van der Horst

Monza: Kan Vettel Ferrari zege bezorgen op het circuit waar het voor hem begon?

Monza: De GP van Italië 2013 in beeld gebracht
De tifosi komen zondag alweer met vele tienduizenden afgezakt naar het Parco di Monza en willen maar één ding: een klinkende overwinning van een Ferrari. Kan Vettel daar, na eerdere successen dit seizoen in Maleisië en Hongarije, voor zorgen, net op het circuit waar hij in 2008 zijn grote doorbraak kende bij dat andere Italiaanse team, Scuderia Toro Rosso? De Duitser toonde zich die dag voor het eerst aan de wereld na een geweldige zege in de gietende regen.
Fernando Alonso - Ferrari
Fernando Alonso - Ferrari
Het zou een mooie revanche zijn voor Ferrari, dat vorig jaar Monza verliet met slechts twee schamele WK-punten na onder meer een motorprobleem op de bolide van Fernando Alonso. Al kan niemand om het feit heen dat Mercedes de beste papieren in handen heeft op de supersnelle omloop in Noord-Italië. Vorig jaar nam het merk de eerste zes plaatsen in tijdens de kwalificaties, om bij de finish finaal een 1-2-3-4 te scoren, het fabrieksteam haalde het toen (uiteraard) van de beide Williams-bolides. Een duidelijk signaal dat het met de snelheid, waar het in Monza allemaal om draait, wel goed zit bij Mercedes.

Monza: De GP van Italië 2013 in beeld gebracht
De lange rechte stukken op de omloop, waarbij twee ervan voorzien zijn van een DRS-zone, worden vooral gescheiden door chicanes. Inhalen zou dus niet al te moeilijk mogen zijn; vooral de eerste chicane, Rettifilo, bleek in het verleden al vaker een scherprechter te zijn. Niet in het minst bij de start, waar het altijd drummen is en er eigenlijk niet genoeg plaats is, waardoor wel wat piloten (noodgedwongen) een kortere route zullen uitproberen.

7c2ce3c8bf588f21153d7c36977ed443dd2bbd31.jpg
De grote verrassing van het weekend komt dan weer van Pirelli, dat vorig jaar nog de harde en mediumbanden meebracht en nu kiest voor medium en zacht rubber. Volgens de Italiaanse bandenconstructeur moet dit interessante mogelijkheden bieden naar de racestrategieën toe, een welgekomen afwisseling dus van de één-stop-strategie van verleden jaar. Regenrubber is normaal gezien op zondag niet nodig, al kan het tijdens de kwalificaties wel van nut zijn mochten de voorspelde buien net op het (al dan niet) juiste moment toeslaan. Zowel de wedstrijd als de kwalificaties starten om 14u.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons