van der Horst

Corona-kronieken: Hoe de ene Belg de andere verschalkte voor de wereldtitel

WK Karting Genk 2011
WK Karting Genk 2011
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Hier keren we terug naar september 2011 toen een ongeziene slotronde op Karting Genk een vierde wereldtitel bracht voor de Belg Jonathan Thonon en dat voor zijn landgenoot, Yannick De Brabander.
Het eerste weekend van september in 2011. Dat stond al maanden met rood omcirkeld in de agenda van de organisatoren bij Karting Genk. Voor de eerste keer sinds de opening van het nieuwe circuit op de Horensbergdam in Genk, halen ze opnieuw de organisatie van een wereldkampioenschap binnen. En niet het minste, want het is onder meer de KZ1-klasse die, in dat septemberweekend, om de roem zal strijden. De KZ1-klasse is de koningsklasse van de kartsport met enkel fabriekspiloten, kortom het summum van de sport.

Drie Belgen prijken bij aanvang van het WK op de inschrijvingslijst. Rick Dreezen, Yannick De Brabander en Jonathan Thonon. Het zijn alle drie piloten van topniveau, die hun strepen toen al verdiend hebben in verschillende grote internationale wedstrijden. Thonon is de oudste, met voor het WK in Genk al drie wereldtitels KZ1 op zijn palmares. Eentje in 2007, eentje in 2008 en de derde het jaar daarna, in 2009. Rick Dreezen, toen uitkomend als fabriekspiloot voor Tony Kart, had al drie Duitse titels op zijn naam staan en won in 2011 ook de WSK Euro Series. Dreezen zou later in zijn carrière nog een Europese titel en een vicewereldtitel in de wacht slepen. En dan is er nog Yannick De Brabander. Hij werd in 2009 wereldkampioen Super KF en won de WSK in 2007. 

De drie Belgen behoorden dus zeker tot de kanshebbers voor een wereldtitel, maar in de finale op zondag gaat het tussen De Brabander en Thonon. Tony Kart had het in die periode niet helemaal voor elkaar wat de homologaties van het chassis betrof. De Italiaanse constructeur leek de verkeerde weg te zijn ingeslagen en liep regelmatig een beetje achter de feiten aan. Hoewel Dreezen sterk aan het weekend begon, was de Limburger door een crash in de prefinale eigenlijk al kansloos, nog voor de finale van start ging. Dreezen wordt in die finale veertiende, een teleurstelling aan de ene kant, een sterke prestatie aan de andere kant.

Beitske Visser
Beitske Visser
Het hoeft geen betoog dat Thonon en De Brabander de 22 ronden durende finale op het Limburgse asfaltlint zullen kleuren. Thonon start vanaf pole positie, nadat hij enkele uren eerder de prefinale heeft gewonnen. De Brabander moet vanaf de vierde rij van start, maar komt bij het doven van de lichten perfect van de lijn. Thonon behoudt de leiding, maar Beitske Visser neemt die na een halve ronde over. En zo hebben we zowaar een Friesin die de troepen leidt. Thonon lijkt het in de aanvangsfase wat te bekijken. Zoals dat in de karting wel vaker blijkt, speelt onder meer de bandenspanning ook hier een cruciale rol.

Thonon en De Brabander hebben het perfect voor elkaar en maken handig gebruik van positiewisselingen vooraan om in de kop van het veld te blijven, al zijn ze op dat moment niet de snelsten van het pak. Naast Thonon en De Brabander, zijn het Sauro Cesetti, Beitske Visser, regerend kampioen Bas Lammers en Davide Foré die zich aan de kop van het pak komen melden. Cesetti is de eerste die vooraan moet lossen, en niet veel later wordt Beitske Visser tot opgave gedwongen. De wedstrijd gaat de dertiende ronde in en Davide Foré is de enige niet-Belg in de top 3. De Italiaan, teamgenoot van Thonon, kan net als zijn concurrenten teren op een jarenlange ervaring op dit hoge niveau, maar uiteindelijk moet ook hij de Brabander en Thonon laten gaan.

Jonathan Thonon
Jonathan Thonon
Ronde vijftien, zestien, zeventien... tikken weg, maar Thonon bijt zijn tanden stuk op Yannick De Brabander, die foutloos blijft presteren onder de immer groter wordende druk van zijn landgenoot. 21 van de 22 ronden zijn verstreken en De Brabander ligt nog altijd op titelkoers. Thonon slipstreamt naar De Brabander, maar met nog amper een halve ronde te gaan, is en blijft het gat net te groot om een succesvolle aanval te plaatsen. Tot De Brabander de beslissing neemt om zijn lijn te verdedigen, wat achteraf gezien een foute inschatting blijkt te zijn.

Thonon wint enkele meters aan de chicane en komt, wanneer De Brabander een bocht verder opnieuw verdedigt, wéér wat dichter geslopen. De Brabander kiest na het korte rechte stuk opnnieuw voor de verdediging en Thonon ziet zijn kans schoon om een snellere lijn te kiezen. De Waal neemt een pak meer snelheid mee door de bocht en weet zich in de voorlaatste bocht van het wereldkampioenschap langs zijn landgenoot te smijten, in een bocht die er eigenlijk geen is, om in te halen. Geen mens die dat zag aankomen, geen mens die wist dat het kon, maar Jonathan Thonon stelt wel een vierde wereldtitel veilig. Alle lof ook voor De Brabander, die achteraf erg sportief reageerde.

Yannick de Brabander
Yannick de Brabander
De dag van vandaag is Rick Dreezen nog steeds actief als piloot, weliswaar met een minder gevulde agenda. Dreezen vult zijn dagen vooral met het coachen van talenten, zoals Douwe Dedecker en het team van Genker Kart Shop. Thonon hing vorig jaar zijn helm aan de haak, maar ook hij geeft zijn ervaring door aan jong, opkomend talent. De Brabander was tot vorig jaar actief in de Super Karts, waar hij een nieuwe uitdaging lijkt gevonden te hebben.

Bekijk hier (in twee delen) de razend spannende finale van de KZ1-klasse in Genk, met commentaar van Erik Van Hoorick en... Laurens Vanthoor.

Deel 1:
 


Deel 2:
 


Foto's: Kartphoto



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Karting op donderdag 9 april 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons