van der Horst

DMSB beperkt snelheid van topwagens op Nordschleife Nürburgring

2015 VLN DMV 250-Meilen-Rennen Nürburgring
2015 VLN DMV 250-Meilen-Rennen Nürburgring
Nadat vorige maand een hele resem wijzigingen werden voorgesteld betreffende de veiligheid op de Nürburgring, meldt de Duitse Motorsportbond DSMB nu dat de performantie van de motoren van de bolides uit de klassen SP7, SP-9/GT3, SP-Pro en SP-X met tien percent zal worden teruggebracht ten opzichte van het niveau van begin dit jaar. Ook op vlak van aerodynamica stellen zich nieuwe beperkingen op en het gebruik van ontwikkelingsbanden gaat eveneens in de ban.
racing one GmbH
racing one GmbH
De aanpassingen komen er als antwoord op het ongeval van Jann Mardenborough eerder dit jaar waarbij een toeschouwer het leven liet. DMSB-voorzitter Hans Joachim Stuck, "De fabrikanten van GT3-voertuigen en de meeste bandenleveranciers hebben begrepen dat ook zij een bijdrage moeten leveren om de rondentijden niet elk jaar met meer meerdere seconden sneller te laten worden. Na het verschrikkelijke ongeval dit voorjaar is gebleken dat een bepaalde grens is bereikt. Uit de analyse van het ongeval hebben we allen geleerd. Nu moeten alle betrokkenen - rijders, fabrikanten, bandenindustrie, circuit, organisatie en DMSB - samen oplossingen aanbieden."

2015 VLN DMV 250-Meilen-Rennen Nürburgring
2015 VLN DMV 250-Meilen-Rennen Nürburgring
"In de toekomst zullen we een speciale Nordschleifen-toelating uitwerken. Deze moet zekerheid bieden dat bij endurance races op de moeilijkste omloop ter wereld enkel ervaren piloten aan de start verschijnen. "Men kijkt tevens naar een opdeling in twee klassen, waarbij een pk-gewichtsverhouding van 4,5 kg/pk de determinerende factor is. Er zal een opleiding worden voorzien voor rijders en een opstp naar de hoogste klasse (> 4,5 kg/pk) voor piloten uit de laagste klasse (< 4,5 kg/pk) is slechts mogelijk nadat op voorhand een aantal wedstrijden in VLN (of 24H-kwalificatieraces) is verreden.

Tot slot wijst men ook op het belang van gele vlaggen en code 60 waarbij zware sancties kunnen worden uitgedeeld bij het niet respecteren van de neutralisatiemaatregelen.

Foto's: Vincent Wouters & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring op zaterdag 19 december 2015.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons