van der Horst

Etappe 9: De calvarietocht van Gerard de Rooy bij de trucks

Petronas Team De Rooy - Iveco Powerstar
Petronas Team De Rooy - Iveco Powerstar
Gerard de Rooy en onze landgenoot Tom Colsoul zijn hun leidersplaats kwijt. Meer nog, de Nederlander die als onbetwiste leider de rustdag in ging met 22 minuten voorsprong op de Kamaz van de Rus Nikolaev, 41 minuten op de Tatra van Kolomy en 47 minuten op de Kamaz van Mardeev, verloor vandaag 1u25 op winnaar Ales Loprais. De Tsjech beslechtte het pleit in zijn voordeel, voor Peter Versluis en Andrey Karginov.
  • Powercars
Met de winst van Loprais en de tweede plaats van Versluis hebben we toch nog een Belgisch succes(je) door hun co-piloten Serge Bruynkens & Jurgen Damen.
 
De Rus Nikolaev wordt met zijn Kamaz de nieuwe leider met 17 min.. voorsprong op de Tsjech Kolomy in diens Tatra en 33 min. op de andere Rus Mardeev in de tweede Kamaz. De Rooy volgt op net geen uur van de nieuwe leider, terwijl hij nog amper 8 seconden voorsprong telt op de derde Russische Kamaz van Karginov. Dagwinnaar Loprais, die vorige week reeds zijn deel van de pechkoek kende, staat zesde met diens Tatra, op anderhalf uur, met de Nederlanders Versluis en Van Vliet in zijn zog.

De calvarietocht van de Rooy begon reeds na 2 km tijdens de 293 kilometer lange proef. Er ging een ring kapot van de turbo en niet Biasion, niet Kuypers en ook niet de rest van de Nederlanders die passeerde had er eentje in reserve.

Vijfenveertig lange minuten tikten weg, tot de assistentiewagen het euvel kon herstellen. Daarna ging de stuurstang krom, kregen ze af te rekenen met een lekke band, raakten een tak met een kapotte ruit als gevolg en reden nog eens een ravijn in. Ditmaal was Jan Lammers de redder in nood. De 20 minuten voorsprong werden evenwel omgebogen naar een uur achterstand.

"Het wordt moeilijk", erkende De Rooy aangeslagen. "Maar het is niet onmogelijk. Ik ga er vol voor."

Foto: Willy Weyens



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Dakar Rally Raid op maandag 14 januari 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons