van der Horst

Een nieuwe uitdaging in Magny-Cours

Jac Motors by KTE
Jac Motors by KTE
De tweede afspraak van de VW Fun Cup powered by Hankook brengt originaliteit in de kalender. Komende zaterdag vormt het Circuit de Magny-Cours het decor voor een peloton van 36 wagens en een race van acht uur, met aankomst in het donker.
--- DEELNEMERSLIJST MAGNY-COURS CUPS 2019 (PDF) ---

Vier weken na een meer dan geslaagde aftrap in Mettet, maakt de VW Fun Cup powered by Hankook zich op voor zijn eerste verplaatsing buiten de Belgische landsgrenzen, komende vrijdag en zaterdag in Magny-Cours. Een wedstrijd die voor velen op onbekend terrein wordt verreden. Het is al van 2004 geleden dat de Belgische VW Fun Cup naar de Franse Nièvre trok. Weinig teams en rijders waren vijftien jaar geleden al van de partij! Sindsdien heeft de VW Fun Cup een duidelijk evolutie ondergaan, aangezien de Evo1’s intussen zijn vervangen door de veel krachtigere – en bijzonder leuke – Evo3’s, bolides van 175 pk met een sequentiële versnellingsbak. Magny-Cours was van 1991 tot 2008 gastheer voor de Franse GP Formule 1 en wordt voor velen een nieuwe uitdaging.
 
Bevestigen of revanche nemen
 
JAC Motors by MTE, nipt winnaar in Mettet, wil zijn leidersplaats in het kampioenschap uiteraard bevestigen. Aan het stuur van de #44 zullen Michaël Leenders, Laurent Jaspers en Hubert Bauthier allesbehalve een vrijgeleide krijgen tijdens een acht uur durende wedstrijd met aankomst in het donker om 22.05 uur. Naast de teamgenoten van de #269 (Mathieu Detry, Sébastien Incardona en David De Saeger, die voor de gelegenheid Stéphane Perrin vervangt), moeten de leiders in het kampioenschap uit hun doppen kijken voor verschillende andere teams die op zoek zijn naar revanche.
 
Cédric Bollen, Sébastien Kluyskens en Gilles Debrus werden tweede in de openingswedstrijd, maar hadden zonder een strafronde kunnen winnen tussen Samber en Maas. De nasmaak was nog bitterder voor de rijders van de #2 DRM Autographe. Amaury Richard, Gilles Smits en Stéphane Lémeret waren op weg naar de zege, maar kenden benzinepech op vijf minuten van het einde. Aangezien Amaury en Stéphane op een andere meeting aan het werk zijn, wordt Gilles Smits ditmaal bijgestaan door Édouard Mondron en Wolfgang Reip. Een even sterk drietal dat alleen de hoogste podiumtrede in gedachten heeft.
 
Er is nog een team dat orde op zaken wil zetten na een catastrofaal seizoensbegin. Socardenne by Milo kende in Mettet grote problemen op de drie wagens en wil duidelijk maken dat ze nog altijd de titelverdedigers zijn. De drie teams, met in totaal negen rijders, werden opnieuw bepaald door middel van een lottrekking. In Magny-Cours wordt de #149 bemand door Kevin Caprasse, Christophe Nivarlet en Matteo Raspatelli, de #280 door Kevin Balthazar, Benjamin Kaivers en Giovanni Scamardi, en de #289 door Lorenzo Donniacuo, Tom Rensonnet en Logan Jadot.
 
Anderen die zullen meestrijden voor de podiumplaatsen zijn de #426 Acome Racing van Pierre Piron, Gilles Piron en Martin Leburton, aan de voet van het podium op het Circuit Jules Tacheny, maar ook Guillaume Mondron, Émile De Dryver en Simon Tourneur, voortaan ingezet op de #499 DRM Art Blanc Tourneur.
 
Talloze outsiders
 
Clubsport Racing
Clubsport Racing
Verschillende teams willen voor de verrassing zorgen tijdens deze originele uitstap naar Frankrijk. Dat is het geval voor CG Racing, na een opmerkelijk debuut voor het team uit Bergen. Op de #219 vormt het duo Anthony Lambert-William Godefroid sowieso een van de favorieten voor het Fun-klassement (de teams zonder Top Gun), net als het trio Nygel Verhaeren-Paul Theysgens-Arthur De Dryver, in Mettet tweede in Fun op de #65 Leader Racing. Om te winnen zullen ze echter voorbij de winnaars van de openingsrace moeten. Johan Huygens en Marnik Battryn krijgen ditmaal het gezelschap van Pieter Verlinde op de #415 Clubsport Racing. Opgepast ook voor de terugkeer in de discipline van Claudio Cappelli op de #406 8KS Corse Team (met GT-rijder Peter Belshaw en Federico Sordini) en de opmars van de tandem Michaël Mazuin-Damien Dupont (#422 Michaël Mazuin Sport). In de Fun-categorie is er ook een Evo2-wagen (met dieselmotor): de #227 JUSI Racing van Kurt Heirman, Linus Christiaens, Diederick Ceyssens en Jurgen Vermeulen.
 
De zegekandidaten in de Pure-klasse (rijders met alleen de VW Fun Cup als ervaring) kunnen ook op de ereplaatsen algemeen mikken. Manu Nava, David Doutrepont en Stéphane Charlier (#278 Acome Racing) horen bij die groep! Maar hun teamgenoten van de #255 DZ Racing by Acome vormen een tegenstander van formaat. Jean-Luc Vandormael, Amine Zeghouani, Sébastien Dorkel en Hakim Ouassini werden nipt geklopt in Mettet en willen onderlijnen dat ze niet per toeval de titelverdedigers zijn.
 
Biplaces: nieuwe rijders voor Monster by Milo
 
Monster by Milo
Monster by Milo
De #342 Monster by Milo bezet de leidersplaats in het Biplace-klassement na de zege in Mettet en zal die ook verdedigen in Magny-Cours. Door de afwezigheid van Francis Plunus, Éric Jardon en Christian Houbben zal een onuitgegeven team (Kevin Caprasse-Kevin Balthazar-Lorenzo Donniacuo-David Nevers) zich aan het stuur bevinden met de opdracht om zoveel mogelijk belangrijke punten te scoren in de titelrace.
 
Hun tegenstanders hopen echter dat ze in Frankrijk de bovenhand zullen kunnen nemen. De #364 CG Racing werd verrassend tweede in Mettet en wordt dit keer bestuurd door Corentin Gilson en Maxime Musin. Ondanks de afwezigheid van Stéphane Lémeret, mikken Edouard de Braekeleer, Miguel Coppieters, Philippe Wintgens, Philippe Reynens, Wolfgang Reip en Gilles Smits op het podium met de #365 Carpass LRE by DRM. Dat is ook het geval voor de #360 CBRS by Milo (Alain Dupont-Michel Koning-Philippe Fisette), de #330 Lisalux Racing (Stéphane Loesel-Maxime Lacrosse-Marc Bogaert-Alexandre Camp) en de #361 Credeco by Leader (Xavier Gérard laat zijn zoon Jérôme debuteren in een team dat ook bestaat uit Baudoin Feron, Philippe Willems en Norbert Camara). De jongeren van de #375 Michaël Mazuin Sport lieten in Mettet tot slot de beste tijd uit de categorie noteren. Camille Mazuin, Louis Mazuin en Antoine Potty willen nu samen met Michaël Mazuin en Damien Dupont bevestigen met een topprestatie.
 
Na de kwalificatiesessie op vrijdagavond en een creatief spel om de startgrid te bepalen, wordt de start van de race over acht uur gegeven om 14.05 uur, met een aankomst in het donker om 22.05 uur. Laat het spektakel beginnen!

Foto's: VW Fun Cup/Lethihon.be



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op woensdag 17 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Magny-Cours Cups.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons