van der Horst

New Race Festival: Reacties na de wedstrijd

TotaalPlan Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
TotaalPlan Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Op Circuit Zolder werd afgelopen weekend de openingsmanche van het Belcar Endurance Championship 2023 afgewerkt. Na 180 minuten racen mocht Cédric Wauters de TotaalPlan Racing Lamborghini als winnaar onder het zwart-wit geblokt jagen. Zoals u ondertussen gewend bent, sprokkelde Autosport.be wederom enkele reacties aan de voet van het podium. Een overzicht.
  • 24 Hours of Zolder
Totaalplan Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Totaalplan Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Cédric Wauters (1ste algemeen, 1ste GTA): "Het was geen eenvoudige wedstrijd en ik vond het fysiek zwaar in de auto, maar ik ben uiteraard blij om het seizoen met een zege te starten. Na de late BoP-aanpassing op slechts enkele uren voor de start van de race (lees meer, red.), nam Mario de moedige beslissing om zelf niet te rijden. Daardoor hadden we op strategisch vlak enkele nieuwe opties en dat heeft uiteindelijk bijgedragen tot de zege. We hebben er echter wel voor moeten vechten, want de late safety car kon de kaarten herschudden. Ik heb de herstart echter goed aangepakt; zodra de lichten op de safety car doofden, heb ik een gat laten vallen. Zo kon ik vanaf de Rea-bocht accelereren en een kloofje slaan, hopend dat ik de safety car niet meer voorbijstak. Dat werkte, al had ik wat geluk met een gedubbelde deelnemer. Pole, zege en vanzelfsprekend de leiding in de BK-tussenstand; een droomstart van het seizoen."

PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
Stienes Longin (2de algemeen, 2de GTA): "Een goede race van ons hele team, enkel jammer dat ik in de eindfase geen direct duel met Cédric kon uitvechten. Ik zeg niet dat de uitslag per se anders was geweest, maar dan hadden we wel nog een kans gemaakt. That's racing en met een tweede plaats kunnen we eigenlijk niet ontevreden zijn. Het gevoel na dit weekend is eigenlijk positief en bovendien keren we huiswaarts met het extra punt van de snelste ronde."

GTE Racing - Cupra TCR
GTE Racing - Cupra TCR
Maxim Van Den Hove (17de algemeen, 2de TA): "Mijn eerste Belcar-wedstrijd en meteen een podiumplaats, geweldig! Ik ben fier op de stappen die mijn vader en ik de voorbije jaren hebben gezet, er is telkens progressie. In 2020 startte ik in de Virtual Belcar, in 2021 was er dan mijn debuut in de Skylimit Belcar Sprint Cup, in 2022 racete ik voor het eerst in de BGDC en nu dus de Belcar Endurance. De concurrentie was wel stevig, vooral omdat we het in onze Cupra TCR vooral van de bochtensnelheid moeten hebben. De BMW M2's beschikken over veel meer vermogen, dus je ziet ze telkens van je wegrijden. Bovendien kregen we na 20 minuten wedstrijd al te kampen met remproblemen, waardoor we eigenlijk de ganse wedstrijd omzichtig hebben moeten omspringen met remmen. Een tweede plaats is echter een leuk resultaat. Ik had hierop voorhand wel op gehoopt, maar op papier lijkt het eenvoudiger dan in realiteit."

Julie Kenis
Julie Kenis
Julie Kenis (18de algemeen, 3de TA): "Vorig jaar reden Juna-Jane en ik bij de 24 Hours of Zolder al met onze vaders, maar nu raceten we tegen hen! Dat was toch wel speciaal eigenlijk en gezien we beide in een andere klasse uitkwamen, kwamen we elkaar wel tegen op de piste. Wij zijn allebei enorm blij dat we deze kans kregen en ben blij dat we de meet haalden zonder problemen. Finishen was eigenlijk ons doel dit weekend en als we dan meteen met een trofee naar huis mogen, kunnen we eigenlijk niet anders dan enorm tevreden zijn. Ik wil ook het hele team van G&A Racing bedanken, want op deze manier uitrijden zonder problemen terwijl het team zich in het totaal over drie auto's ontfermde, is zeker geen sinecure."

Hamofa Motorsport - BMW M4 GT4
Hamofa Motorsport - BMW M4 GT4
Rob Verhoeven (10de algemeen, 1ste GTB): "Twee auto's en twee klassezeges, weekend geslaagd (lacht). Neen, we hebben de race goed ingedeeld en zijn uit de problemen kunnen blijven. Iedereen heeft goede stints gereden en dan is de zege bijgevolg oververdiend. Eigenlijk is het best bizar als je er over nadenkt. We wilden dit seizoen heel graag de BMW M4 GT4 inzetten, maar tot twee weken geleden hadden we niet eens een exemplaar van de wagen. Plots belde BMW Motorsport Duitsland ons en hadden we dus een wagen. Zonder echt testwerk zijn we dan aan dit raceweekend begonnen en nadat we gisteren al de pole pakten, finishen we dus ook bovenaan de GTB-klasse. Ikzelf ben dus tevreden, maar ook binnen Hamofa Motorsport zie je enkel lachende gezichten nu."

VDW Motorsport BMW E46
VDW Motorsport BMW E46
Ron Van De Water (20ste algemeen, 1ste TB): "Eigenlijk hadden we een rustige en degelijke race, tot er plots een aanrijding was met een andere wagen (de SpeedLover Porsche van John De Wilde, n.v.d.r.). Er lag net na de Rea-bocht een oliespoor en de baanposten hadden dat ook aangegeven. Ik volgde een andere wagen in de hoop het spoor te ontwijken, maar plots trachtte de Porsche mij te passeren langs rechts, terwijl ik dat niet verwachtte. Hij raakte mij op het achterwiel en spinde. Ikzelf kon doorrijden, maar voelde meteen dat er iets mis was met het wiel. Het team stelde mij voor om te pitten, maar ik wist dat er toch weinig aan te doen zou zijn. Daarom ben ik blijven doorrijden en zo hebben we uiteindelijk onze zege in de TB-klasse kunnen veiligstellen.

Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Michael Cool (3de algemeen, 3de GTA): "Een podium, maar eigenlijk is dit niet echt een leuk gevoel. We reden op een bepaald ogenblik aan de leiding in de race, tot de safety car het veld bij elkaar bracht en de Audi en de Lamborghini gewoon van ons konden wegrijden. De Balance of Performance zit niet goed; als een auto 2 seconden sneller dan jou is, terwijl het veld eigenlijk genivelleerd zou moeten worden, dan klopt er iets niet. Dankzij het goede teamwerk van Belgium Racing besluiten we toch nog als beste Porsche en dat is wel iets waar we ons aan kunnen optrekken."

Foto's: Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op maandag 15 mei 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons