van der Horst

De toekomst van LMDh/Hypercar opgelijst: deel 3

Mission H24
Mission H24
Negen merken hebben we gehad, nog tien of beter nog elf te gaan. In de eerste twee delen waren het vooral zij die de nieuwe klasse zullen vervoegen die aan bod kwamen en dat in de twee verschillende wagenklassen waar men uit kan kiezen. We nu al opmaken dat het merendeel daarvan kiest voor de "goedkopere" optie kiest om het chassis te laten bouwen door gerenommeerde bedrijven en maar weinigen toch het risico nemen alles zelf te doen. In dit deel krijgen we nog een heel ander concept voorgelegd naast een chassis-fabrikant die van op de zijlijn moet toezien.
Hyundai: vol voor waterstof
Norbert Michelisz - BRC Hyundai N Lukoil Squadra Corse
Norbert Michelisz - BRC Hyundai N Lukoil Squadra Corse
Hyundai is misschien de vreemde eend in de bijt in dit lijstje, want hoewel de Koreaanse constructeur zeer graag naar Le Mans wil gaan, zal het noch met een LMDh noch met een Hypercar zijn. Zij mikken namelijk op de gloednieuwe klasse voor waterstof aangedreven wagens die vanaf 2025 in voege komt. Daarvoor is Hyundai al een samenwerking met GreenGT aangegaan, die gewerkt hebben aan het prototype van de ACO en ook de aandrijving zullen ontwerpen.

Daarnaast gaat men ook samenwerken met de universiteit van Leiden, die tot nu toe de enigen zijn die een prototype op waterstof hebben laten racen. Tot nu toe is Hyundai ook het enige merk dat zich toespitst op deze technologie, maar er werd wel duidelijk gemaakt door de ACO dat die wagens, net zoals voor de LMDh's indertijd, kans maken op eindwinst in de Franse klassieker.
Lamborghini: wachten op de bekendmaking
Orange1 FFF Racing Team Lamborghini Huracán GT3 EVO
Orange1 FFF Racing Team Lamborghini Huracán GT3 EVO
Op dit moment zitten we eigenlijk te wachten op een persbericht van Lamborghini dat aangeeft dat ook zij een LMDh-prototype zullen inzetten in de toekomst. Deze beslissing werd al eerder dit jaar geopperd, na de mededeling van hun zustermerken Audi en Porsche, maar het blijft wachten op een bevestiging. Tijdens de 24 Hours of Spa liet de directeur van Lamborghini Motorsport Giorgio Sanna optekenen aan Sportscar365 dat men vrij dicht was bij groen licht, maar sindsdien bleef het stil vanuit Sant' Agata Bolognese. Tot eind oktober motorsport.com meldde dat de bevestiging nabij is.

Nu als Lamborghini gaat toetreden zal dit ongetwijfeld zijn met een Multimatic-chassis, net zoals de andere VAG-merken en wordt er geopteerd voor een programma in beide kampioenschappen. De keuze is groot uit de teams die de wagen kunnen inzetten. KPAX Racing zou de grootste kanshebber zijn, terwijl er nog meer gegadigden zijn voor het FIA WEC. Maar er zijn nog kapers op de kust, want terwijl de grootste Amerikaanse teams al een project hebben in de klasse, wil Andretti Autosport niet achterblijven. Michael Andretti mikt vol op Lamborghini volgens Racer.com, vooral gezien de andere twee merken van VAG oftewel niet echt interesse hebben in een fabrieksprogramma oftewel al bezet zijn. Dit kan nog interessant worden in 2022.
Lexus: focus op GT3
Lexus RC-F GT3 - AIM Vasser Sullivan
Lexus RC-F GT3 - AIM Vasser Sullivan
Bij Lexus, vooral dan op de Amerikaanse afdeling, is er al gepraat over een project in LMDh of Hypercar, maar verder dan dat is het nog niet gekomen. Het Japanse merk heeft zich namelijk de laatste maanden vooral gefocust op hun GT3 en gezocht naar teams die de wagen zowel in GTD en GTD-Pro wil inzetten. Om dan nog maar te zwijgen dat men wel een nieuwe GT3 nodig heeft vanaf 2024 en Lexus heeft niet echt een model dat kan dienen als basis. Verder hangen zij ook af van moederbedrijf Toyota, dat wel al actief is in de klasse. Wat het verschil kan maken zijn de plannen voor hen in de Verenigde Staten. Al leest u dit later nog.
Ligier: klaar indien nodig
Ligier JS PX
Ligier JS PX
Een opmerkelijk verhaal in deze klasse is namelijk dat tvan Ligier. Terwijl Dallara, Multimatic en Oreca het enorm druk hebben, kijkt er niemand naar Ligier. De Franse chassisbouwer is één van de vier die het chassis voor de LMP2 mag maken en zo dus ook een chassis voor de LMDh, maar niemand wilde tot nu toe samenwerken met hen. Toch zijn ze niet ontmoedigt bij Ligier en geeft men aanklaar te staan indien nodig. Qua prototypes boekte men het meeste  succes met de LMP3, maar in LMP2 moeten ze zonder meer hun meerdere erkennen in Oreca. In de tussentijd werkt men bij Ligier naast aan éénzitters ook aan speciale projecten, zoals de Ligier JS PX, en liet men optekenen dat er meer van deze projecten zullen volgen.
Mazda: zware klappen tijdens de pandemie
Mazda Motorsports - Mazda RT24-P
Mazda Motorsports - Mazda RT24-P
Terwijl Acura en Cadillac wel meegaan in het nieuwe tijdperk, besloot Mazda de strijdarena te verlaten een seizoen voor de overgang naar het nieuwe reglement een feit is. De Japanse constructeur, overigens nog één van de weinigen die niet in een concern of groep zit, heeft de gevolgen van de pandemie hard gevoeld. Dit jaar reduceerde men hun wagens van twee naar één DPi om uiteindelijk compleet de stekker uit het programma te trekken. Dat terwijl ook hun Mazda3 TCR-project helaas op de tekenplank bleef. Ze gaan zich vooral focussen op klantgericht racen, vooral dan met de Mazda MX-5. Maar zeg nooit nooit! Op het einde van hun interactie in IMSA had men een zeer sterke band opgebouwd met Multimatic en als men ooit wil terugkeren naar Le Mans, kunnen ze rekenen op de steun van de Amerikaanse chassisbouwer.

Foto's: ACO - Racing International Photography - FFF Racing - AIM Vasser Sullivan - Ligier Automotive - Multimatic Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op woensdag 29 december 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons