van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Anthony Kumpen

Carlo Huybrechts en Anthony Kumpen
Carlo Huybrechts en Anthony Kumpen
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Vandaag laten we Anthony Kumpen aan het woord, de zesvoudig winnaar van de 24 Uur van Zolder ontfermt zich dezer dagen over PK Carsport en het is dan ook vanuit die positie dat hij de huidige situatie bekijkt.
  • STX Motorhomes

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

Ferrari 488 Challenge
Ferrari 488 Challenge
De plannen staan voorlopig een beetje ‘on hold’, maar ik denk dat dat voor iedereen het geval is. We hebben dit jaar met PK Carsport drie projecten: twee wagens in de NASCAR Whelen Euro Series, één wagen in de Belcar en één wagen waarmee we deelnemen aan de Ferrari Passione Days in het kader van de 488 Challenge. Die drie programma’s zijn al verschoven naar een latere startdatum. Voorlopig zijn het verschuivingen, zonder annulaties en we hopen dat dat zo blijft. Uiteraard gaat dat logistiek en organisatorisch een hele uitdaging worden, met drie programma’s en alle evenementen die nog dichter bij elkaar komen te liggen. Maar we zijn allemaal gemotiveerd om onze programma’s zo goed mogelijk af te werken. Stel dat alles doorgaat, dan zorgen we ervoor dat we er staan. Dan moet er zeker nog wat harder gewerkt worden in het tweede deel van het jaar, maar ik ben zeker dat ons team daar klaar voor is en dat ze er zullen staan. Iedereen wil maar één ding: in goede gezondheid en veilig ons team tonen met goede prestaties.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

Dat is enorm moeilijk in te schatten op dit moment, aangezien je nog niet weet hoelang deze situatie zal aanhouden. Maar dat er een economische crisis aankomt, is een zekerheid. Ik heb evenwel van de bankencrisis onthouden dat zulke situaties ook opportuniteiten creëren. Het belangrijkste lijkt mij positief te blijven, hard werken en zoeken naar die opportuniteiten. Ik denk bijvoorbeeld aan het hoogstaande niveau van het Europese NASCAR-kampioenschap, met ex-F1-piloten als Villeneuve en Morbidelli, terwijl de budgetten van dit Europees kampioenschap niet zeer hoog zijn. Je kan dit kampioenschap als getalenteerde piloot winnen of vooraan strijden aan een kwart van een 'Blancpain GT-budget'. Jonge piloten kunnen zich hier dus in de kijker rijden, op races waar veel meer toeschouwers zijn dan op eender welke GT-race.

PK Carsport - Chevrolet Camaro Euro NASCAR
PK Carsport - Chevrolet Camaro Euro NASCAR
Daarenboven krijgt NASCAR in Amerika de komende twee à drie jaar te maken met gewijzigde reglementen, met totaal andere wagens. Een jonge rijder die wil doorgroeien tot professioneel piloot moet nu dus de kans grijpen om in NASCAR in Europa te beginnen, om dan over enkele jaren richting USA te trekken. Wij hadden bij PK Carsport aanvragen binnen waarmee we dit jaar zes NASCAR-wagens hadden kunnen vullen, maar we hebben er bewust voor gekozen de twee sterkste combinaties te maken en hiermee trachten titels te veroveren. Onze derde wagen zal enkel in Zolder en Hockenheim aan de start komen, maar de focus ligt op de #11 (Longin/Landauer) en #24 (Day/Dumarey). Als ik naar de Belcar kijk, heb je ook steeds mogelijkheden om vooraan te rijden, maar moet je toch creatief zijn om de budgetten laag te houden. Je kan de gewone Belcar races rijden met twee of drie piloten, maar je kan ook bij de 24 Uur van Zolder een extra piloot aan boord brengen. Bedrijven zullen inderdaad wat meer op hun budgetten kijken in tijden van crisis, maar producten moeten nog altijd gepromoot worden, incentives voor klanten georganiseerd… In dat opzicht moet je iets kunnen aanbieden dat het budget meer dan verantwoordt.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

Ik denk dat iedereen door de berichtgeving nu toch wat negatiever is ingesteld dan normaal. Zoals bij alles, moet men ook in de sport een negatieve situatie trachten om te buigen naar iets positiefs. Dan komen we er sterker uit. De samenwerking tussen teams onderling, de organisatoren en alle betrokken partijen zal cruciaal zijn om als autosport sterk voor de dag te komen als alles weer herneemt. Daarbij moeten de individuele belangen vanzelfsprekend ondergeschikt zijn.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Guillaume Dumarey en Anthony Kumpen
Guillaume Dumarey en Anthony Kumpen
Het grote voordeel met autosport is dat we geen ‘stadionsport’ zijn. Op het moment dat de sportevenementen weer hernemen, zal je nog altijd enkele regels moeten volgen, zoals bepaalde vormen van ‘social distancing’. In autosport is dat veel makkelijker haalbaar dan in een voetbal- of atletiekstadion. Stel dat de 1,5 m-regel nog even blijft, dan kan je in een stadion maar 1/16 van de zitjes vullen, schat ik. Rond een circuit is er veel meer plaats en zijn er slechts beperkte tribunes. Dus praktisch gezien lijkt het mij makkelijker om onze sport te hernemen.

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Het is moeilijk te zeggen dat er echt positieve aspecten zijn. Maar als je kijkt naar wat er zich nu afspeelt, moet je toch durven aangeven dat er dingen zijn die we als vanzelfsprekend aannamen die toch niet zo zelfsprekend blijken te zijn. We beseffen nu meer hoe leuk een job en persoonlijke contacten met collega’s kunnen zijn. Hoe belangrijk vrijheid is. Dat zal ons misschien doen inzien dat we blij mogen zijn met de dagelijkse dingen die we mogen en kunnen doen.

Foto's: Ronald Janssens, Martijn Wouters en Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Varia op zaterdag 11 april 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons