van der Horst

Manthey's imposante Porsche 911 GT3 Cup MR geweigerd voor Belcar

Porsche 911 GT3 Cup MR
Porsche 911 GT3 Cup MR
Autosport.be kan onthullen dat een Belcar-team reeds enige tijd bezig was met een speciaal project voor dit seizoen, maar helaas werd die ambitie afgelopen week plots neergesabeld toen beslist werd dat de wagen in kwestie niet toegelaten wordt. Het betreft de fraaie Porsche 911 GT3 Cup MR, de endurance-versie van de Porsche 991 Cup ontwikkeld door Manthey Racing. Belcar eist echter dat de Porsche in Cup-configuratie aan de start verschijnt, dus is dergelijke "special" uit den boze. Jammer, temeer daar er een normtijd wordt gehanteerd en er bovendien intrinsiek snellere wagens aan de start verschijnen...
  • Hamofa Performance
Porsche 911 GT3 Cup MR
Porsche 911 GT3 Cup MR
De Porsche 911 staat reeds jaren geboekt als een oerdegelijke racebolide. Dat de Porsche 911 GT3 Cup MR ook nog eens snel is, maakt de bolide een te duchten tegenstander. Bij de 24H van Dubai won de wagen niet alleen zijn klasse, maar eindigde tussen het GT3-geweld ook op een algemene zesde plaats - als snelste niet-GT3 overigens. Daarenboven ziet de doorontwikkelde Supercup-bolide er gewoon beestig goed uit. De wagen had dus zeker een meerwaarde kunnen vormen in de 24 Hours of Zolder, maar het lijkt dus uitgesloten dat de bolide aan de start verschijnt. De verschillen tenopzichte van de standaard Cup-wagen zijn niettemin aanzienlijk. Op vlak van bodywerk zijn heel wat elementen (uit carbon opgebouwd en) aangepast en daarnaast is de wielbasis vergroot en werd er ABS voorzien.

RS Racing - Porsche 996 Biturbo
RS Racing - Porsche 996 Biturbo
In het verleden zagen we overigens reeds materiaal uit de stal van Manthey Racing aan de start van de Belcar. Onder meer in 2005 en 2006 zagen we een Porsche 996 Biturbo rijden, met onder andere Ruben Maes, Olivier Tanghe en François Verbist. De wagen werd toen mede gefnuikt door aangepaste reglementen die een kleinere achtervleugel en een restrictor voorschreven. De "dikke" Porsche verdween terug in de garage bij RS Motors, waar hij naar verluidt vandaag nog steeds staat.

Foto's: Martijn Wouters & Manthey Racing



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons