Corona-kronieken: Markus Winkelhock, met één F1-start de geschiedenisboeken in
Midden juli mag Markus Winkelhock zich, na Joachim en de betreurde Manfred, het derde lid van de familie noemen dat ooit Formule 1 heeft gereden. De Duitse testrijder van het team wordt voor de leeuwen gegooid, want niet alleen heeft hij al maanden niet meer getest met een F1, hij moet bovendien in no time omschakelen van de DTM-wagen naar de bolide waarmee hij zal debuteren op het hoogste niveau. Dat laat zich voelen in de kwalificatiesessie op zaterdagmiddag, waar de debutant laatste eindigt, op meer dan anderhalve seconde van zijn teamgenoot.
Donkere wolken
Winkelhock maakt zich op voor een eenzame race, ver weg van de camera's. De werkelijkheid heeft echter een verrassing in petto voor de latere tweevoudige winnaar van de 24 Uur van Spa. Een paar honderd meter voor het einde van de opwarmronde ziet hij donkere wolken samenpakken boven het Eifelgebergte en roept het team hem naar binnen voor een gewaagde bandenwissel. Hij heeft immers niets te verliezen. Het licht springt op groen en de Spyker-rijder sluit achteraan aan, maar niet voor lang.Niemand anders heeft het het aangedurfd om dezelfde beslissing te nemen, maar dat blijkt onterecht. Op het einde van de eerste is het volledige peloton al van gedachte veranderd door de striemende regen die plots zijn opwachting heeft gemaakt. Kimi Raïkkönen kiest als eerste (of als tweede...) voor de pitstraat, maar hij schiet rechtdoor en verspeelt op die manier een mogelijke overwinning. De latere wereldkampioen moet nog een volledige ronde met slicks afleggen.
Spyker en Markus Winkelhock hebben het winnende lot van de loterij gekocht. Als bij wonder slaagt hij erin om in zijn eerste Grote Prijs al na één ronde de leiding te nemen, en dat bovendien met een voorsprong van maximaal ongeveer een halve minuut! Hoewel zijn bolide natuurlijk een stuk trager is dan de concurrentie, wordt dat verschil in de regen mogelijk uitgevlakt en is het niet zeker wanneer het weer zal opdrogen. Een stunt lijkt in de maak.
De droom zal echter niet lang duren. De stortbui zorgt ervoor dat rijders het zelfs met regenbanden moeilijk hebben om op het asfalt te blijven en na enkele ronden stuurt de wedstrijdleiding de safety car naar buiten. Niet veel later wordt de race zelfs stopgezet. Winkelhock zal als leider weer aan de wedstrijd beginnen, maar zijn voorsprong is weggegomd en intelligent als hij is, laat hij de Ferrari van Felipe Massa en de McLaren van Fernando Alonso meteen passeren. Een mogelijke podiumplaats is in rook opgegaan en even later maakt een hydraulisch probleem een einde aan zijn opmerkelijke eerste wedstrijd.
Vooraf heeft de Duitser enkel sponsorgeld gevonden voor de wedstrijd in eigen land. De prestatie op de Nürburgring is niet voldoende, want op de Hungaroring neemt de Japanner Sakon Yamamoto definitief over. Winkelhocks carrière is uiteraard niet voorbij, want hij wint onder meer twee keer de 24 Uur van Spa en eenmaal de 24 Uur van de Nürburgring. Daarnaast is er een controversiële wereldtitel in het WK GT1 en een titel in de Intercontinental GT Challenge van 2017.
Foto's: Racing International Photography
Tweet