seconden, terwijl Sordo op podiumkoers lag. Op het moment dat Paddon eigenhandig mee aan de wagen begon te sleutelen en Sordo de banden onder de loep nam, stond Neuville breed uit te beelden hoe hij de wagen maar niet onder controle kreeg. Manager Alain Penasse en teambaas Michel Nandan luisterden aandachtig naar wat de Belg te vertellen had. Na zijn verklaring ging Neuville eten en onboardbeelden bestuderen. De gordijntjes van de eetruimte gingen dicht. Er hing spanning in de lucht.
Er heersten dus wat gemengde gevoelens na de openingsdag. Zo slaagde Kris Meeke er, in tegenstelling tot Neuville, wel in zijn startpositie uit te buiten. De Brit was dan al op weg naar zijn eerste overwinning van het seizoen. Onze Belg zorgde wel nog voor lichte euforie en een stevig applaus door de twee slotproeven in de straten van Porto op een overtuigende manier te winnen. Nee, veel viel er niet te winnen tijdens die verplichte nummertjes, maar het deed deugd en dat gevoel namen we mee aan tafel waar Hyundai ons verwende met een heerlijke maaltijd en fel gesmaakte verhalen van onze chauffeur Jean-Louis die zich daags erop opwierp als een ware muziekkenner.
Dag 3: Batterijen, en brandstoftank, leeg
Dag 4: Hoop koesteren
En toch. Hoe meer pech Neuville kent, hoe dichter het moment komt dat alles nog eens zal meezitten. De Hyundai toonde zich opnieuw fiabel, en Neuville kan het niet zomaar verleerd zijn. Bovendien kennen we met vier verschillende winnaars uit vijf manches een van de meeste geanimeerde WRC-seizoenen van de jongste jaren en mogen zowel Citroën als Hyundai moed putten en hoop koesteren dat ze binnenkort nog eens op het hoogste schavot mogen. Waarom niet in Sardinië, met een Belg bovenaan?
Foto's: Sandro Delaere
Tweet