van der Horst

Belcar Historic Cup powered by St. Paul: Vol huis in Zolder

Belcar Historic Cup
Belcar Historic Cup
In het kader van het New Race Festival op Circuit Zolder (13 & 14 mei) zal ook de Belcar Historic Cup voor het eerst dit jaar in de startblokken staan. En de race is meteen bijna uitverkocht met voorlopig 45 wagens op de startgrid. Binnen de organisatie van promotor BRAVO zijn er reeds 38 package deals verkocht. Dat is voor wagens die inschrijven en betalen voor een gans seizoen. Kwantitatief blijft de Belcar Historic Cup op hetzelfde niveau hangen, maar kwalitatief gaat het crescendo met enkele nieuwe juweeltjes op de startgrid. De troepenschouwing en de favorieten komen aan bod in een volgend artikel.
  • LTF
Vijf weekends, tien races met twee schrapresultaten
Belcar Historic Cup 2022
Belcar Historic Cup 2022
Vijf weekends staan er op de agenda tegenover zes vorig seizoen. In tegenstelling tot vorige seizoenen rijdt de Belcar Historic Cup niet in het voorprogramma  van de 24 Hours of Zolder. Het merendeel van de piloten vindt het 24H-weekend niet aantrekkelijk wegens een slechte timing voor de Historics. De wagens moeten zich reeds op donderdag aanmelden voor de technische controle en de kwalificatie. Op vrijdag is er de verplichte motorstilte, terwijl de twee races moeten worden afgehaspeld kort na elkaar op zaterdagmorgen en middag. Uit ervaring wisten de piloten te melden dat er dan wordt gereden voor lege tribunes omdat het leeuwenaandeel van de toeschouwers voor de 24H Zolder pas na de middag komt opdagen. Het gros van de piloten zijn zaakvoerders en dienen reeds vanaf woensdag richting Circuit Zolder te komen. Er werd dus tegen gestemd vanuit de hoek van de piloten.
Opnieuw traditionele uitstap naar de Nürburgring
Opnieuw traditionele uitstap naar de Nürburgring
Resten er het New Race Festival en de Zolder Historic Grand Prix op Circuit Zolder, de Spa Summer Classic en de Spa Six Hours in Francorchamps, terwijl het seizoen traditioneel wordt afgerond op de Nürburgring. Er was nog een mogelijk alternatief in Assen, maar daar was Platform 4 of de ‘nineties’ niet welkom wegens te jong terwijl de andere platformen zouden worden ingedeeld in andere kampioenschappen. Assen blijft toegankelijk voor de platformen 1, 2 & 3, maar de wedstrijd telt niet mee voor het kampioenschap.
We krijgen dus een seizoen met vijf weekends en tien races, waarvan de acht beste resultaten aan het einde van het seizoen in rekening worden gebracht voor de vier Belgische titels in de verschillende platformen.

Startveld niet volledig uitverkocht via package deals
Startgrid Francorchamps Belcar Historic Cup powered By St. Paul
Startgrid Francorchamps Belcar Historic Cup powered By St. Paul
Vorig seizoen werden op voorhand 47 package deals verkocht. Deze wagens waren dan zeker van hun deelname indien er zich meer wagens aanbieden dan het reglementaire maximale startveld. Belangrijk, want op Circuit Zolder mogen maar 47 wagens de startgrid bemannen. Via een derogatie mogen er wel 56 wagens aan de race deelnemen, maar dan moeten er wel negen vertrekken vanuit de pitlane. Voor komend seizoen gingen er voorlopig maar 38 package deals de deur uit, maar dit is op zich geen probleem voor de organisator omdat er altijd deelnemers zijn die geen package deal nemen omdat ze niet de volledige kalender afwerken of eenmalig aan de start komen. Voor Zolder zijn er nu reeds 45 inschrijvingen, waardoor het maximum reeds bijna is bereikt. In Spa stelt dit probleem zich minder omdat er 65 deelnemers op de startgrid mogen staan en dat opent perspectieven voor de BRAVO. Indien er andere kampioenschappen zouden samen rijden met de Belcar Historic Cup in Spa is het wel de bedoeling dat deze wagens in een aparte gastklasse 5 rijden en zodoende geen punten kunnen afsnoepen van reguliere rijders die de Belgische titel ambiëren. Eenmalige deelnemers worden om dezelfde reden gevraagd om in te schrijven in de gastklasse die recht geeft op een podium, maar geen punten. Maar de organisatie kan nooit eenmalige deelnemers weigeren indien ze effectief toch willen rijden in een van de onderlinge platformen.  

