van der Horst

De 5 Uren van het Brugse Ommeland: Nabeschouwing van de organisatoren

De laatste keer dat de er vanuit Wingene een karavaan aan deelnemers vertrok voor een oriëntatierit, was nog voor de Garnalenrit. Ondertussen werd die rit overgenomen als De 5 Uren van het Brugse Ommeland en werd de 1ste editie daarvan, een coronacrisis later, verreden op zaterdag 23 oktober.
De setting voor de 5 Uren van het Brugse Ommeland was gewoon perfect. Een zonnige dag, gevolgd door een frisse, herfstige zaterdagavond. De deelnemers werden in de late namiddag op pad gestuurd in twee categorieën, Expert en Touring. Er werd sterk geopend door routiniers Leo en Inge Rackham. Zij haalden met hun Peugeot 205 GTI een vlekkeloze nulscore in Expert in het eerste deel. Een exploot dat ook Frank Bersipont en Pauline Artis realiseer-
den met de VAZ (zeg maar Lada) 2103 in de klasse Touring. Maar de moeilijkheden kwamen pas later. De avond viel, het parcours ging de bossen in van het Brugse Ommeland en de foutenlast liep op bij bepaalde deelnemers.

In de moeilijke klasse Expert werden het uiteindelijk vader en zoon Jurgen en Tim De Bruyne met de Toyota Celica die het beste het tweede deel afwerkten. Zij sprongen in het algemene klassement voorbij Leo en Inge Rackham, die uiteindelijk zich met een tweede plaats moesten tevreden stellen. Op de derde plaats zagen we nog een ander topduo met Alexander Leurs en de Nederlandse specialist Bart Den Hartog op de Opel Ascona A.

In de klasse Touring kregen we ook een zege voor een duo aan routiniers. Andre Depoorter en Ronny Callens kwamen ook hier met hun Ford Escort als besten doorheen het tweede deel. Zij eindigden dan ook als winnaars op een podium dat voor het overige bestond uit Kris en Steven Bouckaert (BMW 325i) en Tim Lefebvre en Jeffrey Pollet (BMW 318 E46 Coupé).

Ondertussen begint het VAS Classic kampioenschap ook stilaan zijn finale vorm aan te nemen. Jan Eysermans en Wim Poulmans met hun Subaru Impreza GT, vierde in Expert in Wingene, nemen daarin met 132 punten de leiding in de algemene tussenstand. Zij worden op de hielen gezeten door Eddy Smeets (125 ptn op de Innocenti), die echter waarschijnlijk niet meer in actie zal komen dit seizoen in Classic, en ook door Leo en Inge Rackham (Peugeot 205 GTI) met 122 punten. Met de Moustache Classic rest er nog één wedstrijd in de VAS Classic, waar de kandidaten nog een schrapresultaat mogen inbrengen. De beslissing over de Classic titel valt dus wellicht pas in Bocholt.

Bjorn Vanoverschelde, organisator 5 Uren van...

Dit was de eerste keer dat we als “5 Uren” van start gingen. We hebben getracht de eigenheid van de Garnalenrit te behouden maar hebben gezocht naar een inbreng voor een Classic wedstrijd. Onze basisideeën bleven dezelfde: de bosrijke omgeving, het donker, de nadruk op het rijden... Velen vonden het een sportieve rit met een prettig en vlot verloop. We trokken ook een specifiek publiek aan, met mensen die nog uit de Garnalenrit komen en deelnemers die ons kenden van de Belgian Westhoek Classic. We willen de klasse Touring zeker behouden want het blijft de bedoeling om nieuwe kandidaten aan te trekken. Er deden zaterdag mensen mee die nog nooit een Classic hadden gereden. Ze zijn allemaal aangekomen, weliswaar met een boel strafpunten, maar ze weten dankzij de vrijgegeven oplossingen ook wel waarom ze die fouten maakten. Daarom gaan we van de 5 Uren ook geen BWC maken. We boden wel meer kilometers aan. In het eerste deel was het nog niet donker genoeg. We maakten dus een kort eerste deel, met één enkele RT. Er stond trouwens geen enkel controlebordje in deel 1. De oorspronkelijke rit namen we dan samen in een langer tweede deel, doorheen de bossen, waar we na de storm van de dagen voordien nog gingen controleren. Ik moet zeggen dat het parcours er heel wat anders uitzag. Ook hier met weinig echte valstrikken, de omstandigheden maken het al moeilijk genoeg. Het was een lange etappe, mensen werden moe, de concentratie verslapte... Zoals steeds zullen we de enquête doorlopen en kijken wat we voor de volgende editie nog kunnen verfijnen.”

Persbericht VAS Rally



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op woensdag 27 oktober 2021.
  • VR Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons