van der Horst

De geheimen van het Toyota Motorsport GmbH museum

Toyota TF110 formule 1
Toyota TF110 formule 1
Niet lang geleden gaf Toyota Motorsport GmbH aan Autosport.be de kans om het hoofdkwartier in Keulen te bezoeken. Daarbij hoorde ook een rondgang in het museum, waar Toyota Motorsport tracht om van ieder racemodel dat ooit de kleuren van het merk verdedigde, een exemplaar te bewaren. Het museum huist bovendien enkele unieke exemplaren uit de racegeschiedenis van Toyota. Onder de kundige leiding van Alastair Moffit, Manager Marketing & Communications, werden wij ondergedompeld in de rijke race- en rallygeschiedenis van het Japanse merk.
TMG hoofdkwartier Keulen
TMG hoofdkwartier Keulen
TMG Keulen werd in 1979 opgericht nadat de rallyactiviteiten vanuit Brussel naar Duitsland verhuisden. De onderneming kende een forse groei met de intrede van Toyota in de Formule 1 in 2002 waarbij de fabriek verdubbelde in omvang en het personeel aangroeide tot meer dan 800 mensen. Na het stopzetten van het Formule 1-programma eind 2009 slonk het aantal werknemers met meer dan de helft en stelde men de geavanceerde apparatuur waaronder een van de modernste windtunnels ter beschikking van andere constructeurs en preparateurs. Met de intrede van Toyota in het WEC kreeg de fabriek een nieuwe impuls en momenteel zorgen ongeveer 300 werknemers voor de opbouw en de inzet van de LMP1 bolides alsook de preparatie van de motoren voor de WRC bolides.

Toyota TS030 LMP1
Toyota TS030 LMP1
Het bezoek start al in de inkomhal waar drie wagens opgesteld staan; een Corolla rally-wagen van Sainz, een LMP1-bolide en een volledig zwarte Formule 1-wagen. Alastair Moffit wijst op de merkwaardige ontstaansgeschiedenis van de tentoongestelde LMP1 TS030; “Het gaat om een showmodel dat opgebouwd is rond het chassis van de wagen die in 2012 crashte met Anthony Davidson in Le Mans. Het chassis was zo zwaar beschadigd dat het niet herbruikbaar was en dus werd gebruikt als basis voor een showmodel. Belangrijk bij een showmodel is dat de wagen ter plaatse blijft, dus niet beweegt, daarom heeft deze wagen een handrem gekregen, waarschijnlijk de enige LMP1 die uitgerust is met een handrem.” De Formule 1-wagen ernaast is de TF110, de wagen bedoeld voor het seizoen 2010 maar die nooit werd ingezet nadat Toyota besloot de Formule 1 te verlaten. Moffit: “Dankzij onze moderne windtunnel had deze wagen waarschijnlijk de meest geavanceerde aerodynamica van zijn tijd. Met een goede motor er in waren we zeker kampioen geworden. De Toyota F1 wagens waren altijd al heel goed op aerodynamisch vlak, maar de motor kwam steeds enkele PK’s te kort.”

Toyota F1 testwagen 2001
Toyota F1 testwagen 2001
De rest van de collectie staat opgesteld in een hangar die doorkruist wordt door buizen die in verbinding staan met de windtunnels, dus regelmatig is het opletten om het hoofd niet te stoten. In deze ruimte bewaart TMG een exemplaar van elke Formule 1 bolide die het ooit bouwde; van het prototype uit 2001 tot de laatst ingezette bolide uit 2009. Opvallend is de zuivere lijn van het prototype; de latere modellen kregen allerlei extra vleugels en aerodynamische hulpmiddelen aangemeten die een vloeiende lijn enigszins verstoorden. Ook staat er de Toyota TF109 die bandenfabrikant Pirelli gebruikte als testwagen voor het ontwikkelen van zijn F1-banden.

Toyota GT One straatversie
Toyota GT One straatversie
Het Le Mans avontuur wordt vertegenwoordigd door een TS010 groep C, twee TS020 GT one een uit 1998 en een uit 1999 en drie meer recente LMP1-bolides. De trekpleister in de Le Mans hoek is echter de straatversie van de GT One, een waanzinnige GT straatwagen die nodig was voor de homologatie door de FIA van de TS020 in de GT1 klasse. Moffit: “Er werd van deze wagen slechts een exemplaar gebouwd en die staat hier, sommige bronnen op het internet beweren dat er nog een tweede exemplaar bestaat dat zich in Japan bevindt, maar dit is onjuist. Dit is de enige echte GT One. Om hem als straatwagen aanvaardbaar te maken, werd de achtervleugel wat verlaagd en verkleind en werd de cockpit “aangekleed”. Merk vooral de primitieve airco op alsook de sigarenaansteker.”

Toyota MR2 Group S
Toyota MR2 Group S
Bij de rallywagens, waar Toyota een lange geschiedenis kent, ontbreken nog enkele modellen maar er zijn wagens uit de jaren zeventig van vorige eeuw, nog met Belgische nummerplaat tot en met het prototype van de huidige Yaris WRC dat vorig jaar gebruikt werd als testwagen. De opvallendste wagen echter is een volledig zwarte coupé, de MR2 group S. De bedoeling van de FIA was om de te snelle group B wagens vanaf 1988 te vervangen door de group S klasse. Maar in 1986 na enkele dodelijke ongevallen met group B wagens besloot de FIA om de group B nog het zelfde jaar te bannen alsook de Group S klasse te schrappen en enkel de “brave” group A  wagens nog toe te laten. De MR2 verdween in de ijskast en zou nooit racen, het was voorzien dat de wagen zowel in tweewiel- als vierwiel aangedreven versie zou gebouwd worden en drie verschillende motortypes werden uitgetest. De wagen zou amper 750 kg wegen en dat uitgerust met een motor die meer dan 600 pk zou leveren.

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Varia op donderdag 8 juni 2017.
  • St. Paul

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons