van der Horst

BRC: Einde 2020 komt dichter

Kris Princen - Citroën C3 R5
Kris Princen - Citroën C3 R5
Het Belgian Rally Championship zou een kruis maken over het huidige seizoen. Dat vernam autosport.be uit goede bron. De Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally en de Condroz zouden de handdoek al zeker werpen. De mededeling zou eerstdaags volgen, na een bespreking met de leden van de genoemde rally's. Spa en de Ypres Rally houden de boot nog even af. Al blijft alles in voorwaardelijke zin!
  • Dreamdrive
De nieuwste richtlijnen in Luik, maar ook in West-Vlaanderen, zouden en zullen de voortgang van het BRC belemmeren. Lees vooral: te veel financiële schade bezorgen omdat buitenlandse rijders, noch supporters, welkom zouden zijn. De Omloop liet in stilte vallen dat de beslissing eerstdaags zou vallen, maar ook de East Belgian Rally en de Condroz Rally zouden de knoop al hebben doorgehakt. Met een snelle beslissing zouden veel kosten bespaard worden. Daarmee gepaard, zou ook de RACB eerstdaags aankondigen dat ze de stekker uit het kampioenschap halen. Enkel Spa en de Ypres Rally blijven voorlopig over, maar van een kampioenschap is er tegen dan totaal geen sprake meer.

Ook de Ypres Rally zit stilaan met twijfels. De Monteberg Rally, van dezelfde organisator (Super Stage) gaat (voorlopig) door, weliswaar zonder publiek, noch in de servicezone, nocht rond het parcours. De Ypres Rally staat ook nog op de kalender maar er doen geruchten de ronde dat de organisatie ook al verder kijkt, omdat begin oktober misschien wel iets te snel zou komen gezien de nieuwe coronagolf. Ieper zou nu stilaan azen op een latere datum en dan meer bepaald de datum van de Rally van Japan, slotmanche in het WRC. De kans dat die rally zou doorgaan zou namelijk ook fors aan het slinken zijn, en daar wil Ieper gebruik van maken om iets meer marge in te bouwen. Dan zouden ze wel op de datum van 6 uren van Kortrijk uitkomen. De Aarova Rally en de Hemicuda, alletwee VAS-manches, blijven voorlopig ook buiten schot.

Voor de organisatoren blijft het dansen op een uitermate slappe koord en dat laat zich voelen in de communicatie, of vooral het gebrek eraan. Bijvoorbeeld: de Monteberg vindt plaats binnen amper twee weken, maar daar blijft het pijnlijk stil over hoe de rally zal georganiseerd worden. Ook de Omloop, binnen drie weken, houdt de lippen voorlopig stijf, en kijkt vooral naar Brugge (de gouverneur) en Brussel (RACB). Je kan het hen ook moeilijk kwalijk nemen.

Dat er geen ruimte is voor rally in het huidige klimaat, stoot velen tegen de borst. Wielrennen kan bijvoorbeeld wel doorgaan en net over de grens, in Frankrijk, wordt er al weer stevig rally gereden. Echter, een sport die al moeilijk een breed draagvlak kan vinden, stelt zich misschien beter nederig op en laat 2020 aan zich voorbij gaan. Het zou niet alleen duidelijkheid scheppen voor de vele supporters, organisatoren en rallyteams die rekenen op broodnodige inkomsten, maar ook tonen hoe matuur, transparant en professioneel deze autosporttak kan worden en zou moeten zijn. Een volledige stop zou meteen een symbool van solidariteit zijn tegenover de vele hulpdiensten en politiediensten die het nu al niet onder markt hebben. Die daad zou vast kunnen rekenen op veel bijval en mogelijks de nodige goegemeente creëren om de rallysport op lange termijn te behouden in België.

Foto: Davy Degryse



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Belgian Rally Championship op zondag 16 augustus 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons