van der Horst

De toekomst van LMDh/Hypercar opgelijst: deel 2

Chip Ganassi Racing - Cadillac DPi-V.R
Chip Ganassi Racing - Cadillac DPi-V.R
In het eerste deel van de reeks rond de LMDh:Hypercar kon u gisteren al lezen over drie zekerheden bij de constructeurs, terwijl er één nog een twijfelgeval is. Dit was nog maar het topje van de ijsberg, vandaag en de komende drie dagen zullen er nog meerdere merken aan bod komen, waardoor we eindigen op een totaal van 21 dat interesse in de klasse toont. In het tweede deel nemen we daarom de volgende vijf merken door.
  • Dreamdrive
BMW: wij zijn terug!
BMW LMDh
BMW LMDh
Volgens ons heeft de PR-dienst van BMW vorig jaar gekeken naar de "The Last Dance", de documentaire rond Michael Jordan. Dit vanwege de leuze waarmee zij hun terugkeer naar de topklasse aankondigden: wij zijn terug!. Lang duurde het niet voor het Beierse merk aanklopte bij Dallara voor het chassis en het kon ondertussen ook al de volledige naam van de bolide geven: de BMW M LMDh. Voor de opstart van het project rekent men op twee teams, met RMG en Team RLL. RMG neemt de testsessies onder de loep in Europa, terwijl het team van Bobby Rahal het programma verder zal afwerken, terwijl het tegelijkertijd een programma in GTD Pro in IMSA afwerkt. Volgens het hoofd van BMW M Motorsport Mike Krack, de beste keuze die ze konden maken.

Dan rest de vraag welke richting BMW wil opgaan. IMSA staat al zeker op het programma, maar over het FIA WEC of Le Mans is er minder informatie. Al lijkt het ons onmogelijk dat de Beierse constructeur geen gooi wil doen naar de felbegeerde overwinning in de etmaalrace. Ook qua klantenteams kijkt men voorlopig nog de kat uit de boom. Krack bevestigde dat er aanvragen waren binnengerold, maar betwijfelt dat dit zal gebeuren voor 2024. Hun eerste bezorgdheid is Team RLL en het eerste seizoen goed doorstaan.
ByKolles: Vertraging, maar wel met een verrassing
ByKOLLES Racing PMC LMH Hypercar - trackday versie
ByKOLLES Racing PMC LMH Hypercar - trackday versie
ByKolles en Le Mans zijn al lang een match, maar één die nog geen vruchten afwierp in het verleden. Het Oostenrijkse team heeft met hun LMP1's wel aan genoeg wedstrijden deelgenomen, maar echt succes was er nog niet. Toch geeft Dr. Kolles niet op en wil hij nog steeds meedoen met de grote jongens. Alleen staat het geluk nog steeds niet aan zijn zijde. Normaal gezien had de wagen al dit jaar op het circuit moeten staan, maar vertragingen bij verschillende leveranciers zorgden ervoor dat men nu pas echt kan starten met een testprogramma met de PMC Project LMH Hypercar.

Daarvoor wordt gerekend op Tom Dillmann en Esteban Guerrieri als rijders, beiden oude bekenden van het team. Zo liet de Fransman op sociale media al een tipje van de sluier tonen in hoever het team staat, terwijl de Argentijn bij lokale media sprak om misschien Kerstmis in Europa te vieren. Onlangs haalde men nog het nieuws met een ongeloofelijk bericht, volgens dailysportscar.com kan men namelijk aantreden onder de naam Vanwall. Het schijnt dat het Britse merk zich ook onder het concern PMC bevindt waar ByKolles mee samenwerkt. De laatste keer dat Vanwall succes kende, dateert al van 1958. Op dit moment is er nog wel geen officiële bevestiging van ByKolles uit, maar het zou niet de eerste keer zijn dat zij iets speciaal uit hun mouw schudden. Denk maar terug toen ze onder de banner Lotus reden.
Cadillac: het slechtst bewaarde geheim
Cadillac LMDh
Cadillac LMDh
En dan hebben we de komst van Cadillac, misschien wel het slechtst bewaarde geheim in de racewereld. Sinds maart wist de media al dat ze gingen komen en binnenin GM was het een publiek geheim dat ze zouden toetreden tot de LMDh, maar de officiële bekendmaking liet op zich wachten. Tot eind augustus, wanneer men liet optekenen dat men zowel in IMSA als in het FIA WEC wil aantreden (met achtervleugel weliswaar). IMSA was te verwachten, maar FIA WEC werd erbij genomen om economische redenen. Via deze weg wil men het merk globaal promoten en zet men daarom volgend jaar in het WEC ook al de Corvettes in om te zien hoe het er aan toe gaat in de paddock.

Net zoals BMW kiest Cadillac voor Dallara, waardoor de Italiaanse chassisbouwer de nodige maatregelen trof om niet partijdig over te komen. Zo wordt er gewerkt in twee verschillende afdelingen en zijn alle ruimtes met een code beschermd. Ook betreffende de teams is men al rond, men rekent hiervoor op Chip Ganassi Racing en Action Express Racing. Wie waar zal rijden is nog niet geweten, al worden beide teams wel verwacht in Le Mans. Ook qua klantenteams houdt men zich voorlopig nog op de vlakte en wil men zich eerst focussen op 2023.
Ferrari: Verschillende potentiële teams
Ferrari F2007
Ferrari F2007
Ferrari is misschien wel de meest roemruchte naam op het lijstje met constructeurs die inzetten op het Hypercar reglement. De Italiaanse constructeur kon wat geld vrijmaken met dank aan het budgetplafond in de Formule 1 en sluist die sommen door richting twee wagens voor een volledig seizoen in het FIA WEC in 2023 enerzijds en een testprogramma vanaf volgend jaar anderzijds. AF Corse zal het Steigerende Paard bijstaan, al zal ook Maranello zelf een flinke vinger in de pap hebben wat betreft de ontwikkeling van de wagen. Om het het team van Amato Ferrari wat lichter te maken liet men zelfs de bouw van hun nieuwe GT3 richting Oreca gaan.

Maar AF Corse is niet het enige team dat de kleuren van Ferrari wil of zal verdedigen. Het nieuwbakken Iron Lynx en Prema Powerteam, bekend uit de junior-éénzitterscategorieën, slaan sinds dit jaar de handen in elkaar en hebben voor 2022 een LMP2-programma op poten gezet. Beide teams lieten duidelijk verstaan dat men hogerop mikt op termijn. Dan rest er nog de vraag wat men gaat doen, nu Hypercars ook welkom zijn in IMSA. Ook daar heeft Ferrari al een rijke geschiedenis, maar een volledig seizoen in de Verenigde Staten lijkt voorlopig twijfelachtig. Vermoedelijk zal men een beperkt programma afwerken, vooral met het oog op de Michelin Endurance Cup.
Geely: nieuwe geïntresseerde
Yvan Müller - Cyan Racing Lynk & Co
Yvan Müller - Cyan Racing Lynk & Co
Er stonden al heel wat constructeurs of groepen op de lijst van geïnteresseerden inzake beide categorieën van wagens, maar sinds de laatste 24 uren van Le Mans mogen we daar nog twee extra merken bijrekenen. Eén daarvan is Geely, een Chinees concern dat onder meer Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus in hun portefeuille hebben. Als men de weg zou afslaan richting deze klasse, lijkt Lotus de beste kanshebber hiervoor. Wel moeten we onderstrepen dat er sinds Le Mans geen nieuws meer buiten gekomen is betreffende hun deelname.

Foto's: IMSA - BMW M Motorsport - ByKOLLES Media - Cadillac - Racingpixels - Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op dinsdag 28 december 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons