van der Horst

6H Silverstone: Audi met schitterende dubbel, McNish nog voorbij Tréluyer in laatste minuten

Audi wins in Silverstone
Audi wins in Silverstone
Tijdens de eerste race van het FIA WEC-kampioenschap op het befaamde asfaltlint van Silverstone heeft Audi meteen een statement van formaat neergezet. De R18 e-tron die na het debacle in de kwalificaties nog als derde en vijfde diende te starten, reageerde gepast. Het waren eindelijk nog eens de 'oudjes', Kristensen en McNish, samen met de jonge Fransman Loic Duval die de #2 auto de zege wisten te schenken. De #1 e-tron quattro werd tweede, voor de Toyota van Davidson / Buemi / Sarrazin.
Allan McNish heeft vandaag bewezen nog steeds over een stel enorm snelle benen en dito armen te beschikken. De Schot die al jaar en dag in dienst is bij de constructeur uit Ingolstadt, reed in het laatste halfuur van de race als compleet losgeslagen wildebras richting de #1 auto. McNish slalomde door het verkeer als een volleerd skiër en profiteerde van het inhaalmanoeuvre van een Porsche om voorbij de Fransman Tréluyer te gaan.

Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
McNish wist zijn R18 TDI e-tron quattro uiteindelijk met drie seconden voorsprong op diezelfde Tréluyer binnen te sturen en zo de zege in de eerste WEC-race van het seizoen achter de naam van Tom Kristensen / Loic Duval en hemzelf te schrijven, een enorme opsteker voor de Schot. 

Achter de Audi's werden de beide Toyota's op drie en vier geklasseerd, maar zij konden op geen enkel moment aanspraak maken op meer. Er rest de Japanse constructeur nog heel wat werk vooraleer die met een gerust gevoel naar de 24H van Le Mans kan  afzakken. Audi lijkt op het eerste zicht verder te staan dan vorig jaar, terwijl Toyota aan snelheid heeft moeten inboeten. 

Achter het fabrieksgeweld werd de Lola-Toyota van het trio Prost / Heidfeld / Jani een mooie vijfde voor de ploegmaats op de #13 Lola B12/60 Coupé-Toyota. Enige concurrent, de volledig Britse Strakka Racing HPD, zag zijn kansen verdwijnen toen Nick Laventis de wagen in de banden parkeerde. 

In de LMP2- klasse ging de zege naar de ADR-Delta Oreca-Nissan die na een autoritaire wedstrijd weinig in de weg werd gelegd. Het trio Graves - Pizzonia - Walker had na 6u racen een voorsprong van één ronde op de OAK Racing Morgan-Nissan van Pla - Heinemeier Hansson - Brundle. Het podium werd vervolledigd door de Zytek Z11SN - Nissan in de Greaves Motorsport-kleuren. Onze landgenoot Baguette viel met een vijfde plaats buiten het podium.

Aston Martin leverde dan weer een glansprestatie af in zijn thuisrace en dat  in het jaar dat het Britse sportmerk er 100 wordt! Het trio Darren Turner / Stefan Mück / Bruna Senna, was na 6u ruim de beste voor de AF Corse Ferrari van Toni Vilander en Kamui Kobayashi. De tweede Aston Martin Vantage V8 van Paul Dalla Lana / Fred Makowiekci / Pedro Lamy werd  knap derde en maakte het feest voor Aston compleet. 

De gloednieuwe Porsche 911 RSR werd mooi vierde in zijn klasse op een kleine twee ronden van de winnaar. 

Update

Ten gevolge van een post-race straf voor de #41 Greaves Motorsport Zytek Z11SN - Nissan, werd de #35 OAK Racing Morgen-Nissan van onze landgenoot Bertrand Baguette gepromoveerd naar een vierde plaats in de LMP2- klasse.

Foto's: Audi Sport



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Olivier Gouters in FIA World Endurance Championship op zondag 14 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Silverstone.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons