van der Horst

ERA Championship lanceert bootcamp in Amerika

ERA Mitsu-bachi F110e
ERA Mitsu-bachi F110e
Het ERA Championship, de opstapklasse die gebruikmaakt van elektrisch aangedreven Formule 4-bolides, zal in januari 2022 een winterbootcamp organiseren. Die bootcamp zal gedurende vier weken plaatsvinden op circuits in de Amerikaanse staten Californië en Nevada. Twaalf jonge rijders, die van het karten willen overstappen naar eenzitters of ervaring willen opdoen met racen in elektrische wagens, mogen deelnemen. Deze herfst vindt het eerste officiële seizoen van het kampioenschap met Belgische roots plaats met manches in Europa.
Aandrijving ERA Mitsu-Bachi F110e
Aandrijving ERA Mitsu-Bachi F110e
Tijdens die winterbootcamp wordt er vier weken lang getest, getraind, geraced en er zijn ook fitness- en voedingsprogramma's en media- en sponsorworkshops. De deelnemers zullen veel tijd doorbrengen op het circuit en onder andere zes races afwerken met de ERA Mitsu-bachi F110e: een elektrische wagen gebouwd op een Dome Formule 4-chassis met een aandrijving die om en bij de 175pk levert. De exacte locaties van de Amerikaanse circuits worden later bekendgemaakt. Na de bootcamp zijn de jonge rijders klaar voor het echte werk. De beste van de twaalf ontvangt een volledige beurs om te racen in het ERA Championship zomerseizoen in 2022.

Rudi Penders
Rudi Penders
Hoewel alles internationaal georiënteerd wordt, is het ERA Championship een Belgisch concept. Het is ontstaan in Zonhoven, dichtbij Circuit Zolder. Een van de drijvende krachten achter het concept, is Limburger Rudi Penders die eerder bij Autosport.be reeds uitgebreid vertelde over de formule. De fundamenten van het kampioenschap liggen dan ook bij The Driving Force, de organisatie die zich onder andere ook ontfermt over de Porsche Carrera Cup Benelux en de nieuwe BM2 M2 CS Racing Cup Benelux. Na enkele keren uitstel, zouden dit jaar de eerste manches van de elektrische raceklasse moeten plaatsvinden, onder andere op Circuit Zolder. Een meeting zou moeten bestaan uit twee sprintraces van een klein halfuurtje; op die manier is er geen pitstop (en eventuele batterijwissel of laadbeurt) vereist.


Foto's: Ronald Janssens & ERA



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Circuit Internationaal op donderdag 25 maart 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons