van der Horst

FIA WEC: Einde verhaal voor Lamborghini?

Iron Lynx en Iron Dames
Iron Lynx en Iron Dames
Het FIA WEC-seizoen is nog maar net voorbij of er komt weinig positief nieuws uit de hoek van Lamborghini. Volgens Dailysportscar lijkt het erop dat Lamborghini het kampioenschap al na één seizoen zal verlaten, zowel in de Hypercar- als in de LMGT3-klasse. Bovendien is de relatie tussen het Italiaanse merk en Iron Lynx momenteel gespannen, wat zelfs speculatie over een mogelijke split heeft aangewakkerd. Een overzicht van hoe men in Sant'Agata Bolognese tot op dit punt is gekomen.
  • Skylimit Events
Iron Lynx - Lamborghini SC63
Iron Lynx - Lamborghini SC63
De prestaties van de Lamborghini SC63 hebben uiteindelijk niet aan de verwachtingen voldaan. Richting het einde van het seizoen zagen we weliswaar enkele veelbelovende momenten, zoals in Indianapolis tijdens de IMSA, maar deze werden niet weerspiegeld in de eindresultaten. De problemen begonnen al vroeg in 2023, toen het testprogramma vertraging opliep door een crash met de testwagen, waardoor het een race tegen de klok werd om op tijd klaar te zijn voor de homologatie.

Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
Twee wagens werden gereedgemaakt: één voor de IMSA Michelin Endurance Cup en één voor een volledig seizoen in het FIA WEC. Er was een overweging om ook in IMSA een volledig seizoen af te werken, totdat de ACO de eis stelde dat elk merk ten minste twee wagens moest inzetten om punten te pakken voor het constructeurskampioenschap. Vanaf dat moment gaf Lamborghini Motorsport-hoofd Rouven Mohr aan dat het financieel moeilijk kon worden en geruchten over een mogelijke terugtrekking uit het WEC begonnen te circuleren.

Iron Lynx - Lamborghini Huracan GT3 Evo II
Iron Lynx - Lamborghini Huracan GT3 Evo II
Met het seizoen achter de rug lijkt de kans nu groot dat de SC63 volgend jaar niet meer te zien zal zijn in het WEC en ook de LMGT3-deelname lijkt in 2025 te verdwijnen. Dit brengt ons bij de samenwerking tussen Lamborghini en Iron Lynx. De communicatie tussen Lamborghini en Iron Lynx blijkt gebrekkig, terwijl Iron Lynx speciaal van Ferrari naar Lamborghini overstapte om dit project op te pakken. Het lijkt erop dat deze samenwerking op een breuk zal eindigen.

Iron Lynx - Lamborghini Huracan GT3 Evo 2
Iron Lynx - Lamborghini Huracan GT3 Evo 2
Wat betekent dit voor volgend jaar? Lamborghini richt zich vermoedelijk op IMSA, waar het al een volledig seizoen heeft bevestigd en waarschijnlijk een tweede wagen inzet tijdens de langere races. De vraag blijft wel welk team deze wagen zal beheren. Voor de LMGT3-klasse lijkt het erop dat er geen Lamborghini meer actief zal zijn in het FIA WEC of de European Le Mans Series, waar de deelname al onzeker werd doordat kampioen Hiroshi Hamaguchi overwoog om zich op een Japans programma te concentreren. Dit is des te nadeliger voor Lamborghini, aangezien de opvolger van de Huracan pas in 2026 wordt verwacht.

Iron Dames - Porsche 911 GT3-R (992)
Iron Dames - Porsche 911 GT3-R (992)
In de Hypercar-klasse is het slechts een kwestie van tijd voordat de vrijgekomen plek weer ingevuld wordt, terwijl in de LMGT3 Mercedes-AMG al interesse heeft getoond om de vrijgekomen plaats in te nemen. Iron Lynx lijkt zich meer naar Duitse merken te bewegen, met als eerste teken de Iron Dames, die volgend seizoen in een Porsche te zien zullen zijn. Hoewel een officiële mededeling nog ontbreekt, blijft dit toch een onverwachte twist. En overigens niet de enige die tot nu toe al gevallen is. Het belooft in ieder geval een interessante winter te worden.

Foto's: Gert Starckx - Georges de Coster - Geert Franquet - Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op woensdag 6 november 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons