FIA gooit de Formule 1 reglementen voor 2026 op tafel
Vaarwel DRS, hallo actieve aerodynamica
Ooit voorspelde Pat Symonds, voormalig ingenieur bij onder meer Williams, dat DRS voor altijd in de Formule 1 zou blijven. Deze voorspelling wordt nu echter door het technische team van de FIA weerlegd, want het huidige gekende/beruchte Drag Reduction System (DRS) zal plaats moeten maken voor actieve aerodynamica. Om dit mogelijk te maken, zullen beide vleugels aanzienlijk worden gewijzigd om de stabiliteit van de wagens te waarborgen. Hoewel DRS verdwijnt, wordt het vervangen door een nieuw systeem. Er zullen namelijk drie modi beschikbaar zijn op de achtervleugel, die uit drie secties zal bestaan. Deze modi zijn als volgt:- Z-mode: voor het creëren van normale downforce in bochtensecties.
- X-mode: voor rechte stukken en kan door de coureurs zelf worden ingesteld.
- Manual override mode: vervangt actief de DRS en kan worden geactiveerd om extra vermogen te verkrijgen voor inhaalmanoeuvres, vergelijkbaar met Push-to-Pass in IndyCar.
In tegenstelling tot bij Push-to-Pass, zal dit laatste systeem niet worden beperkt tot een bepaalde tijdsduur, maar kan worden gebruikt wanneer een coureur zich binnen een bepaalde afstand van zijn voorganger bevindt. Eigenlijk net zoals nu met de DRS.
Chassis op dieet: lichter en slanker
Het chassis zal ook ingrijpend worden aangepast, met als doel het gewicht van de wagens te verminderen en hun afmetingen te beperken. De wagens zullen maar liefst 30 kg lichter worden dankzij een streng dieet, waardoor het totaalgewicht op 768 kg komt te liggen - chassis, piloot en banden incluis. Daarnaast worden de wielbasis en breedte van de wagens met respectievelijk 0,2 meter en 0,1 meter verminderd. Bovendien wordt de vloer van de wagens 150 millimeter dunner, wat resulteert in het verlies van downforce en luchtweerstand. Het doel van deze aanpassingen is om het grondeffect te verbeteren en de stabiliteit van de wagens te vergroten.De FIA heeft grote ambities om de kwaliteit van de races te verbeteren met deze wijzigingen, maar erkent ook de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Desondanks zijn ze ervan overtuigd dat deze veranderingen zullen leiden tot spannendere races en meer inhaalmogelijkheden. Met nog anderhalf jaar te gaan voordat deze nieuwe reglementen van kracht worden, kunnen de teams zich voorbereiden op een nieuwe fase in de Formule 1, waarbij de race om innovatie en prestaties weer helemaal opnieuw begint.
Foto's: FIA - Oracle Red Bull Media - Racing International Photography - Georges de Coster
Tweet