Endurance-kortnieuws in aanloop naar 2022
*** De gebruikelijke manche in Detroit zal vanaf 2023 niet meer in Belle Isle Park verreden worden. De geruchten van de verhuis kwamen er na het vorige bezoek van IMSA en IndyCars in de stad. In september heeft het bedrijf van Penske nog een presentatie gegeven om een nieuw circuit voor te stellen aan de gemeenteraad en na vijf weken kwam er groen licht. Hoewel de IndyCar Series de hoofact zal vormen, wordt er verwacht dat IMSA ook aanwezig zal zijn zoals het geval was de laatste jaren.
*** Porsche loopt goed op schema met hun LMDh-project. Eind dit jaar zal de wagen namelijk de eerste testen kunnen afleggen op een testcircuit. Volgens het nieuwe hoofd van de motorsportdivisie Thomas Laudenbach, zou dit nog voor Kerstmis gebeuren. Daarnaast werd er ook al gepolst naar wie de wagens vanaf 2023 zal besturen. Hoewel de Duitse constructeur nog niets kan of mag lossen, lijkt hun recente aanwinst Yifei Ye een grote kanshebber en ook Felipe Nasr werd al gelinkt aan het Duitse merk.
*** Paul Dalla Lana zal in 2022 voor het eerst in drie jaar aanwezig zijn tijdens de Rolex 24 at Daytona. De Canadees zal daarvoor een Aston Martin inzetten en liet al weten dat fabriekspiloot Nicki Thiim hem er zal vergezellen. Wie de andere twee piloten worden is nog niet geweten. Daarnaast is er nog geen zekerheid of Dalla Lana volgend seizoen in het FIA WEC te zien zal zijn, al lijkt hij wel te overwegen om er toch nog een extra jaartje bij te doen.
*** Iemand die wel al bevestigde aanwezig te zijn in het FIA WEC is Ben Keating. De immer symphatieke Amerikaan maakte dit seizoen de overstap van een Project 1 Porsche naar de TF Sport Aston Martin en zal met deze wagen ook volgend jaar nog rondrijden. Dit jaar rijdt Keating rond met Felipe Fraga en Dylan Pereira, maar zal voor volgend seizoen een vervanger moeten zoeken voor de Luxemburger, gezien hij vanaf volgend seizoen van Zilver naar Goud overgezet wordt. Daarnaast blijft hij ook nog zeker in IMSA rijden met de PR1/Mathiasen Motorsports Oreca LMP2, al zullen het alleen de wedstrijden zijn die gelinkt zijn aan de IMSA Michelin Endurance Cup.
*** Inter Europol Competition zal volgend seizoen ook nog te zien zijn in het FIA WEC. Het Poolse team debuteerde dit jaar in het WK-uithouding en deed het niet onaardig in de LMP2-klasse. Daarnaast liet men ook al weten dat Alex Brundle ook nog twee jaar bij het team blijft. Ook liet teambaas Sascha Fassbender weten aan Sportscar365 dat men een tweede Oreca zal inzetten, maar deze zal uitkomen daar waar het allemaal begon voor hen, namelijk in de European Le Mans Series.
*** ARC Bratislava hoopt ook volgend seizoen in het FIA WEC aan te treden. Net zoals Inter Europol Competition maakten zij dit jaar hun debuut in het kampioenschap, al ging dat niet zonder slag of stoot. Het Slovaakse team startte namelijk met de Ligier JS P217, maar besloot uiteindelijk net voor Le Mans over te schakelen naar de Oreca. Als ze volgend jaar terug aantreden, zal het met diezelfde wagen zijn, al blijft de Ligier niet op stal. Zij zullen met die wagen richting de Asian Le Mans trekken, dat start begin februari in Dubai.
*** AF Corse gaat vanaf volgend seizoen ook aanwezig zijn in de LMP2-klasse van het FIA WEC en de European Le Mans Series. Het Italiaanse team van Amato Ferrari wil hiermee de overgang naar prototypes verkleinen, gezien zij de voornaamste kandidaat zijn om de Hypercar van Ferrari in 2023 te runnen. Overigens is dit niet de eerste maal dat zij een LMP2-wagen runnen, gezien in het verleden zij instonden voor de Dallara LMP2 van Cetilar Racing. Ook de line-up is al bekend. De wagen zal in beide series door François Perrodo, Alessio Rovera en Nicklas Nielsen bestuurd worden.
*** Prema Powerteam en Iron Lynx zijn ook al meer en meer bezig met hun programma in LMP2. Nadat bekend geraakte dat beide teams de handen in elkaar zullen slagen, werd er ook al bevestigd dat zij in het FIA WEC aanwezig zullen zijn. Iron Lynx teambaas Andrea Piccini liet ook weten aan Sportscar365 dat er overwogen wordt een tweede wagen aan te nemen voor een deelname in de European Le Mans Series. Ook werd er afgesproken dat Prema de naam zal dragen in de LMP2-klasse, al zal er wel invloed zijn van Iron Lynx. Ondertussen blijven zij wel onder eigen naam actief in de GTE-klasse. Ook zij mikken op een Hypercar van Ferrari als ultiem doel.
Foto's: Geert Franquet - IMSA - Porsche AG - Racing International Photography - Arne Simons - Thomas Smets
Tweet