Vier platformen en verschillende kleuren voor de toeschouwers
Tim Kuijl versus Moortgat
Tim Kuijl versus Moortgat
Veel is er niet veranderd inzake de sportieve en technische reglementen tegenover vorig seizoen. Er zijn nog steeds vier platformen met elk hun eigen Belgische titel. Ieder platform wordt nog eens onderverdeeld in verschillende klassen volgens de cilinderinhoud. Ieder weekend omvat twee races. De startopstelling van de eerste race is volgens de uitslag van de kwalificatie en indien er maar één kwalificatie wordt verreden, dan zal de uitslag van de eerste race dienen als startopstelling van race 2.
Om verwarring inzake onderlinge platformen en klassen te voorkomen bij het publiek zal iedere platform een andere kleurcirkel rond het wagennummer hebben met ook de vermelding van het desbetreffende platform en klasse. Er zijn immers wagens die heel goed op elkaar lijken, maar door hun bouwjaar, homologatie of cilinderinhoud in verschillende platformen of klassen aan de slag gaan. En ondanks het feit dat de Belcar Historic Cup eigenlijk vier Blelgische kampioenschappen huisvest binnen één peloton, krijgen we ook steeds mooie duels te zien tussen wagens van verschillende platformen of klassen. Zoals op bijgaande foto waarbij Tim Kuijl (platform 4) de stelling van Luc Moortgat (platform 3) aanvalt.

Even het geheugen opfrissen inzake onderlinge platformen
Het Belgisch kampioenschap voor historische wagens bestaat uit vier platformen met platform 1 & 2 als oudste wagens van het veld met een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1981.

Dieter Kuijl - FIA Ford Capri Weslake Platform 1
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri Weslake Platform 1
Platform 1 is voorbehouden voor voertuigen die niet afwijken van hun vroegere en/of originele homologatie en deze rijden dus met een FIA Historic Technical Passport (HTP).




Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth. Platform 2
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth. Platform 2
Platform 2 is identiek aan platform 1, maar deze wagens genieten meer vrijheden en zijn technisch geëvolueerd binnen de krijtlijnen van het technisch reglement. Zij rijden met een Nationaal Technisch Paspoort (NTP).




Porsche 964 & Volvo 240 Turbo. Platform3
Porsche 964 & Volvo 240 Turbo. Platform3
Sinds de FIA drie jaar geleden besliste om de leeftijd van de Historics op te trekken naar 1990 spreken we niet meer over youngtimers, maar over platform 3 voor wagens met een bouwjaar tussen 1/01/1982 en 31/12/1990.




Nissan Primera BTCC. Platform 4
Nissan Primera BTCC. Platform 4
Platform 4 herbergt de vroegere ‘nineties’ en zijn in principe de huidige youngtimers met een maximale cilinderinhoud van 2500cc. Hier vonden we tot hiertoe vooral enkele potige BMW’s, aangevuld met cupwagens en ex BTCC / WTCC / STW wagens uit vervlogen gouden tijden. Deze klasse is bezig aan een flinke opmars na enkele zwakke seizoenen inzake kwantiteit.    

Platform 5 zijn de gastwagens die geen punten scoren en moeten voldoen aan bepaalde technische reglementen inzake veiligheid.

De platformen 1, 2, 3 en 4 kennen op het einde van het seizoen elk een officiële Belgische kampioen. Binnen deze platformen zijn er ook nog verschillende onderlinge klassen volgens de cilinderinhoud. Deze winnaars krijgen geen Belgische titel, maar wel een apart klassement binnen het de organisatie van het kampioenschap.

Foto's: Niels Vaeck - BRAVO Raving/Decancq

Kalender 2023:
New Race Festival Zolder: 13 & 14 mei
Spa Summer Classic: 07-09 juli
Historic Grand Prix Zolder: 22-23 juli
Spa Six Hours: 28, 29 & 30 september
Westfalen Trophy Nürburgring: 13, 14 & 15 oktober
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 8 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons