van der Horst

Finale kalender en sportieve wijzigingen voor seizoen twaalf voorgesteld

Startprocedure Sanya E-Prix 2019
Startprocedure Sanya E-Prix 2019
Met nog twee weken te gaan voor de preseasontesten in Valencia, heeft de Formule E zijn definitieve kalender voorgesteld. In tegenstelling tot de voorlopige versie die eerder dit jaar werd vrijgegeven, zal er één race minder worden gereden dan oorspronkelijk gepland. Wel keert Sanya terug op de kalender als voormalige gaststad. Ook het sportief reglement kreeg een opfrisbeurt, met aanpassingen aan zowel het kwalificatieformat als het raceverloop.
De finale kalender is uiteindelijk vastgelegd op zeventien manches op negen verschillende locaties. Zoals eerder gemeld, komen de Miami Autodrome en Madrid – meer bepaald Jarama – erbij als nieuwe circuits. Maar nu keert ook Sanya terug op de kalender. De Formule E hield halt in de Chinese badplaats in 2019, maar door COVID bleef het bij één optreden op het grote toneel. Tot dit seizoen, wat dus ook betekent dat er drie Chinese manches op het programma staan. Wel zit er opnieuw een gat van een maand tussen Monaco en Sanya. Dat komt doordat men geen akkoord kon bereiken met Jakarta.

De locatie van de laatste drie edities in de Indonesische hoofdstad was niet langer bruikbaar, vermoedelijk door de stofwolken die er continu aanwezig waren, waardoor racen erg moeilijk werd. Men overwoog om eventueel terug te keren naar de originele locatie van 2018, maar uiteindelijk is die deal niet rondgeraakt. Bovendien zou de race plaatsvinden op 30 mei, wat een nationale feestdag is in Indonesië.

Terwijl de kalender nu rond is, werden er ook nog een aantal wijzigingen in het sportief reglement doorgevoerd. Zo worden de groepskwalificaties twee minuten korter, en zal er minder tijd tussen de duels zitten om te laden. Dit moet de kwalificaties vlotter en aangenamer maken voor de kijkers. Ook krijgen we een lichte wijziging aan de Attack Mode tijdens de race. Zo zal er slechts één beschikbaar zijn bij wedstrijden met Pitboost, terwijl races zonder pitstop de gebruikelijke twee zullen behouden. Belangrijk is bovendien dat vanaf dit seizoen de Attack Mode niet volledig afgewerkt hoeft te worden voor de finish. Dat was een heikel punt, onder meer in Miami vorig jaar, waar verschillende piloten werden benadeeld door een rode vlag en hun Attack Mode niet volledig konden gebruiken. Of het schrappen van die regel een verbetering zal blijken, valt nog af te wachten.

Tot slot zijn er ook een aantal testsessies voor dames en rookies ingepland. De dames komen, net als vorig seizoen, in actie op de laatste testdag, terwijl er een vrije training voor rookies gepland staat in Miami. De collectieve testdag, die de laatste jaren in Berlijn plaatsvond, verhuist dit jaar naar Madrid.

Kalender seizoen 12 2025-26

6 december: São Paulo
10 januari: Mexico City
31 januari: Miami
13-14 februari: Jeddah
21 maart: Jarama
2-3 mei: Berlijn
16-17 mei: Monaco
20 juni: Sanya
4-5 juli: Shanghai
25-26 juli: Tokio
15-16 augustus: Londen

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op vrijdag 17 oktober 2025.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons