van der Horst

ERC: Munster in Lets vijfsterrenveld

Grégoire Munster - Hyundai i20 R5
Grégoire Munster - Hyundai i20 R5
Met de Rally Liepaja staat dit weekend in Letland de tweede ronde van het Europese Rally kampioenschap op het programma, na de Rally di Roma Capitale drie weken geleden. Grégoire Munster mag er opnieuw de kleuren van Hyundai en ons land verdedigen. Ook Amaury Molle komt aan de start.
Luttele weken na de seizoensopener in Italië trekt de Europese rallykaravaan naar de middelste van de drie Baltische staten om hun eerste onverhardrally te betwisten.

Alexey Lukyanuk - Ford Fiesta R5
Alexey Lukyanuk - Ford Fiesta R5
Alexey Lukyanuk (Citroën) verdedigt er zijn koppositie na winst in Rome, maar de tegenstand komt op een terrein dat hen misschien beter ligt dan het Italiaanse asfalt. Oliver Solberg (VW), Craig Breen (Hyundai) en Emil Lindholm (Skoda) kunnen het de wisselvallige Rus bijzonder moeilijk maken, maar de meest te duchten tegenstander wordt ongetwijfeld Mads Ostberg (Citroën). De leider in WRC2 rijdt zijn eerste kilometers na de corona-uitbraak.

Ook Grégoire Munster (Hyundai) verschijnt er aan de start. Ervaring opdoen is het hoofddoel, want de jonge Luikenaar maakt zijn R5-debuut op gravel. Een plaats in de top tien zou, net zoals in Rome waar hij zelfs zevende werd, op z'n minst opmerkelijk te noemen zijn. Met Amaury Molle komt er in ERC3 nog een tweede Belg in actie.

Vrijdag is er de shakedown. Zaterdag en zondag zijn er tien proeven, goed voor bijna 190 km tegen de klok. De openingsdag is meteen een kraker met vier verschillende proeven, waarvan twee boven de 25 km. Op zondag worden twee keer drie proeven afgewerkt. Daar kan Munster, beter dan op vrijdag, zijn progressie op Letse kiezels tonen. Rond 16 uur Belgische tijd kennen we de winnaar.

Foto: FIA ERC en Josef Petru



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA European Rally Championship op woensdag 12 augustus 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Liepaja.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons