van der Horst

Een overzicht van de vernieuwingen aan Circuit Zolder

Werken Circuit Zolder 2020
Werken Circuit Zolder 2020
Het asfaltlint op Circuit Zolder wordt voor het eerst in meer dan tien jaar grondig vernieuwd. Het Limburgse circuit maakt optimaal gebruik van de coronapauze en legt op dit ogenblik de laatste hand aan een nieuwe asfaltlaag, waarbij ook tal van andere punten werden aangepakt en verbeterd. Logistiek manager David Vanderbeek gaf Autosport.be een rondleiding langs de vernieuwingen.
David Vanderbeek
David Vanderbeek
"De coronacrisis dwong ons alle activiteiten stop te zetten en net op dat ogenblik contacteerde hoofdaannemer APK ons met de vraag of zij de week nadien al mochten starten met de voorbereidingen van de grondwerkzaamheden die normaal twee weken later moesten aanvangen. Tijdens die periode werd duidelijk dat het coronavirus geen gewoon griepje zou zijn en we voor heel wat weken de blok erop zouden leggen. De aannemer kon echter gewoon doorwerken, uiteraard met respect voor de nodige voorzorgsmaatregelen, en het spreekt voor zich dat we vrij snel tot het besluit zijn gekomen om de werken in zijn geheel te vervroegen. Bovendien konden we ook rekenen op steun van Sport Vlaanderen, die onze subsidieaanvraag goedkeurde; een mooie erkenning."

Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
"Iedereen, inclusief onze leveranciers APK, Grizaco, Topcon, APL en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw, heeft keihard gewerkt om klaar te zijn zodra de regering de coronamaatregelen zou versoepelen. En dat meen ik... Normaal krijg je de kans niet om een circuit zo lang als nu stil te leggen: we hebben die kans optimaal benut en zijn nu in een laatste fase aanbeland. Had Circuit Zolder zoals oorspronkelijk voorzien dit weekend de DTM-kalender 2020 op gang geschoten, dan was dat op een nagelnieuw asfaltlint geweest!"

Optimale mix

Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
"Dat gezegd zijnde, doordat de druk van een grote meeting weg was, hebben we bepaalde zaken wel anders kunnen aanpakken. Er is niet doorgewerkt tijdens weekends en op paasmaandag en we hebben met minder machines tegelijkertijd gewerkt. Daarnaast hebben we nu eerst een aantal testen kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld bij de aanleg van asfaltstroken om zo de optimale mix te bekomen. Het duurt toch wel een weekje eer je de resultaten daarvan hebt en we hadden nu de luxe om daarop te wachten. Daarbij hebben we een heel mooie samenwerking gehad met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw en zo zijn we tot een perfect resultaat gekomen voor een hoogwaardige asfaltlaag."

Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
"Dat lijkt misschien een heel banaal gegeven, de asfaltlaag, maar schijn bedriegt. Een circuit stelt heel andere eisen dan de openbare weg. Op de openbare weg wil je een redelijk 'gladde' afwerking, terwijl we op circuit net scherpere steentjes willen omdat die beter contact maken met het rubber en dus voor grip zorgen. Bovendien verzandt elke asfaltlaag na verloop van tijd, waardoor de grip vermindert. Op de openbare weg is dat na vijf à zes jaar, maar wij kiezen dus voor een veel langere levensduur dankzij de scherpere steentjes."

Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
"Om die steentjes te kunnen gebruiken, vertrouwen we op een speciaal bitumen (zeg maar oneerbiedig 'teer', n.v.d.r.) van oliemaatschappij Shell, ontwikkeld voor racecircuits. Daarmee is echter absoluut niet het hele verhaal verteld, integendeel. Hiermee begint het pas, want je moet de optimale mix tussen je grondstoffen bepalen. En dat, dat is een zéér goed bewaard geheim. Er zijn enkele gespecialiseerde studiebureaus, waaronder dat van Hermann Tilke, die weten hoe de vork aan de steel zit, maar aan die kennis hangt uiteraard een stevig kostenplaatje. Onze collega's bij Circuit Zandvoort hebben bijvoorbeeld met Drome samengewerkt bij de recente renovatie van hun piste, maar wij hebben bij Circuit Zolder gekozen om het project binnenshuis te houden en onze budgetten anders in te zetten."
 

Andere aanpassingen

Drainagewerken Circuit Zolder 2020
Drainagewerken Circuit Zolder 2020
"Da's meteen ook een indicatie van hoe we dat hebben aangepast; we zijn beslist niet over één nacht ijs gegaan. Heel wat mensen zijn een viertal jaar bezig geweest met deze plannen, waarbij we twee jaar geleden van de raad van bestuur de vraag kregen om bijkomend ook de afwatering te verbeteren. Ik denk dat we een 800-tal meter afwatering hebben vernieuwd en daarnaast hebben we ook verzinkputten en wadi's (buffers n.v.d.r.) voorzien langs de piste. Dat moet ons in staat stellen om meer water op te vangen op ons eigen terrein, in uitzonderlijke situaties."

Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
"Het opzet is bovendien zo dat we pompen kunnen voorzien in de putten, zelfs als het circuit in gebruik is. Het uitgangspunt was dat hemelwater minder lang op de piste zou blijven door de afvoering naar drainagesystemen. Die systemen worden bijvoorbeeld ook op luchthavens gebruikt. Het gaat dus niet om de gebruikelijke roosters, want die kunnen gaan vliegen als er een auto over rijdt, maar één gegoten geheel."

Gilles Villeneuve-chicane tijdens de werken aan Circuit Zolder 2020
Gilles Villeneuve-chicane tijdens de werken aan Circuit Zolder 2020
"Je merkt dat hier is over nagedacht (lacht). We hebben niet gewoon snelsnel nieuwe asfalt gelegd. Eerst hebben we het circuit volledig in 3D laten opmeten door Topcon en is er in 3D gefreesd om nadien eenzelfde hoogte van eindlaag te kunnen plaatsen. Daaruit merkten we dat de asfaltlaag niet op alle plaatsen even dik was, waardoor we een weekje vertraging opliepen door de correctie van de onderlaag. We wilden absoluut een eindlaag die over het ganse asfalt even dik was en daarin zijn we geslaagd. Normaal moeten we de komende vijftien jaar niets meer veranderen binnen de witte lijnen!"

Nieuwe kerbstones tijdens de werken aan Circuit Zolder in 2020
Nieuwe kerbstones tijdens de werken aan Circuit Zolder in 2020
"Circuit Zolder blijft echter een racecircuit, en bij een circuit horen ook faciliteiten buiten de witte lijnen. Drainagesystemen zoals ik zei, maar uiteraard ook kerbstones. We hebben ervoor gekozen om het formaat van de kerbs zelf niet te veranderen, maar wel de manier waarop ze aangebracht zijn. We werken niet langer met losse tegels, die door veelvuldig gebruik de grond ingedrukt kunnen worden, maar met een gestorte betonlaag waar we met een soort stempel een kerb van gemaakt hebben. Enkel in de Thierry Boutsen Chicane hebben we de kerbs iets verlengd."

Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
"Een belangrijke andere aanpassing is dat we over de hele piste een beveiligd glasvezelnetwerk hebben aangelegd. Daarbij hebben we eveneens de oude camera's vervangen door HD-camera's die specifiek ontwikkeld zijn voor snelheidsopnames. Ook op vlak van aantal camera's groeien we met als doel alles nog beter en completer in beeld te brengen, zowel op de piste als in de pitlane. Bovendien heeft onze huispartner EL Systems het netwerk zo opgebouwd dat we het in de toekomst ook zullen kunnen gebruiken voor andere zaken, bijvoorbeeld automatisch vlaggen met LED-borden."

Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
Asfaltwerken Circuit Zolder 2020
"Daarnaast hebben we ook de veiligheidsmuren rond de piste verstevigd en her en der grond aangevuld. Tot slot werd ook de volledige toegangsweg vanaf Promove tot aan paddock zone 1 vernieuwd, waarbij de helling aan het congress center (groene trap n.v.d.r.) iets minder stijl werd. In een vorige fase was de asfaltlaag van de ingang tot aan Promove reeds vernieuwd. Ik beloof je: eenmaal alle werken afgerond zijn, zal het circuit er beter bijliggen dan ooit tevoren!"



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit op vrijdag 24 april 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons