van der Horst

Finaleraces: Eerste algemene titel voor Belgium Racing

Belgium Racing - Lamborghini Huracan Supertrofeo
Belgium Racing - Lamborghini Huracan Supertrofeo
Na afloop van de seizoensfinale op het TT Circuit van Assen mogen de troepen van Belgium Racing zich voor het eerst algemeen Belcar-kampioen noemen. Het gemengde programma – de Eleven Sports 24 Hours of Zolder met een Porsche, de andere races met een Lamborghini – heeft zijn vruchten afgeworpen. Ook in de andere Belcar-categorieën werd de regelmaat over een seizoen van zes spannende meetings beloond.
De afsluitende wedstrijd van het Belcar-seizoen 2019, 125 minuten op het asfalt van de “Cathedral of Speed”, werd voor de twee overgebleven titelkandidaten een bewogen zaak. De #11 Krafft Racing Norma, die met elf punten achterstand aan de slotmeeting begon, werd na een half uur wedstrijd zo goed als kansloos. Stienes Longin moest immers voortijdig naar de pitstraat terugkeren, omdat bevestigingspennen aan het linkerachterwiel waren afgebroken. De herstelling nam 14 ronden in beslag, de titelkansen gingen meteen in rook op.
 
Toch liep het nadien voor de #99 Belgium Racing Lamborghini niet van een leien dakje. Een foutje bij de tweede pitstop verplichtte het team tot een extra pitstop. Dylan Derdaele en Nicolas Saelens hadden aan een achtste plaats en een vierde in de klasse echter voldoende voor een eerste nationale endurance-titel.
 
De beslissing om de Eleven Sports 24 Hours of Zolder met een Porsche af te werken bleek aan het eind van het seizoen van goudwaarde. Geen enkel ander team scoorde meer punten in de etmaalrace, en tijdens de volgende, doornatte, race op het Limburgse circuit ging Belgium Racing met de Lamborghini op zijn elan door.
 
“Het was een moeilijke start van het seizoen”, stelt Dylan Derdaele. “We hadden heel weinig ervaring met de Lamborghini en het was een beetje zoeken naar de juiste manier om alles uit de wagen te halen. Maar eens we daar in geslaagd waren, met de hulp van de mensen van Lamborghini, viel de auto veel makkelijker te besturen en gingen we ook sneller. Dat werd bewezen tijdens de voorlaatste race in Zolder.”
 
De vice-kampioenen van Krafft Racing konden zich troosten met de titel in Belcar 1 én met drie race-overwinningen, waaronder die in de meeste prestigieuze race van het seizoen, de 24 uur van Zolder. “We hebben een fantastisch seizoen beleefd, maar soms heb je dat beetje extra geluk nodig om kampioen te worden. Dat hadden we deze keer niet”, klonk het bij Bert Longin.
 
De derde plaats in de eindstand ging uiteindelijk naar de  #999 WCB Racing by Leipert Motorsport Lamborghini, tevens de nieuwe Belcar 3-kampioenen. Zij kwamen in Assen als vijfde over de streep, en lieten in de Belcar-eindstand zo de #93 Veidec Silver Eagle by Getspeed Mercedes-AMG en de #4 VR Racing Ford MARC 2 achter zich. Met drie wagens in de top-5 is Belcar 3 de meest succesvolle klasse in het nationale endurancekampioenschap.
 
Belcar 1: Deldiche Racing by JTB sluit winnend af
Omdat Krafft Racing al zeker was van de titel ging het bij de prototypes in Assen vooral om de racezege. Eén van de zegekandidaten, de #110 Deldiche Racing by JTB Norma, werd relatief vroeg uitgeschakeld, na een spectaculaire crash met de #22 Veidec Silver Eagle by Getspeed Mercedes-AMG. Beide rijders, Tom Boonen en Kenneth Heyer, bleven gelukkig ongedeerd, maar het incident veroorzaakte wel een lange safety car-interventie. Met iets minder dan een half uur te gaan werd de race opnieuw op gang getrokken en de strijd om de zege draaide uit op een duel tussen de #2 McDonald's Racing Team Norma en de #111 Deldiche Racing by JTB Norma. Tim Verbergt, aan het stuur van de #111: “Ik had nogal wat tijd goed te maken (12 seconden, red.), maar toen ik mijn tijdswinst na een ronde of twee zag, wist ik dat het mogelijk was.”  Op een kwartier van het eind nam Verbergt definitief de leiding in handen en scoorde zo de eerste algemene seizoenszege voor Deldische Racing by JTB. Het leverde hen meteen de titel van vice-kampioen in Belcar 1 op. Het racepodium in Assen werd vervolledigd door de McDonald's Racing bolide en de #991 No Speed Limit Norma.
 
Belcar 2: John De Wilde (Speedlover) ongenaakbaar
Ook in Belcar 2 was de titelstrijd al voor de start van het slotweekend bekend, en kersverse kampioenen Nicolas Vandierendonck en Filip Teunkens, aan het stuur van de #3 Thems Racing Porsche, sloten met een podiumplaats het seizoen mooi af. Ze vermochten echter weinig tegen John De Wilde, die voor de gelegenheid de #88 Speedlover Porsche bestuurde. Hij bezorgde het team niet alleen een eerste klassezege van het seizoen, maar tikte ook als vierde algemeen aan. “De safety car was echter welgekomen”, grijnsde De Wilde achteraf. “Op dit circuit 125 minuten alleen moeten racen is niet van de poes.”
 
Belcar 3: Winst en titel voor WCB Racing by Leipert
Door de strategische foutjes van nieuwe algemene kampioen Belgium Racing ging de strijd om de klassezege in Belcar 3 tussen de #999 Lamborghini van WCB Racing by Leipert en de #4 VR Racing Ford. Beide grommende bolides gaven elkaar de hele wedstrijd lang weinig toe en werden aan het eind uiteindelijk door slechts twee seconden gescheiden. De derde klassezege van het seizoen leverde de witte Lamborghini meteen ook zekerheid voor de Belcar 3-titel op. In Assen wisten de Lambo-collega's van Independent Motorsports voor de tweede opeenvolgende keer naar het klassepodium te rijden.
 
Belcar 4: Crash beslist race en titelstrijd
Bij Veidec Silver Eagle by Getspeed Mercedes-AMG werd in Assen een nieuwe bolide voor het team van de #22 voorgereden – het vorige exemplaar kon na de crash in Zolder niet tijdig worden hersteld – maar het bracht de kampioenschapsleiders weinig geluk. Na de aanrijding met de Norma van Tom Boonen waren Kenneth Heyer en Wim Spinoy kansloos in het titelduel met de zusterwagen van het team. Aan het stuur van de #93 Veidec Silver Eagle by Getspeed Mercedes-AMG mochten Michael Cool en Bart Van Samang zich tot nieuwe Belcar 4-kampioenen kronen. Verdiend, want na hun opgave tijdens de race in Spa in juli legden ze in de resterende races een perfect parcours af.
 
Belcar 5: Titel voor QSR Racing School na bewogen slotrace
In Belcar 5 reed de gastwagen van Kuepper Racing zich in de kijker. De #42 BMW M3 bleek net iets te sterk voor de reguliere Belcar 5-teams, maar als gastwagen scoorde die geen punten en had dus ook geen invloed op de ontknoping in de titelstrijd. Daar begon de #154 QSR Racing School BMW met 11 punten voorsprong aan de slotrace, maar na een bewogen wedstrijdbegin bleek die buffer niet meer zo comfortabel. Volharding – en de nodige strategische keuzes – zorgden er echter voor dat de punten van de derde plaats werden gescoord, voldoende voor de Belcar 5-titel. De top-3 in de eindstand – met verder de #235 Baelus Motorsport BMW en de #475 Stevens Motorsport (in Assen beste van de vaste Belcar 5-teams) – wordt door amper 10,5 punt gescheiden.
 
Belcar 6: JJ Motorsport controlerend naar de titel
Met een voorsprong van 18,5 punt wisten Guido en Tom Werckx dat indien ze zich met hun #34 JJ Motorsport BMW in de top-3 van Belcar 6 wisten te handhaven, ze zekerheid over de titel zouden verwerven. Het plan werd tot in de perfectie uitgevoerd, waardoor ze in de eindafrekening nog 13 punten overhielden op de #83 VDW Motorsport BMW. Deze laatste scoorde afgelopen weekend zijn tweede zege van het jaar, na ook in de... seizoensopener te hebben gewonnen.
 
Zo zit een spannend en onderhoudend Belcar-seizoen 2019 er helemaal op. Voor 2020 houdt de organisatie nog enkele aangename verrassingen in petto, meer daarover hoort u binnenkort!

Persbericht Circuit Zolder - Foto: Geert Franquet



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op maandag 21 oktober 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Finaleraces.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons