van der Horst

Een nieuwe lente, een nieuw geluid, een nieuwe promotor en een nieuw reglement

EK Rallycross 2012
EK Rallycross 2012
Het EK Rallycross 'new look' gaat dit weekend van start in het Engelse Lydden Hill. Het door EMG gepromoot kampioenschap Rallycross RX heeft wel een duidelijke metamorfose ondergaan. Het systeem is zo uitgedokterd dat de piloten een gans weekend het beste moeten geven van zichzelf en ieder foutje zwaar zal worden afgestraft. In het oude systeem, dat nog steeds wordt gehanteerd wordt in de Rallycross Challenge en de nationale kampioenschappen, zijn de punten pas te rapen aan de eindmeet en tellen de twee beste scores tijdens de kwalificaties voor de startopstelling van de finales. Een systeem dat reeds zo oud is als het rallycross zelf en zodoende is het niet makkelijk om over te schakelen. Regelmatigheid wordt de grootste troef in het FIA European rallycross Championship en de winnaar van het evenement zal niet altijd met de meeste punten huiswaarts keren.
We zetten de belangrijkste punten uit het nieuwe systeem even op een rijtje.

In tegenstelling tot het normale systeem dat we kennen, worden de trainingen niet langer aangewend voor de startopstelling van de eerste heat, maar worden effectief gebruikt om te trainen en de wagen af te stellen.

Iedere heat wordt verreden met vijf wagens. De semi-finale en finale wordt verreden met zes wagens op de startgrid. Indien het aantal wagens tijdens de heats niet deelbeer is door vijf, wordt er naargelang het aantal wagens een oplossing berekend.

In plaats van drie heats zijn er nu vier en ze dienen allemaal te worden verreden. De startopstelling van de eerste heat gebeurt via een loting. De startopstelling van de tweede heat wordt gevormd volgens de tijden van de eerste. De startopstelling van de derde heat wordt op zijn beurt gevormd volgens de tijden van de tweede heat en idem dito voor de vierde heat. De gescoorde punten van deze vier heats samen worden omgezet in punten voor het kampioenschap. Wie bijvoorbeeld bij de vier manches telkens de snelste chrono draait wordt bedacht met vier punten (1 per voor elke snelste chrono per manche). Wie het minste aantal punten verzamelt tijdens de reeksen, krijgt 16 punten in kampioenschap toebedeeld. De tweede 15 punten en zo met telkens 1 punt naar beneden. De 16 best scorende wagens hebben na de vier heats dus reeds gescoord binnen het kampioenschap.

Wie uitvalt tijdens een manche krijgt de punten van het aantal wagens plus één strafpunt. Wanneer de wagen door omstandigheden niet op de startgrid belandt krijgen we een identiek scenario maar met twee extra strafpunten. Bij een zwarte vlag worden drie strafpunten voorzien. Wie bvb door een panne niet kan starten in een reeks en er staan 20 wagens op de inschrijvingslijst, wordt bedacht met 22 punten in die heat. Het wordt dus belangrijk om enerzijds het materiaal te sparen, maar anderzijds zal er zwaar gestreden worden gezien het feit dat de meeste punten van het weekend te verdienen zijn in het vier heats, voorafgaand op de finales.

De 12 wagens die het best scoorden tijdens de heats gaan door naar de semi-finales. Ook daarin zijn punten te rapen voor het kampioenschap. De winnaar van een semi-finale krijgt zes punten en de laatste één. De drie snelste van de twee semi-finales gaan door naar de uiteindelijke finale, waarin nogmaals zes punten zijn weggelegd voor de winnaar, vijf voor de tweede en de laatste pakt nog één punt. Indien er een wagen niet kan starten in een van de finales, wordt automatisch de volgende opgeroepen. De organisator garandeert steeds zes wagens op startgrid tijdens de finales.

Er zal dus niet alleen met de rechter voet, maar ook met het koppetje worden gereden. De heats worden zeer cruciaal voor de rest van het verloop.
Een van onze landgenoten die aan de start komt in Lydden Hill, Koen Pauwels, denkt dat er tijdens de heats zal gerekend worden.
“Veronderstel dat je in strijd bent voor de zege in een heat, maar een tweede plaats op dat moment voldoende is voor een plaats in de semi-finale, denk ik dat het verlies van een puntje tijdens de heats niet opweegt tegen het risico om niet geklasseerd te raken in de semi-finales. Ik denk dan ook dat bepaalde piloten iets braver zullen rijden met het oog op de finales”, aldus Pauwels die een gans seizoen uitkomt in de Klasse TouringCar.

EK Rallycross
EK Rallycross
In SuperCar zijn er momenteel 15 vaste inschrijvingen voor een volledig seizoen. Deze worden aangevuld met niet reguliere piloten. Van de 15 vaste inschrijvingen zien we in Lydden Hill reeds twee forfaits. Zoals we reeds meldden kan Michaël De Keersmaecker niet starten tijdens de seizoensopener en herstelt nog van de harde klap in Maasmachelen waarbij hij een spierscheur opliep. Vanaf de volgende wedstrijd in Portugal is de JDK-rijder wel van de partij met een Peugeot 208 T16 van Albatec Racing als ploegmaat van de Brit Andy Scott.
Ook de Noor Mats Lysen geeft forfait omdat diens Renault nog niet klaar is. De vaste kern van 15 piloten die we terug vinden op de officiële website wordt dit weekend aangevuld door onder meer Henning Solberg die het in een Saab van Eklund zal opnemen tegen onder meer broer Petter Solberg, die een gans seizoen rijdt met een Citroën DS3. Nog Citroën's DS3 zijn er voor regenrend Europees kampioen Timur Timerzyanov, Timmy Hansen, Alexander Hvaal, Liam Doran, Pat Doran en Andreas Bakkerud. De Amerikaanse spektakelman Tanner Foust is net als de Brit Julian Godfrey ingeschreven met een Ford Fiësta, maar rijden niet het ganse kampioenschap. Škoda geweld komt er uit Scandinavië met Borseth en Hedstrom, terwijl ook Walfridsson opnieuw van de partij is met de vertouwde Renault Clio. Ook Jeanney tekent opnieuw paraat met de Citroën C4. Marklund probeert het met de Volkswagen Polo, terwijl we van Belgische zijde Scheveneels aan het werk zullen zien met een Peugeot 207 uit de stal van Pailler. Ook Jos Jansen wou niet ontbreken tijdens deze eerste ontmoeting met zijn Ford Focus, terwijl Leppihalme aan de start komt met Ford Focus waarmee Pauwels het Belgisch kampioenschap rijdt.

Het is zeer moeilijk om een pronostiek te maken. Vooral omdat deze wedstrijd een nieuw tijdperk inluidt met een volledig hertekent systeem.

TouringCar is met acht vaste deelnemers een beetje onderbemand, maar de kwaliteit is er wel. Het is vooral uitkijken naar de Škoda van Robin Larsson, zoon van tweevoudig Europees kampioen Lars Larsson, die vorig jaar een zeer sterk seizoenseinde kende. Ook Nordgard (Ford Focus), Lundh (Volvo C30), Castoral (Opel), Tohill (Ford Fiësta) behoren tot het favorietenkransje, net als onze landgenoot Koen Pauwels (Ford Fiësta). Geen nummer 1 aan de start, gezien kampioen Marklund koos voor SuperCar.
‘Ik moet nog wennen aan het idee dat de winnaar van het evenement niet noodzakelijk de eerste leider zal zijn in het kampioenschap. Ik hoop in ieder geval de finale te halen en dan zien we wel”, aldus Pauwels.

Geen reguliere Belgen in Super1600 waarin dit weekend 13 wagens aan de start verschijnen. Ook hier heeft de kampioen van 2012, Bakkerud, gekozen om aan de slag te gaan in SuperCar.



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rallycross Championship op zondag 31 maart 2013.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons