Autosport.be jaaroverzicht - Stint 25: Ogier en Volkswagen verbazen

Ogier: VW Polo R-WRC
Wat op het einde van het WRC seizoen reeds een gewenning werd, was 12 maanden eerder quasi utopisch. Volkwagen zou met de Polo R WRC het volledige WRC seizoen 2013 betwisten en was naast de gevestigde waarden, Citroën en Ford, de onbekende factor. Nu, een jaar later, kunnen we schrijven dat Volkswagen het seizoen overheerste en naast de titel bij de piloten ook de titel bij de constructeurs binnen haalde.
Dubbel feest bij Volkswagen
Had het kampioenschap er anders uitgezien indien Loeb een volledig seizoen had afgewerkt met Citroën in WRC? Waarschijnlijk wel, maar dan nog was volkswagen de verrassing van het seizoen geweest. Met 10 overwinningen - 9 voor Ogier en 1 voor Latvala op 13 wedstrijden - overtuigden Ogier en vooral Volkswagen inzake hun drang naar perfectie. Een huzarenstukje tijdens een debuutseizoen in het WK Rally. Gravel, onverhard, sneeuw, ijs en asfalt; telkens was het voor Volkswagen een stap in het onbekende tegenover de concurrentie en telkens reed de Polo R WRC zich vooraan in de kijker. Een verdiende dubbele titel dus en volgens ons ook de te kloppen formatie in 2014, want inzake de rijderbezetting koos men bij Volkswagen opnieuw voor kampioen Ogier, geflankeerd door Latvala en Mikkelsen.

Foto's: RIP & Willy Weyens

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op woensdag 25 december 2013.
  • Hamofa Performance