van der Horst

DTM95 Sprint League - Hockenheim: Gunnar Rickes en Anton Tammenga verdelen de zeges

RRN SRB 2025 DTM96 Sprint League Hockenheim Race 2
RRN SRB 2025 DTM96 Sprint League Hockenheim Race 2
De SRB Multiclass Endurance mag dan wel achter de rug zijn, de RRN SRB 2025 DTM95 Sprint League is nu toe aan zijn laatste rechte lijn. Waar we eerder telkens een beknopte samenvatting meegaven van de voorgaande races, volgt Autosport.be de laatste twee manches van de serie van nabij op. De eerste daarvan vond plaats op het virtuele Hockenheim, waar niemand minder dan Gunnar Rickes (Alfa Romeo) van start tot finish domineerde in de openingswedstrijd. Ook in race twee speelde de Duitser een hoofdrol, al was het ditmaal Anton Tammenga (Opel) die uiteindelijk met de overwinning ging lopen.
Gunnar Rickes - Alfa Romeo 156 TI DTM 1995
Gunnar Rickes - Alfa Romeo 156 TI DTM 1995
Na de kwalificaties en de start van de race was het duidelijk dat er in de eerste race geen maat stond op Gunnar Rickes. De Duitser schoot als een pijl uit een boog naar voren, waarbij niemand hem eigenlijk nog kon inhalen. De tweede plaats ging naar Patrick de Louw (Opel), die na een dijk van een kwalificatie zijn beste resultaat van dit seizoen evenaarde. De Nederlander hield Timo Konietzny (Alfa Romeo) net achter zich, die maar al tevreden was met de derde plaats. Mede omdat twee andere concurrenten voor de titel in de problemen kwamen. Zowel Anton Tammenga (Opel) als Volker Dechow (Opel) werden allebei aangetikt doorheen de wedstrijd, waardoor zij respectievelijk zevende en twaalfde eindigden. De top vijf zelf werd vervolledigd door Geoff Eacott (Opel) en Dezso Csoke (Mercedes).

Anton Tammenga - Opel Calibra V6 DTM
Anton Tammenga - Opel Calibra V6 DTM
Maar zoals een bekende voetballer ooit zei "elk nadeel heeft zijn voordeel", pakte dit goed uit voor Tammenga. Jos Snijder (Alfa Romeo) mocht weliswaar vanaf pole starten, maar lang zou het niet duren voor zijn landgenoot - die door de omgekeerde grid vanaf P3 mocht starten - met zijn Opel Calibra V6 aan de leiding kwam. Na vier ronden nam hij de leiding over, maar wel met Rickes in zijn zog. Beiden wisten eerst een gat te slaan, maar eens het gevecht om de koppositie begon, wist ook Konietzny zich te mengen in de strijd. Deze zou later uiteindelijk uit de kopgroep wegvallen na een mislukt inhaalmanoeuvre en moest tevreden zijn met de derde plek. Vooraan bleef Rickes de druk opvoeren, maar Tammenga kraakte niet. De Louw reed wederom verdienstelijk naar een vierde plaats, terwijl Csoke andermaal vijfde werd.

In het kampioenschap doet Rickes uitstekende zaken. Ondanks de overwinning van Tammenga weet hij zijn voorsprong verder uit te bouwen. Dechow daarentegen zal vanwege het tegenvallende weekend een mirakel nodig hebben om nog aanspraak te maken op de titel. Binnen twee weken kennen we het verdict, wanneer de finale verreden wordt op het virtuele circuit van Aragón.

Foto's: Birger Meysman



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op maandag 19 mei 2025.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons