van der Horst

Canada: Verstappen wint thriller

Max Verstappen - Red Bull & Lando Norris - McLaren
Max Verstappen - Red Bull & Lando Norris - McLaren
Red Bull-rijder Max Verstappen heeft de Grote Prijs van Canada gewonnen. De race startte in de regen, we kregen twee safety cars te zien en eindigde na heel wat spannende duels onder stralende zon. Lando Norris (McLaren) eindigde op de tweede positie, terwijl polesitter George Russell (Mercedes) de laatste podiumplek behaalde, vlak voor zijn teamgenoot Lewis Hamilton. Ferrari haalde met beide wagens de finish niet, ook Red Bull zag Sergio Perez opgeven na een crash.
  • LTF
De race ging van start op een nat wegdek maar de regen zelf was al een hele poos voor de start gestopt. Net voor de formatieronde startte, begon het terug te druppelen. We zagen ook twee afwezigen op de grid, namelijk beide wagens van Sauber. Ze hadden een minder goede kwalificatie dan verwacht en besloten met andere vleugels deel te nemen aan de race in de hoop een heleboel plaatsen goed te maken. Alle rijders waren tot enkele minuten voor de start in discussie met hun ingenieurs om te bepalen of ze op de extreme regenbanden (full wets) of dan toch op de gewone regenbanden of intermediates zouden starten.

Start van de race
Start van de race
Polesitter George Russell (Mercedes) startte op de intermediates, net als bijna alle andere rijders. Enkel beide Haas-rijders kozen ervoor om op full wets te starten. Toen de lichten doofden, kon de top vier hun positie behouden, terwijl Daniel Ricciardo (RB) een plaats verloor aan Lewis Hamilton (Mercedes). Haas' keuze viel alvast goed uit, Kevin Magnussen maakte in één ronde alvast zeven plaatsen goed naar P7, Nico Hülkenberg maakte er vijf goed tot aan P12. Ondertussen begon het meer te regenen.

Op het einde van ronde twee was Magnussen al opgeschoven naar P5, terwijl ook z'n teamgenoot in de top tien geraakt was. Na vijf ronden racen, reed Russell nog steeds aan de leiding, 2,7 seconden voor Max Verstappen (Red Bull) en 5,5 seconden voor Lando Norris (McLaren). Magnussen was al opgeklommen naar P4 met de snelste rondetijd, terwijl Piastri zes seconden verderop de top vijf afsloot.

In de zesde ronde kregen we de eerste gele vlag te zien toen Logan Sargeant (Williams) in bocht zes tegen de bandenmuur tot stilstand kwam. De Amerikaan kon echter zijn weg in laatste stelling verderzetten. Eén ronde later kwam Magnussen als eerste rijder de pits binnen, terwijl zijn team niet klaarstond om hem te voorzien van intermediates. De Deen verloor zo'n extra vijf seconden en viel terug naar P13.

Na tien ronden wedstrijd begon er al een droge lijn te verschijnen en was Verstappen erin geslaagd om tot op 1,2 seconden van Russell te naderen. McLaren volgde nog steeds op derde en vierde plek, terwijl Alonso en Hamilton duelleerden om P5. Hülkenberg (P6) reed nog steeds op extreme regenbanden maar was enkele seconden per ronde trager en had een treintje achter zich. Op het einde van ronde 12 kwam de Duitser uiteindelijk ook binnen, hij zette z'n race verder vanop P19.

In de zeventiende ronde maakte Verstappen een remfoutje in de eerste bocht waardoor hij niet langer vlak achter leider Russell reed, maar wel vlak voor Norris zijn weg verderzette. Eén ronde later werd DRS geactiveerd en Norris kon daar gretig gebruik van maken in de drie DRS-zones. Het duo reed samen richting Russell en op het einde van ronde twintig slaagde Norris erin de tweede plek over te nemen, en vervolgens zijn weg verder te zetten richting P1. Exact één ronde later haalde hij de leider in, terwijl Russell zich verremde in de laatste chicane en Verstappen zo de tweede plek kon overnemen en Russell in één bocht van P1 naar P3 verwijzen.

Daniel Ricciardo - RB
Daniel Ricciardo - RB
In ronde 25 was het eigenlijk droog genoeg om met slicks te rijden, maar niemand wilde als eerste de overschakeling maken én er was opnieuw regen onderweg. En net op dat moment crashte Sargeant in bocht 4, wat de safety car op de baan bracht. Norris passerde de pitingang, alle rijders achter hem doken de pits in voor nieuwe intermediates. Hamilton slaagde er via de pitstop ook in om Alonso te passeren voor P5. Norris ging een ronde later ook de pits binnen, maar viel terug naar P3, dus achter Verstappen en Russell, en nipt voor z'n teamgenoot Piastri. Yuki Tsunoda (RB) maakte geen pitstop en kwam zo in de top tien terecht, achter Alonso in zevende stelling. Lance Stroll (Aston Martin), Esteban Ocon (Alpine) - die ook geen stop maakte - en Ricciardo sloten de top tien af. Ferrari reed nog steeds buiten de top tien en Charles Leclerc, die wat motorproblemen had, besloot een risico te nemen door de harde band te monteren net voor de safety car terug binnenkwam. Hij zette zijn weg in laatste stelling verder. Het begon iets later terug te regenen en Ferrari haalde de Monegask enkele ronden later binnen voor intermediates. Het enige goede nieuws voor hem was dat zijn motorprobleem opgelost was.

Op het einde van ronde 40 was Pierre Gasly (Alpine) de eerste die het aandurfde om de pits in te duiken en naar slicks over te schakelen. Hij koos voor de harde band, waarmee ze tot het einde van de race konden buiten blijven. Vier ronden later kwam Hamilton als eerste uit de top tien binnen om slicks te monteren. Hij koos voor de medium compound en kwam terug op de baan op P7. Bijna alle rijders kwamen de ronden nadien ook binnen, Norris was uiteindelijk de allerlaatste om zijn pitstop te maken. Hij bleef twee ronden langer buiten dan Verstappen en Russell en kwam aan de zijde van Verstappen terug de baan op en zette zijn weg verder vanop P2 en had dus een plaats gewonnen. Enkele ronden later maakte de Brit echter een foutje in de haarspeldbocht en Russell slaagde erin de zilveren plaats weer in te nemen. Twee ronden later gebeurde het omgekeerde; Russell maakte een fout en Norris kon terug P2 overnemen.

In de 54ste ronde kwam de safety car de baan op omdat Sainz spinde en in zijn tocht Albon aantikte. Tot overmaat van ramp kon Sainz zijn weg verderzetten, maar moest Albon ter plekke opgeven. Eén ronde eerder was Perez op dezelfde plaats al van de baan gegaan, maar hij eindigde in de muur en zijn race zat er ook op. Sainz kwam uiteindelijk ook de pits binnen om op te geven.

Tijdens de safety car kwamen beide Mercedes-rijders binnen voor vers rubber, waardoor ze bij de herstart P4 en P5 waren, na Verstappen en het McLaren-duo. Aston Martin sloot mooi aan in zesde en zevende stelling, terwijl ook RB met twee wagens in de top tien zat, met Ocon tussen hen op P9.

Max Verstappen - Red Bull
Max Verstappen - Red Bull
Op het einde van ronde 63 probeerde Russell voor de tweede keer Piastri in te halen en deze keer besloot hij niet te lossen waardoor ze zij aan zij door de laatste bocht gingen. Russell stuurde in tegen Piastri, die nog steeds naast hem op de racelijn zat, en verloor een plaats aan teamgenoot Hamilton. Hierdoor had Piastri ook geen DRS meer op Norris, waardoor Hamilton twee ronden later de Australiër kon inhalen en P3 kon overnemen. Een ronde later kon ook Russell definitief voorbij Piastri gaan. We kregen vervolgens een strijd tussen beide Mercedes-rijders te zien voor de laatste podiumplaats. In de derde laatste ronde slaagde Russell erin om P3 af te snoepen van Hamilton. De top vijf wijzigde niet meer, terwijl we beide Aston Martins nog eens in de top tien zagen, gevolgd door Ricciardo en beide Alpines.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Canada 2024

#RijderTeamResultaat
1.Max VerstappenOracle Red Bull Racing1:45:47.927
2.Lando NorrisMcLaren F1 Team+3.879s
3.George RussellMercedes-AMG Petronas F1 Team+4.317s
4.Lewis HamiltonMercedes-AMG Petronas F1 Team+4.915s
5.Oscar PiastriMcLaren F1 Team+10.199s
6.Fernando AlonsoAston Martin Aramco F1 Team+17.510s
7.Lance StrollAston Martin Aramco F1 Team+23.625s
8.Daniel RicciardoVisa Cash App RB F1 Team+28.672s
9.Pierre GaslyBWT Alpine F1 Team+30.021s
10.Esteban OconBWT Alpine F1 Team+30.313s
11.Nico HülkenbergMoneyGram Haas F1 Team+30.824s
12.Kevin MagnussenMoneyGram Haas F1 Team+31.253s
13.Valtteri BottasStake F1 Team Kick Sauber+40.487s
14.Yuki TsunodaVisa Cash App RB F1 Team+52.694s
15.Zhou GuanyuStake F1 Team Kick Sauber+1 ronde
16.Carlos Sainz Jr.Scuderia FerrariDNF
17.Alexander AlbonWilliams RacingDNF
18.Sergio PérezOracle Red Bull RacingDNF
19.Charles LeclercScuderia FerrariDNF
20.Logan SargeantWilliams RacingDNF



Dit artikel werd gepubliceerd door Rutger Vanhee in Formule 1 op zondag 9 juni 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons