van der Horst

Canada: Is Rosberg eindelijk aan zet?

Nico Rosberg - Mercedes AMG
Nico Rosberg - Mercedes AMG
Nico Rosberg won twee weken geleden vrij onverwacht, mede door een slechte timing van Mercedes, de Grote Prijs van Monaco, terwijl het eigenlijk zijn teamgenoot Lewis Hamilton was die de race in handen had. Dit leidde er wel toe dat de Duitser zijn achterstand gereduceerd zag tot slechts tien punten op de Brit. Met een sterke wedstrijd in Canada kan hij dus het vuur in het kampioenschap weer stevig aanzwengelen.
Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Daniel Ricciardo - Red Bull Racing
Vorig jaar verliep de wedstrijd op het Île Notre-Dame allesbehalve vlot voor het merk met de Ster, problemen met hun KERS legden uiteindelijk de grondslag voor de debuutzege van Daniel Ricciardo in de Red Bull. Door het verlies van hun zogenaamde MGU-K systeem hadden de Mercedessen niet alleen minder PK's, maar kregen de achterremmen het ook zeer zwaar te verduren. Rosberg, vertrokken vanop de pole, slaagde er een jaar geleden in zijn auto nog als tweede over de meet te rijden, terwijl zijn Britse teamgenoot uiteindelijk de remproblemen niet de baas kon en diende op te geven.

Nico Rosberg - Mercedes
Nico Rosberg - Mercedes
Naast het feit dat het een zwaar circuit is voor de remmen door de opeenvolging van lange rechte stukken en korte bochten, is ook het gripniveau één van de slechtsten van het jaar. Doordat er bijna nooit geraced wordt en het semi-stratencircuit in de buurt van Montréal ook nog eens uit verschillende soorten asfalt bestaat, is het een echte uitdaging voor mens en machine. De bandenslijtage valt anderzijds goed mee, zoveel zelfs dat Pirelli net als in Monaco de zachte en superzachte banden meebrengt.

Mercedes-AMG GT S C190 Safety Car
Mercedes-AMG GT S C190 Safety Car
Op vlak van strategie zorgt de baan in Canada ook al eens voor kopzorgen bij de teams, doordat de muren dichtbij staan en de auto's niet altijd even vlot kunnen getakeld worden is de kans op een safety car-periode er erg groot. En anders dan bij de meeste stratencircuits zijn er hier wél inhaalmogelijkheden, mede dankzij de beide DRS-zones, op start-finish en het laatste rechte stuk. Let ook op de laatste chicane, met aan de buitenkant de zogenaamde 'champions-wall', zo genoemd omdat menig wereldkampioen er indertijd van (te) dichtbij heeft mogen kennismaken.

Door het tijdsverschil krijgen we in België de kwalificaties pas voorgeschoteld om 19u, de race op zondag begint zelfs nog een uurtje later.

Foto's: Racing International Photography, Daimler



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons