van der Horst

Grote Prijs van Bahrein: Kan Ferrari zijn fout goedmaken?

Start GP Bahrein 2015
Start GP Bahrein 2015
De combinatie van een verkeerde bandenkeuze en een rode vlag tijdens de seizoensopener in Australië resulteerde wederom in een 1-2 voor de Zilverpijlen. Indien de eerder vernoemde feiten niet waren voorgevallen, had het evengoed Sebastian Vettel geweest kunnen zijn, die met zijn Ferrari merendeel van de wedstrijd op kop reed. Kan het Steigerend Paard dit weekend terugslaan tijdens de Grote Prijs van Bahrein? Vorig jaar werd het Mercedes-duo in twee gesplitst door Kimi Räikkönen. Lukt het de Scuderia dit jaar om op het podium van Sakhir een stapje hoger te klimmen? We weten het aanstaande zondag, maar blikken nu alvast vooruit.
  • LTF
Bahrain International Circuit
Bahrain International Circuit
Nadat de nieuwe kwalificatieformat in Albert Park faalde en op veel kritiek stuitte, werd er op zondag voor de Grote Prijs op een spoedvergadering beslist dat men met onmiddellijke ingang terug naar het oude systeem zou gaan. De FIA World Motor Sport Council besliste hier uiteindelijk evenwel anders over. Gaan we tijdens Q3 dezelfde taferelen krijgen zoals in Melbourne, waarbij - met een tikkende klok - rijders, die nog een kans kunnen wagen, al uit hun bolides springen? Iedereen hoopt van niet, maar de kans dat zoiets terug gebeurt lijkt wel reëel. De wedstrijd zelf zou terug een strijd kunnen worden tussen Mercedes AMG en Scuderia Ferrari.

Pirelli's P Zero voor de F1
Pirelli's P Zero voor de F1
“Het nieuwe bandenreglement voor 2016 blijkt een groot succes te zijn. Ze bood verschillende strategische mogelijkheden aan alle teams in Australië”, aldus Paul Hembery van Pirelli Motorsport. “Bahrein is dan weer een heel ander soort circuit, waarbij het gedrag van de band wordt beïnvloed door de grote temperatuursverschillen naar mate de wedstrijd vordert.” De bandenkeuze voor deze wedstrijd werd eerder al vrijgegeven: de bandenfabrikant neemt dezelfde types van banden mee zoals in Australië, nl. de soft, de super-soft en de medium rubbers. En deze keer zijn er twee DRS-zones voor de rijders beschikbaar, wat meer inhaalmogelijkheden kan opleveren.

Fernando Alonso
Fernando Alonso
Historisch gezien is de Scuderia het meest succesrijke team in Bahrein. Van de 11 verreden wedstrijden won het team uit Maranello maar liefst vier keer. De allereerste GP, die in 2004 plaatsvond, werd gewonnen door de Duitser Michael Schumacher. Felipe Massa scoorde voor datzelfde team tweemaal en Fernando Alonso pakte voor hen in 2010 de zege. De overwinning van de tweevoudige wereldkampioen, zijn derde op dit circuit, was tevens ook de laatste zege voor de Italianen in het woestijngebied van Sakhir, dat zo'n dertig kilometer van de hoofstad Manamah ligt. De temperatuurschommelingen, al het stof en zand bieden voor alle teams een unieke uitdaging op deze 5,4 kilometers lange circuit.

Duel tussen Rosberg en Vettel
Duel tussen Rosberg en Vettel
De afgelopen twee seizoenen was het Lewis Hamilton die met zijn Mercedes de lakens naar zich toe kon trekken. Ook Sebastian Vettel wist zich, toen nog met Red Bull Racing, twee maal op het hoogste schavotje te nestelen. Jenson Button won de wedstrijd in 2009 voor Brawn GP. De kans lijkt vrij klein dat de Brit met zijn McLaren een tweede zege zal behalen. Wordt het een derde zege voor Hamilton? Of een derde voor Vettel? Of is het Iceman Kimi Räikkönen, reeds zeven maal op het podium in Sakhir, die het hoofd koel kan houden en voor het eerst de zege pakt tijdens deze nachtrace in de woestijn? Vanzelfsprekend is ook Nico Rosberg niet kansloos; zondag valt de beslissing.


De FIA publiceerde op hun website een video als voorbeschouwing op de wedstrijd in Bahrein. Voormalige F1-rijder David Coulthard, sinds dit seizoen analist voor het Engelse Channel 4, voorziet van de nodige commentaar. De kwalificatie is live te volgen op de Franstalige zender La Deux om 16u55. De uitzending voor de Grote Prijs van Bahrein start zondag op dezelfde zender, en dit vanaf 16u30. Op Play Sports van Telenet kan u eveneens terecht voor de uitzending waarbij Peter Baert en Kris Wauters u van commentaar voorzien.

Foto's: Georges De Coster



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons