Schitterend deelnemersveld met onder meer Marc Duez
Er is uiteraard meervoudig kampioen Luc Moortgat die samen met zijn vaste kameraad Pierre-Yves Paque opnieuw de Porsches 964 Cup van LM Racing Events de sporen zullen geven. Erik Nulens is nog niet van de partij na zijn zware crash vorig seizoen, maar ditmaal zal de concurrentie uit een onverwachte hoek komen. Niemand minder dan Marc Duez zal een Volvo 240 turbo besturen uit de ateliers van Guillaume Dumarey.
Ook Evertjan Alders heeft niet stil gezeten en heeft zijn BMW 3-liter sneller gemaakt. Hij zal net als Duez binnen 3E (+2500cc) trachten om het Porsche-bastion te bestoken. De piloten uit 3D (2000cc – 2500cc) zullen er alles aan doen om in het zog te blijven. Acht BMW’s en één Mercedes maken hier de dienst uit.
We kijken dan vooral richting het duo Dirk Van Rompuy / Erik Qvick met de mooie BMW E30 M3, rainman Ben Thaens, Guy Fastres, Geert Dierckx, enz. De regerende kampioen Gentleman’s Fair is er niet bij en het was pas tijdens de laatste race op de Nürburgring dat deze zijn Mercedes voorbij de BMW M3 van Van Rompuy kon plaatsen en de titel binnen pakken.
Belangrijk om te vermelden is ook de verandering inzake de cilinderinhoud binnen de klassen 3C & 3D. Hierdoor komt Erik Bruynoghe met zijn Peugeot 205 GTI niet meer uit tegen de BMW's en kan de Hasselaar makkelijker vol scoren in de klasse 3C. Hij wordt hiermee meteen ook een podiumkandidaat voor platform 3 in de afrekening op het einde van het seizoen.
Platform 1 is momenteel een van de pijnpunten binnen de Belcar Historic Cup. Deze wagens, pré 1982 en voorzien van een FIA Historisch Technisch Paspoort (htp), zijn dun bezaaid en over het algemeen vrij fragiel. Regerend kampioen Luc Geebelen (Porsche 911) zal er wegens coronaperikelen niet bij zijn en het is dus voorlopig uitkijken naar de Lotussen Elan van vice-kampioen Marc Vandendijk en Roger Poulet die het zullen opnemen tegen de Porsche 911 van Francis Kienert en de Mini Cooper S van de familie Damseaux.
Platform 2 omvat het grootste deel van het peloton binnen de oudjes en omvat net als klasse 1 wagens met een bouwjaar ouder dan 1982, maar voorzien van technische evoluties en een Nationaal Technisch Paspoort (NTP). Hier tekenen de meeste titelpretendenten wel paraat met onder meer uittredend kampioen Wim Kuijl die net als Dieter Kuijl een machtige Ford Capri 2600 RS bemant.
Zij zullen het opnemen tegen onder meer vice kampioen Jos Laudus (Opel Kadett GTE), de prachtige Fords GT40 van Emiel De Weerdt en René Weidig, De Ford Escort van ex-kampioen Michel Kowalewski, de razendsnelle Mazda RX3 van Gust Van Haelst, de Toyota Celica van Dominique Holvoet, enz. Grote onbekende factor is de inschrijving van John Rasse in een nieuw opgebouwde Ford Escort MK2. Rasse heft een karrevracht aan ervaring en bewees in het verleden in Belcar en Lotus Cup Europe dat hij héél snel kan zijn.
Tenslotte is er platform 4, de vroegere nineties voor wagens met een bouwjaar van 1991 tot en met 2000 en met een maximale cilinderinhoud van 2500cc. Ook hier uiteraard een pak BMW’s aan de start, gecombineerd met wagens uit vervlogen Cups zoals de Renault, Clio, Peugeot 106. Vorig seizoen kregen we hier de schitterende Nissan Primera BTCC ex-Leslie aan de start met Guy François aan het commando. De Gentenaar betaalde veel leergeld en mag dit seizoen hopen op betering. Titelverdediger Tim Kuijl is in ieder geval uit op een titelverlenging met zijn supersnelle BMW E36. Concurrentie moet er normaliter komen uit de hoek van merkgenoot Marc Van Doorslaer, Guy François, de Clio’s van Ruben Moortgat en Matthias Van Hool, de Porsche Boxter van Alain De Jong, enz.
Foto's: Bravo/MRP / Ronald Janssens / Tourenwagen Classics / Niels Vaeck
Tweet