van der Horst

ERC: Italianen houden Lukyanuk van podium

Giandomenico Basso - Skoda Fabia R5
Giandomenico Basso - Skoda Fabia R5
Alexey Lukyanuk had een gouden zaak kunnen doen in Roma Capitale, meetellend voor het ERC, maar de Rus liep een tijdstraf van een minuut waardoor het volledige podium door drie Italianen bezet werd. Aan Giandomenico Basso ging er wellicht toch weinig te doen zijn.
De Italiaanse thuisrijders voerden meteen de forcing met onder meer Luca Rosetti, Andrea Crugnola en Simone Campedelli. Ook Giandomenico Basso zat toen al op het voorplan. Crugnola en Rosetti vielen al snel weg waardoor Basso plotsklaps een voorsprong had van bijna een minuut op Campedelli. Lukyanuk had toen al zijn minuut straftijd gekregen en moest remonteren. Gelukkig viel Lukasz Habaj ook snel weg want de Pool bezette even de tweede plaats.

Campedelli kwam op de tweede dag nog even opzetten maar moest dan toch de duimen leggen voor Basso die aan het einde toch 53 seconden overhield op zijn landgenoot. Andrea Crugnola zorgde voor een forse remonte na zijn lekke band en klom van plaats elf in extremis nog naar plaats drie, dit ten koste van ERC-leider Lukyanuk die dus net naast het podium viel, maar wel de nieuwe ERC-leider wordt. Hij eindigde op 63 seconden van Basso, dus zonder die minuut tijdstraf had het kunnen spannen, al kon tweevoudig Europees kampioen Basso wel het voetje lichten op het einde. 

Grégoire Munster kende weerom een moeilijke ERC-manche. Dit keer was het de Belg zelf die aan de basis lag van de problemen. Hij stond tweede tot hij een boord raakte in een haarspeld en de ophanging brak. De Belg klokte aan het einde wel nog enkele snelste tijden en mag ondanks puntenverlies al bij al tevreden terugkijken op zijn ervaring op Italiaans asfalt. Ken Torn pakte de zege in ERC3 Junior en werpt zich stilaan op tot titelfavoriet bij de junioren.

De volgende manche is de Barum Rally in Tsjechië.

Foto
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA European Rally Championship op zondag 21 juli 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons