van der Horst

Spa Euro Race: Een weekend dat spanning belooft

Trophée de Bourgogne: De meeting in beeld gebracht
De BRCC of het Belgian Racing Car Championship is, na de wedstrijden in het kader van de FIA GT Series op Circuit Zolder en de Trophée de Bourgogne in het Franse Dijon, komend weekend met de Spa Euro Race aan zijn derde raceweekend toe. De derde ontmoeting op een totaal van zes weekends en na deze race zijn we dus halfweg het seizoen 2013. Nadien volgen nog tweemaal Francochamps met de 24 Hours of Spa en de 600 km of Spa om dan het seizoen te besluiten tijdens de Belgian Masters op Circuit Zolder. Er is geen reden om thuis te blijven gezien het goede weer eindelijk de weg heeft gevonden naar onze contreien en de toegang volledig gratis is.
Trophée des Fagnes: De wedstrijden in beeld gebracht
Nieuw in de Sprint zijn acht Westfields die na het wegvallen van de Special Open Trophy hun weg hebben gevonden richting de BRCC. Enkele nieuwe namen op de inschrijvingslijst voor de vier opeenvolgende sprintwedstrijden op zondag en die een leuk robbertje onder elkaar zullen uitvechten zijn onder meer Jef Van Mechelen, Patrick Engelen, Pierre Habran, Karel Keuker, Patrick Dubois en Thierry Labeye .

Trophée de Bourgogne: De meeting in beeld gebracht
Los van deze nieuwe namen krijgen we uiteraard opnieuw de gekende gezichten te zien zoals kampioenschapsleider Michaël Schmetz (GC 10 V6), zijn voorlopige voornaamste opponent Grégory Paisse (Seat Supercopa) en de familie Mondron die de voorlopige top 3 algemeen vol maakt met de Ginetta. De broers hebben de leiding in handen in GT Light voor de BMW GT4 van Grammatico. Nog Ginetta-geweld komt er van Pierre Piron, Yvan Muller en het duo Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux. Franck Radet (E Race), Christophe Anquetil (GC) en een nieuwe naam, Bernard Dandrifosse (MTE) komen met een Silhouette aan de start.

Trophée de Bourgogne: De meeting in beeld gebracht
Los van het peloton aan Ginetta en Silhouetten zijn er nog enkele andere kapers op de kust, waaronder GT4-wagens van de Fransen André Grammatico en Pierre-Brice Mena (BMW M3) en Philippe Huart met een Porsche 997 GT4 van First Motorsport. Verder is er nog de BMW M3 van Christophe Pampel en het is vooral uitkijken naar de komst van Guino Kenis die via rallycross en rally zijn weg heeft terug gevonden richting circuit. De zware sortie van Kenis met de Z4 Coupé in de Rally van Wallonië heeft de BMW dealer doen besluiten om na zijn revalidatie terug te keren naar circuit met de BMW 130i, voorzien van een 3.2 liter M3-krachtbron in het vooronder.

Trophée de Bourgogne: De meeting in beeld gebracht
En we zijn nog niet rond. Verder is er nog de inschrijving van de Seats Supercopa van onder meer Kevin Caprasse, Grégory Paisse, Nicolas Jussy en het duo John Pilette-Jacques Naniot, zonder de Mazda 3 van de Zwitser Patrick Gnos te vergeten. Maar liefst 24 wagens komen aan de start, waardoor we toch merken dat de Sprint aan deelnemers wint.

FIA GT Series Zolder: Het weekend in beeld gebracht
Nadat we vorig seizoen al enkele malen een WRT-Audi LMS aan de start zagen in Endurance met onder meer Yves Weerts, was de kans reëel dat we opnieuw een exemplaar mochten verwachten met het oog op de 24 Hours of Spa. Maar vandaag kregen we melding dat de Audi niet aan de start zal verschijnen. Spijtige zaak, want dat kon de spanning alleen maar vergroten inzake de algemene overwinning en de zege in GT Pro Evo tussen de Audi R8 GT3 LMS Ultra en de Aston Martin Vantage GT3 van GPR, gemend door Tim Verbergt, Damien Dupont en Bert Redant. Het GPR-trio kende wat problemen in Zolder, maar
FIA GT Series Zolder: Het weekend in beeld gebracht
was ondanks een verplicht stop van 8 min. 40 sec. in de Klasse GT Pro Evo oppermachtig in Dijon en zal ook komend weekend een van de grote favorieten worden in Spa. Ditmaal moet de Aston 8.min 45 sec. stilstaan, verdeeld over drie verplichte pitstops. De prachtige bolide bolde in Dijon over de meet met meer dan een minuut voorsprong op de tweede, minder snelle Aston DBRS9 uit de GPR-stal, en bestuurd door het duo Grivegnée/Schmetz. Deze komen uit in de Klasse GT Pro en moest in Dijon 6 minuten verplicht stilstaan tijdens de drie pitstops of 2 min. 40 sec. minder dan zijn stalgenoot.     

Trophée de Bourgogne: De meeting in beeld gebracht
Komend weekend zullen de wagens die uitkomen in de GT Pro 5 min. 30 sec. verplicht moeten stilstaan tijdens de drie pitstops of 3 min. 15 sec. minder dan de Aston die uitkomt in GT Pro Evo. Daarbij horen onder meer de Dodge Viper van BRASS Racing die in Zolder nog goed was voor een podiumplaats en in Dijon uitviel door een steen die de radiator doorboorde. Datzelfde geldt tevens voor de leider in het kampioenschap, de PK Carsport Audi R8 LMS van het trio Kumpen/Longin/Makelberge komt uit in GT Pro, net als de Porsche RS van ProSpeed met Bouvy/Coen/Grandjean en de Ferrari F430 GT3 van Vleugels/Stoffel/Glabeke.

Trophée de Bourgogne: De meeting in beeld gebracht
Het is uiteraard niet makkelijk om de onderlinge waardeverhoudingen tussen de wagens van allerlei pluimage binnen de BRCC Endurance te nivelleren van circuit naar circuit. Maar tot hiertoe is men er wel goed in geslaagd, en dit evenwicht wordt uitgedokterd door Jean-Pierre De Backer, de technische verantwoordelijke van RACB Sport. Dit resulteert in spannende races die tot op de eindmeet boeiend om volgen zijn. Op papier starten goed tien teams met een kans op het podium.

Trophée de Bourgogne: De meeting in beeld gebracht
En daar horen ook wagens bij die uitkomen in de Klasse GT Cup. En door de cumul van de punten die zij oprapen in hun klasse en de uitslag algemeen, kunnen ze ook meedingen voor een goede klassering algemeen. Een mooi voorbeeld hiervan is Belgium Racing van Derdaele/Mattheus/Heyer, dat via twee zeges in de klasse en een vijfde en zesde plaats algemeen momenteel met de Porsche Supercup derde algemeen staat op twee punten van de leidende Audi R8 van PK Carsport en op één punt van de ProSpeed Porsche RS.

Trophée de Bourgogne: De meeting in beeld gebracht
Ook de broers Thiers zijn goed onderweg en maken de bloedmooie Ferrari 458 Challenge iedere wedstrijd sneller. Ook de MExT Porsche met Koen Wauters en Dirk Van Elslander aan het commando is een gevaarlijke outsider voor Belgium Racing en Scuderia Monza. De GT Cup moet in Francorchamps twee verplichte pitstops doorvoeren en de deelnemers moeten minimum 3 min. 40 sec. stil staan in de pitlane. Het duo Albert/Van Hove, dat met hun Porsche de pannen van het dak rijdt in de Klasse GT Challenger, kan mee profiteren van het puntensysteem en staan op een knappe vierde plaats algemeen in de tussenstand.

Trophée de Bourgogne: De meeting in beeld gebracht
Na de Trophée de Bourgogne, blijft Dylan Derdaele leider in het Junior-kampioenschap, voor Michael Albert en Martin Van Hove (leiders in GT Challenger). Volgen nog: Guillaume Mondron, Damien Dupont,  Sarah Bovy (die de Ridley Junior Trophy in Dijon won),  Bart Van Haeren (tweede in GT Challenger, die zijn Porsche van First Motorsport dit weekend deelt met Henk Haane) en de Skylimit Girls, Charlotte Maes, Karen Vaes en Sarah Ganser.

Dat de BRCC ondanks de moeilijke economische omstandigheden gestaag groeit is een vaststaand feit, want net als in de Sprint zullen ook in Endurance meer deelnemers op de startgrid staan. Een voorzichtige schatting tussen 25 en 30 wagens, verdeeld over verschillende Klassen, waarin iedere wagen in staat moet zijn om een goede klassering te rijden. Dit is grotendeels ook de verdienste van KRONOS dat erin slaagt om de BRCC in te plannen tijdens topweekends zoals ondermeer de FIA GT Series en de 24 Hours of Spa.

Uitslagen en tussenstanden zijn terug te vinden op www.brcc.be. Herhalen we tot slot nogmaals dat de algemene toegang tot Spa gratis is, mits je het toegangsticket (PDF) gratis downloadt, afprint en meeneemt. Voor een paddock-ticket moet je ter plaatse een bescheiden supplement neertellen van vijf euro.

Foto's: Marnik Mouchaers, Martijn Wouters & Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Racing Car Championship op donderdag 6 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Euro Race.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons