van der Horst

De volgende halte in de Britse tournee van het Belgian Audi Club Team WRT wordt Silverstone

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Na vorige week in Brands Hatch te hebben geracet in het kader van de Sprint Series, zetten de Blancpain deelnemers hun ‘Engelse tournee’ dit weekend verder in een andere snelheidstempel, Silverstone, waar wordt overgeschakeld op uithoudingsmodus. De drie uur durende GT-race is rijk aan geschiedenis en traditie en is dit jaar de tweede ronde van de Blancpain Endurance Series. Na de positieve seizoensstart, vijf weken geleden in Monza, is het hele team bijzonder gemotiveerd. Niet meer dan logisch want dit weekend wacht een omloop die in theorie de R8 beter moet liggen dan Monza, het circuit waar de snelste ‘Belgische’ Audi R8 LMS ultra slechts een secondje tekort kwam voor het podium. Laurens Vanthoor-Marc Basseng-César Ramos zijn net zoals hun ploegmaats James Nash-Frank Stippler-Christopher Mies dan ook klaar om alles te geven. Bovendien kan de Brit uit het gezelschap rekenen op een extra portie adrenaline, want hij rijdt een thuisrace. In de Gentlemen Trophy gaan Yves Weerts en Jean-Luc Blanchemain opnieuw op zoek naar belangrijke punten, met dit keer Pierre Hirschi als collega-piloot.
De legendarische omlopen van Brands Hatch en Silverstone liggen niet echt ver van elkaar, maar in Northamptonshire wacht een heel ander scenario aangezien het nu om een uithoudingsrace gaat en... het schitterende zomerweer wellicht plaats moet maken voor minder aangename weersomstandigheden.

Toch blijven de doelstellingen onveranderd, zoals ook Team Principal Vincent Vosse wenst te benadrukken.  “In Monza waren we best wel competitief, maar misten het podium op een haar na, als gevolg van tijdverlies tijdens een van de pitstops.  Dit jaar ligt het niveau in zowel de Sprint als Endurance Series echter zo hoog dat je je eigenlijk niet de minste fout kan veroorloven.  We gaan er dan ook alles aan doen om dit te vermijden en mikken op een heel goed resultaat zodat we vooraan in de tussenstand blijven.  Silverstone zou de Audi in ieder geval beter moeten liggen.  Het circuit is ook snel maar de rechte stukken zijn ietsje korter en ook de vloeiende, lange bochten liggen de Audi wel.  Dit gezegd, verwacht ik een intense strijd en een aantal wagens, zoals de Nissan, de Aston en de Bentley, zullen vermoedelijk erg sterk voor de dag komen.”

Met twee wedstrijden in een week op Engelse bodem, besloot het team ter plaatse te blijven, maar het opnieuw klaarstomen van de wagens gebeurde even grondig als in het atelier.  “Gelukkig was er in Brands Hatch van schade geen sprake”, aldus sportdirecteur Pierre Dieudonné, “en dat maakt het uiteraard altijd wat gemakkelijker.  We kunnen dus een normale planning afwerken, waarbij enkel de gebruikelijke onderdelen worden vervangen en stukken worden gewisseld die aan het einde van hun levenscyclus zijn gekomen.  Het team kan in Brands Hatch blijven werken tot dinsdagnamiddag, alvorens naar Silverstone te reizen waar ze vanaf donderdag hun plaatsje in de paddock zullen innemen. Op woensdag geniet iedereen van een welverdiend dagje rust.”

Laurens Vanthoor, Marc Basseng en César Ramos, de piloten van wagen #1 lijken vastberaden om beter te doen dan hun 4e plaats in Monza.  “De twee laatste jaren stonden we hier telkens op het podium en ik zou het graag zo houden”, bevestigt Vanthoor.  “Met Silverstone staat opnieuw een boeiend circuit op de kalender, een circuit met snelle bochten en meer inhaalmogelijkheden.  Of het nu regent of niet, dat maakt niet veel uit want de Audi is behoorlijk goed in de regen.  Dit jaar lijkt de serie competitiever dan ooit en dus zal het crucaal zijn dat alles perfect naar wens verloopt.  Geen twijfel mogelijk dat zo’n hoog niveau nog meer waarde geeft aan het kampioenschap.”

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Voor een iemand wordt Silverstone wel erg speciaal, meer bepaald voor James Nash, de jonge Brit die begin dit jaar het Belgian Audi Club Team WRT vervoegde en op de #3 ploegmaat is van Frank Stippler en Christopher Mies.  “Ik woon op een steenworp van de omloop”, legt de Engelsman uit, “dus dit is echt wel een thuisrace voor mij.  Ik kijk er enorm naar uit want veel heb ik de laatste jaren niet geracet in eigen land.  Hoewel ik Silverstone natuurlijk goed ken, heb ik er toch maar een keer geracet op de configuratie die wordt gebruikt voor de GT’s.  Aangezien de R8 over een goede grip beschikt in snelle bochten en niet al te lange rechte stukken, moeten we wel sterk voor de dag kunnen komen.  Voor mij persoonlijk is het nu vooral belangrijk dat ik me verder vertrouwd maak met GT-wagens en uithoudingsraces, zaken die relatief nieuw voor me zijn.  Ik ben nog steeds bezig om me zowel fysiek als mentaal aan te passen en wil zo snel mogelijk op hetzelfde niveau zitten van mijn ploegmakkers, die ondertussen wel al hebben bewezen hoe goed en ervaren ze zijn met deze wagens en in dit format.”

Zoals geweten, zet het Belgian Audi Club Team WRT dit jaar voor het eerst ook in de Gentlemen Trophy een wagen in.  Yves Weerts en Jean-Luc Blanchemain zullen proberen om verder te bouwen op hun knappe 5de plaats in Monza en proberen opnieuw belangrijke punten te scoren in de Gentemen Trophy.  Omdat Christian Kelders er omwille van andere verplichtingen niet kan bijzijn, krijgen Weerts en Blanchemain voor de gelegenheid de Zwitser Pierre Hirschi als ploegmaat.  “Pierre is een echte enthousiasteling en bovendien een erg goed piloot die over heel wat ervaring beschikt”, aldus Pierre Dieudonné, “en ik ben er dan ook zeker van dat ook hij een goed figuur zal slaan op wagen #4.”

Op vrijdag gaan in Silverstone de trainingen van start met de testsessie voor de bronzen piloten (waaronder dus ook WRT’s Gentlemen Audi).  Op zaterdag treedt iedereen in het strijdperk tijdens de vrije training en de pre-kwalificatie.  De kwalificaties vinden plaats op zondagochtend, terwijl de 3-uren race ’s namiddags van start gaat om 14.55u lokale tijd.

Belgian Audi Club press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op vrijdag 23 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Silverstone.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons