van der Horst

Corona-kronieken: Markus Winkelhock, met één F1-start de geschiedenisboeken in

Markus Winkelhock
Markus Winkelhock
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Wanneer Markus Winkelhock op de 27-jarige leeftijd mag debuteren in de Formule 1, maakt hij zich op voor een strijd in de achterhoede. De racegoden hadden echter een ander plan klaar...
Markus Winkelhock was testrijder bij Midland en Spyker
Markus Winkelhock was testrijder bij Midland en Spyker
In 2007 komt er met Spyker zowaar een Nederlandse constructeur aan de start van het Formule 1-wereldkampioenschap. Uiteraard wordt er, naast Adrian Sutil, gekozen voor een rijder uit eigen land. Gewezen DTM-vicekampioen Christian Albers mag instappen, maar al snel komt zijn zitje onder druk te staan. Zijn prestaties zijn ondermaats in vergelijking met de overkant van de pitgarage en tot overmaat van ramp is hij in Frankrijk kop van jut omdat hij na een brandstofbevoorrading met de volledige tankinstallatie de pitlane uitrijdt.

Midden juli mag Markus Winkelhock zich, na Joachim en de betreurde Manfred, het derde lid van de familie noemen dat ooit Formule 1 heeft gereden. De Duitse testrijder van het team wordt voor de leeuwen gegooid, want niet alleen heeft hij al maanden niet meer getest met een F1, hij moet bovendien in no time omschakelen van de DTM-wagen naar de bolide waarmee hij zal debuteren op het hoogste niveau. Dat laat zich voelen in de kwalificatiesessie op zaterdagmiddag, waar de debutant laatste eindigt, op meer dan anderhalve seconde van zijn teamgenoot.

Donkere wolken

Markus Winkelhock, Colin Kolles en Adrian Sutil
Markus Winkelhock, Colin Kolles en Adrian Sutil
Winkelhock maakt zich op voor een eenzame race, ver weg van de camera's. De werkelijkheid heeft echter een verrassing in petto voor de latere tweevoudige winnaar van de 24 Uur van Spa. Een paar honderd meter voor het einde van de opwarmronde ziet hij donkere wolken samenpakken boven het Eifelgebergte en roept het team hem naar binnen voor een gewaagde bandenwissel. Hij heeft immers niets te verliezen. Het licht springt op groen en de Spyker-rijder sluit achteraan aan, maar niet voor lang.

Niemand anders heeft het het aangedurfd om dezelfde beslissing te nemen, maar dat blijkt onterecht. Op het einde van de eerste is het volledige peloton al van gedachte veranderd door de striemende regen die plots zijn opwachting heeft gemaakt. Kimi Raïkkönen kiest als eerste (of als tweede...) voor de pitstraat, maar hij schiet rechtdoor en verspeelt op die manier een mogelijke overwinning. De latere wereldkampioen moet nog een volledige ronde met slicks afleggen. 

Markus Winkelhock
Markus Winkelhock
Spyker en Markus Winkelhock hebben het winnende lot van de loterij gekocht. Als bij wonder slaagt hij erin om in zijn eerste Grote Prijs al na één ronde de leiding te nemen, en dat bovendien met een voorsprong van maximaal ongeveer een halve minuut! Hoewel zijn bolide natuurlijk een stuk trager is dan de concurrentie, wordt dat verschil in de regen mogelijk uitgevlakt en is het niet zeker wanneer het weer zal opdrogen. Een stunt lijkt in de maak.

De droom zal echter niet lang duren. De stortbui zorgt ervoor dat rijders het zelfs met regenbanden moeilijk hebben om op het asfalt te blijven en na enkele ronden stuurt de wedstrijdleiding de safety car naar buiten. Niet veel later wordt de race zelfs stopgezet. Winkelhock zal als leider weer aan de wedstrijd beginnen, maar zijn voorsprong is weggegomd en intelligent als hij is, laat hij de Ferrari van Felipe Massa en de McLaren van Fernando Alonso meteen passeren. Een mogelijke podiumplaats is in rook opgegaan en even later maakt een hydraulisch probleem een einde aan zijn opmerkelijke eerste wedstrijd.

Markus Winkelhock en Hans-Joachim Stuck
Markus Winkelhock en Hans-Joachim Stuck
Vooraf heeft de Duitser enkel sponsorgeld gevonden voor de wedstrijd in eigen land. De prestatie op de Nürburgring is niet voldoende, want op de Hungaroring neemt de Japanner Sakon Yamamoto definitief over. Winkelhocks carrière is uiteraard niet voorbij, want hij wint onder meer twee keer de 24 Uur van Spa en eenmaal de 24 Uur van de Nürburgring. Daarnaast is er een controversiële wereldtitel in het WK GT1 en een titel in de Intercontinental GT Challenge van 2017.



 



Foto's: Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op vrijdag 5 juni 2020.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons