van der Horst

BRCC 24H Spa: Geen loon naar werken ondanks vier podia voor Belgium Racing

Belgium Racing - Porsches 997 GT3-R & 991 Supercup
Belgium Racing - Porsches 997 GT3-R & 991 Supercup
In het kader van de 24 Hours of Spa werd de vierde manche verreden van het Belgian Racing Car Championship of de BRCC. Belgium Racing zakte opnieuw met twee wagens af richting de Ardennen om er de leidersplaatsen te verdedigen in Endurance Pro en Endurance Cup. Het Limburgse team had immers na Zandvoort de leiding genomen in de twee Belgische kampioenschappen en moest die nu trachten te verdedigen op de supersnelle omloop van Francorchamps.
Het was dan ook uitkijken hoe de onderlinge waardeverhoudingen in Spa waren tussen de Porsche GT3-R van Belgium Racing en de beide Aston Martins van Brussels Racing die in Zandvoort snellere chrono’s lieten afdrukken dan de Porsche GT3-R. In Spa werd de wedstrijd net als in Zandvoort opnieuw opgesplitst in twee manches van 90 minuten voor telkens halve punten.

Derdaele-Heyer-Maassen - Belgium Racing Porsche GT3-R
Derdaele-Heyer-Maassen - Belgium Racing Porsche GT3-R
Dat Belgium Racing als leider in Endurance Pro en Endurance Cup aan de aftrap kwam in Spa is vooral te danken aan de grote regelmaat dat het Limburgse team en zijn piloten aan de dag leggen. Geen van beide wagen kon reeds een wedstrijd winnen, maar tijdens de afgelopen drie raceweekends stapelden ze de podiumplaatsen op en ook dat loont.

Reeds tijdens de kwalificatie bleek dat de BoP of de Balance of Performance opnieuw in het nadeel uitdraaide van de Porsche GT3-R van het trio Dylan Derdaele-Xavier Maassen-Kenneth Heyer. Ze lukten een derde chrono na de beide Aston Martins GT3 van Brussels Racing en op 2,4 seconden van de pole.

Van Haeren-Hoogaars-Hoevenaars - Belgium Racing Porsche 991 Supercup
Van Haeren-Hoogaars-Hoevenaars - Belgium Racing Porsche 991 Supercup
De tweede Porsche van Belgium Racing, de 991 Supercup en bemand door de youngsters Bart Van Haeren, Peter Hoevenaars en Yannick Hoogaars realiseerde een tweede tijd op één seconde van de Ferrari 458 Challenge van Thems Racing by Powercars die de pole lukte in Endurance Cup.     

Teammanager Jan Gabriëls: “De Astons zijn nog steeds te snel voor onze Porsche GT3-R en de Balance of Performance was ons ook in Spa niet gunstig gezind. We hadden verschillende scenario’s vooropgesteld inzake de tactische aanpak. Dylan kon na de start van de eerste race met de GT3-R de koppositie pakken en een kleine voorsprong uitbouwen. Maar we ondervonden dat de beide Astons van Brussels Racing toch de wedstrijd controleerden en reden met een reserve achter de hand. Ze pasten constant hun rondetijden aan en lieten onze Porsche niet te ver uitlopen. Toen de safety car de baan opkwam na een ongeval op de piste opteerde men bij Brussels Racing om de twee verplichte pitstops onmiddellijk na elkaar uit te voeren. Indien we dit ook hadden gedaan, dan hadden ze nadien het gat gedicht en reden we opnieuw voor de derde plaats”.

Pitstop Belgium Racing
Pitstop Belgium Racing
“We hebben onze strategie omgegooid en beslist om één pitstop uit te voeren tijdens de safety car procedure en de tweede op te sparen in de hoop dat het zou gaan regenen. De regen kwam er, maar niet voldoende om de concurrentie nog een derde pitstop te laten uitvoeren. Iedereen bleef op slicks en wij deden de tweede pistop op het einde van de race. De regen was onze enige kans om de wedstrijd in ons voordeel te laten kantelen”.

“Tijdens de tweede wedstrijd reed Xavier Maassen een formidabele stint en ook hij was in gevecht met de Aston Martin van Bouvy voor de leidersplaats. Maar ook hier kwam een safety car de baan op. Deze maakte een gigantische blunder en nestelde zich tussen de leidende wagen van Bouvy en onze Porsche. Xavier moest op de rem en Bouvy kon voluit nog een ronde door. Op de tabellen werd dit achteraf recht gezet, maar ondanks het feit dat zowel de Aston net als wij de twee pitstops uitvoerden tijdens de safety car procedure en de Aston een volle minuut langer stil stond in de pitlane, bleef hij wel voor ons in het klassement. We hoopten nog op een rechtstreeks duel tussen Dylan en Schmetz voor de zege, maar de wedstrijd werd vervroegd afgevlagd wegens een ongeval”.

Derdaele-Heyer-Maassen - Belgium Racing Porsche GT3-R
Derdaele-Heyer-Maassen - Belgium Racing Porsche GT3-R
“Er is dus een fout gebeurd die achteraf niet meer kon worden recht gezet en we werden tweede. Met een derde en een tweede plaats moeten we in theorie tevreden zijn, maar hierdoor verliezen we wel onze leidersplaats in de Endurance Pro en worden we een eerste overwinning uit handen genomen. Zowel de rijders, de crew als teameigenaar Patric Derdaele waren zwaar ontgoocheld na afloop van deze tweede race. Na de puntencumul van de beide wedstrijden komen we uit op de tweede plaats met 18 punten tegenover de Aston Martin van Bouvy-Grivegnée-Schmetz die de volle 25 punten pakt. Hierdoor kijken we nu aan tegen een achterstand van vier punten. In het andere geval waren we aan de leiding gebleven en zagen we onze voorsprong reduceren van drie tot één punt. We waren gekomen om onze leiderspositie te verdedigen, maar tegen een misser van de koersdirectie is niets te doen vrees ik”.

Van Haeren-Hoogaars-Hoevenaars - Belgium Racing Porsche 991 Supercup
Van Haeren-Hoogaars-Hoevenaars - Belgium Racing Porsche 991 Supercup
In Endurance Cup was er wel reden tot juichen. Na een tweede plaats in de eerste race op vrijdag achter de Ferrari 458 Challenge van Soenen en Vervisch zijn Bart Van Haeren, Yannick Hoogaars en Peter Hoevenaars er tijdens de tweede race in geslaagd om vanaf de tweede ronde de wedstrijd in handen te nemen en die niet meer af te staan. Door deze overwinning en de tweede plaats op vrijdag wordt het trio de winnaar van het weekend. De jonge garde scoort bovendien de eerste overwinning van het seizoen voor Belgium Racing en versterkt zijn leiderspositie in Endurance Cup.    

De volgende wedstrijd van de BRCC wordt verreden in het kader van de 600 km van Spa tijdens het eerste weekend van september en ditmaal opnieuw via een volwaardige endurance over 3 uren.

Belgium Racing Press 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op dinsdag 29 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons