van der Horst

Belgisch team wint met Bert Longin WK zonnewagens!

Agoria Solar Team - BluePoint
Agoria Solar Team - BluePoint
Het Belgische Agoria Solar Team heeft de editie 2019 van het wereldkampioenschap voor zonnewagens gewonnen. Onder meer Belcar-rijder Bert Longin had als één van de rijders een hand in de zege en brak onder meer het persoonlijke record bij de kwalificaties. Bij de laatste etappe van de meerdaagse wedstrijd die de deelnemers van het Noorden van Australië richting Adelaide in het Zuiden bracht, nam de Belgische bolide de eerste plaats over.
Nuna X van het Vattenfall Solar Team
Nuna X van het Vattenfall Solar Team
Bluepoint, zoals de wagen gedoopt werd, keek lange tijd tegen een achterstand aan, maar de wagen van het Vattenfall Solar Team - het team van de TU Delft dat de wedstrijd reeds zevenmaal won op tien deelnames - brandde plots door een nog onverklaarbare reden uit. "We leken de wind in de rug te hebben. We reden aan 100 km/h toen ik een brandlucht rook. Ik vroeg aan het begeleidende voertuig dat ons volgde of het de wagen kon zijn, maar alle data leek normaal. Het duurde echter niet lang alvorens de cockpit zich met rook vulde en ik wist meteen dat er iets grondig fout was", aldus rijder Tim van Leeuwen. Drama dus bij het Nederlandse team op slechts 250 kilometer van de finish. Tijdens de wedstrijd over vijf dagen moest uiteindelijk meer dan 3000 km worden afgelegd waarbij er 44 teams uit 22 landen aan de start stonden.

Bert Longin
Bert Longin
De een zijn dood, is de ander zijn brood en dus passeerde het Belgische team hun Nederlandse concurrenten op de slotdag. De dag voordien begonnen de studenten van de KU Leuven nog aan de dag met een achterstand van 43 minuten, die ze zo goed als volledig wegwerkten. Op de slotdag was het verschil minder dan twee en een halve minuut. "We hebben deze keer gefocust op de betrouwbaarheid en afwerking van de wagen, en dat loonde in deze race", vertelt team manager Willem-Jan Claes.

Foto's: Jorrit Lousberg/Vattenfall Solar Team & Agoria Solar Team



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op donderdag 17 oktober 2019.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons