van der Horst

Simracing grote winnaar van coronacrisis?

Real Racers Never Quit
Real Racers Never Quit
U kon er het voorbije weken niet naast kijken, virtuele races zijn in deze moeilijke periode alomtegenwoordig. In geen tijd probeerden verschillende partijen de coronaleemte te vullen met online races die de top van de echte en virtuele racerij samenbrengen. Het grote publiek vond redelijk vlug - vooral in het zog van enkele grote namen - haar weg naar de diverse streams en zelfs TV-uitzendingen. De voornaamste ambassadeur van de sim community bleek al snel Lando Norris, de McLaren F1-rijder kon recent op Twitch maar liefst ruim 100.000 kijkers live boeien met zijn eigenzinnige humor en deelname aan 'The Virtual Grand Prix'. Samen met Max Verstappen moet de Brit niet onderdoen voor de absolute sim toppers. Zijn we momenteel getuige van de echte doorbraak van de simulatorraces, of zorgt een overaanbod en gebrek aan overzicht net voor een korte piek?
Tot dusver kregen voornamelijk de evenementen op het 'F1 2019' game veel aandacht, vooral omdat ze zo goed mogelijk de afgelaste GP's probeerden te emuleren, qua tijdslot, circuit en rijders. Ook het feit dat het eerder een spel betreft voor een breder publiek (en geen echte sim) zal een rol spelen. De afwezigheid van Max Verstappen was dan ook veelzeggend. Hij besteedt zijn tijd in de simulator voornamelijk op iRacing, waar hij net als in de F1 hoge toppen scheert. Het niveau van de eerste  'The Virtual Grand Prix' (FOM) was helaas niet echt denderend en door de vele crashes en bizarre incidenten had het meer weg van puur entertainment dan een serieuze race.

Niet alleen de Formule 1 springt op de digitale kar, ook andere kampioenschappen zoals IMSA, ADAC GT, GT World Challenge proberen hun vaste schare fans te entertainen. Ze doen dat elk op een ander platform. Zo organiseerde IMSA een verangrace van 90 minuten op iRacing, ADAC GT zweert dan weer bij RaceRoom, terwijl SRO uiteraard kiest voor vaste partner Assetto Corsa Competizione. De All Star Esports Battles van 'The Race' spelen zich dan weer af op rFactor2, software die door heel wat teams en zelfs constructeurs (voornamelijk voor het visuele luik) wordt gebruikt.  Stuk voor stuk simulatoren van het hoogste niveau waar de gemiddelde F1-gamer niet meteen mee weg is. Tussen 'F1 2019' en de drie bovenvermelde sims positioneren we nog Gran Turismo Sport, dat zeer toegankelijke online competities aanbiedt, maar desondanks toch een redelijk niveau van realisme haalt.

Al lang voor de recente ontwikkelingen heeft GT Sport de succesvolle 'World Tour' uitgebouwd, waarbij de snelste rijders uit alle hoeken van onze planeet in wereldsteden samenkomen om het tegen elkaar op te nemen in dezelfde arena. Deze World Tour events staan momenteel on hold aangezien het fysieke bijeenkomsten betreft. GT Sport heeft in ieder geval de standaard gezet voor wat betreft de TV-productie, met fraaie liveuitzendingen, top locaties, presentatoren en commentatoren in verschillende talen.

Naast het feit dat er momenteel simpelweg geen sport wordt uitgezonden op TV speelt de aanwezigheid van bekende namen uit de autosport natuurlijk een belangrijke rol in de enorme toename van populariteit. Hoewel de F1-rijders niet massaal toehappen, is dat elders wel het geval. Zo kon de IMSA-race op Sebring op bijna 50 rijders rekenen. Het hoogste niveau vindt u waarschijnlijk terug in het iRacing kampioenschap 'Real Racers Never Quit', georganiseerd door Team Redline (waartoe onder meer Max Verstappen en Lando Norris behoren). Met races op maandag-, woensdag- en vrijdagavond en een waslijst aan grote namen uit de autosport is professionalisme verzekerd.

Uiteraard is de publieke belangstelling voor deze simraces klein bier in vergelijking met echte evenementen, maar een doorbraak is het alleszins. Hopelijk houdt deze belangstelling ook stand wanneer de wereld terug overgaat naar de normale gang van zaken. De herkenbaarheid van de namen en afwezigheid van een alternatief lokken heel wat nieuwe kijkers. Niet alleen aan de kant van de toeschouwers zien we een kentering, ook heel wat rijders maken plots hun eerste virtuele kilometers thuis of investeren plots in een installatie in de hoop daarmee het verschil te kunnen maken. Na enkele weken is echter al duidelijk geworden dat er uit het grote aanbod slechts een aantal wedstrijden een groot publiek trekken, waarbij vooral de deelnemerslijst een doorslaggevende rol speelt.
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Varia op donderdag 2 april 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons