Belcar-nieuwssprokkels van op de Zolder Superprix
Het Belcar Endurance Championship rondt ook voor de tweede wedstrijd de kaap van 40 deelnemers, dat bevestigde Belcar-gezicht Rony Orlans aan Autosport.be. "Er waren enkele wagens die zich louter voor de DTM-meeting hadden ingeschreven en die we dus dit tweede weekend niet aan de start zien, maar toch kunnen de deelnemers en fans zich met een startveld van 40 wagens opnieuw opmaken voor een wedstrijd bomvol actie." Onder de deelnemers die verstek geven, is er de VDW Motorsport BMW Z3 (de BMW M3 is wel present), de MSE BMW (waarbij Bart Van Samang wel in actie komt op een Getspeed Mercedes), de beide T2 Racing-bolides (die het team huurde bij Krafft Racing) en de RBC Saker RapX (die in handen van solist Dave van de Velde voor het eerst richting het hoogste schavot werd gepiloteerd).
Update: Door het forfait van de Speedlover Racing Porsche #6 lijkt het erop dat de Belcar voor de Zolder Superprix de kaap van 40 wagens niet zal halen.
Er zijn echter ook extra wagens. Zo treedt het lokale Convents Racing Team bij de Zolder Superprix aan met een derde wagen. Naast de BMW 3 #70 van Jo Lammens en Gilles Puelings - die is ingeschreven onder de Simtag Racing-vlag - en de ondertussen gekende 3-serie #50 voor Yannick Dupont/Vincent Convents/Steve Raymakers, prepareerde pater familias Davy Convents een bimmer voor zichzelf en dochter Celine Convents, die debuteert in de autosport. De eerste stap dus richting de grote droom van vader Davy, zoals hij bijna drie jaar geleden al verklapte aan Autosport.be...
Naast de derde BMW voor Convents Racing - dat hiermee samen met Triple 1 meteen ook het numeriek grootste Belcar-team wordt - tekent ook Milo Racing weer present, ditmaal met een Ligier JS2R voor Christophe Nivarlet en Kévin Balthazar. Met zijn 3,7 liter krachtbron komt de wagen uit in de Belcar Specials-klasse (Belcar 3), al blijft het onwaarschijnlijk dat de wagen op snelheid echt een vuist zal kunnen maken tegen de Lamborghini's en MARC Car's.
AR Performance nam eind vorig jaar die BMW M3 WTCC van JR Motorsport over, met als doel een titelkandidaat in handen te hebben in Belcar 5. Bij de seizoensopener moest de wagen nog naar de kant met een kapotte gaskabel, maar bij race 2 revancheerde de bolide prompt met een zege. Tijdens het DTM-weekend werd het team overigens met een aardige verrassing geconfronteerd; de bolide stond geposteerd nabij de box van BMW Team RBM en wat bleek... de wagen is niet alleen een ex-RBM-bolide, het bleek eveneens het chassis te zijn waarmee Andy Priaulx het Mechelse team aan de wereldtitel hielp! Dit weekend blijft Nick Geelen aan de kant; Cédric Baeten en Olivier Hertsens verdelen bijgevolg de rijtijd onder hun twee.
Op het overgrote merendeel van de locaties zijn de aanpassingen van de publiciteit voor de passage van het DTM ondertussen teruggedraaid. Twee - zeer zichtbare - uitzonderingen zijn de VIP-toren aan start-finish en... de "Yokohama-brug"! De passerelle aan de paarse trap werd de laatste jaren gesierd door de kenmerkende publiciteit van Yokohama, maar de deal met de Japanse bandenproducent werd niet verlengd. Gezien het DTM rubber van Hankook gebruikt, werden er nieuwe spandoeken bevestigd. Enkel werden deze na de DTM-meeting niet verwijderd waardoor we de Yokohama-brug vanaf nu de Hankook-brug dienen te noemen?
Opgelet wie dit weekend naar Circuit Zolder afzakt! De wegenwerken aan de E314 zijn in hun volgende fase aanbeland, waarbij de afrit 27 "Circuit Zolder" is afgesloten voor het verkeer komende van Leuven rijdend richting de Nederlandse grens. Ook de oprit richting Nederland is afgesloten. Omrijden kan via de volgende afrit (28 - "Zolder") en daar te keren, of via de afrit 26 Bis "Lummen-Industrie" op de E313 Antwerpen-Hasselt.
Bert Longin krijgt dit weekend het gezelschap van Christoff Corten. De laatstgenoemde Vlaams-Brabander vervangt zijn streekgenoot Stienes Longin, die in Engeland aantreedt in het EK NASCAR. De wagen werd voor de derde Belcar-manche wel in een nieuw kleedje gestoken, waarbij de livrei naast de blauwe lijnen ook groene accenten kreeg. Eén ding is zeker, de atmosferische Norma M20 FC zal een pak meer opvallen op het asfalt!
Voor de komst van de DTM naar Circuit Zolder, werd het gekende podium afgebroken en vervangen door een van de meest indrukwekkende ereschavotten die we in de recente jaren op het Limburgse circuit zagen. Nu de DTM-karavaan Limburg achter zich heeft gelaten, moest er ook opnieuw een podium opgebouwd worden. Dat is gebeurd, al zal deze huldigingslocatie geen schoonheidsprijzen winnen vanwege de aanwezige stellingen. Wij duimen alvast dat de kissmissen veel goedmaken!
Het Sportieve Reglement voorziet dit seizoen tijdstraffen voor de laureaten van de vorige wedstrijd, 15 seconden extra bij de pitstops voor de 1e in de klasse, 10 voor de tweede en 5 voor de derde. We geven voor het overzicht de volledige verdeling mee van P1 tot P3 in elke klasse:
- Belcar 1: #1 Russell Racing, #2 McDonald's, #11 Krafft Racing
- Belcar 2: #991 NSL, #37 John De Wilde (rijdt niet mee), #3 Thems Racing
- Belcar 3: #999 WCB, #99 Belgium Racing, #4 VR Racing
- Belcar 4: #93 Getspeed, #22 Getspeed, #155 Gravity Fuelled (rijdt niet mee)
- Belcar 5: #88 AR Performance, #475 Stevens Motorsport, #154 QSR
- Belcar 6: #69 AR Performance, #50 Convents, #83 VDW Motorsport
Bij Hamofa Motorsport kreeg men op vrijdag de steun van een oude bekende... Cor Euser besloot het Limburgse team te assisteren met de set-up van de wagen. "We hebben de afgelopen maanden wat geëxperimenteerd met enkele dingen, waardoor we de afstelling van de wagen serieus moesten aanpassen", vertelt Kris Verhoeven aan Autosport.be. "Het is dan zeer handig als je iemand kent als Cor Euser, een man met gigantisch veel ervaring en meer dan 1000 races op zijn actief. Hij was dit weekend toch in Zolder, dus is hij ons bijgesprongen en ik moet zeggen dat we heel wat opgestoken hebben."
Foto's: Niels Vaeck, Gregory Deguelde & Martijn Wouters
Tweet