van der Horst

Ford vanaf 2027 in de topklasse van Le Mans

De Ford GT40 van 1969 bestuurd door Jacky Ickx
De Ford GT40 van 1969 bestuurd door Jacky Ickx
Voor het eerst in 45 jaar reist Ford naar Frankrijk om mee te strijden voor de algemene overwinning in de 24 Uur van Le Mans. Dat heeft de Amerikaanse constructeur vannacht aangekondigd. Een van de grootste autobouwers ter wereld maakt dus in 2026 zijn intrede als motorleverancier van Red Bull in de Formule 1, om een jaar later in te schrijven in de topklasse van het wereldkampioenschap uithouding.
  • Dreamdrive
Ford GT
Ford GT
Ford heeft de voorbije twintig jaar met verschillende modellen deelgenomen aan de 24 Uur van Le Mans, maar telkens bleef het bij een GT-bolide die vaak in de schaduw van de prototypes aan het werk was. Om de Amerikaanse constructeur een gooi te zien doen naar het algemene klassement, moeten we al terug naar 1982.

Twee zeges werden als motorleverancier behaald, maar de glorieperiode vond plaats in de jaren 60, toen Ford de handschoen opnam tegen het dominerende Ferrari. Met de GT40 werden vier opeenvolgende zeges behaald tussen 1966 en 1969, onder meer met onze landgenoten Jacky Ickx en Lucien Bianchi aan de knoppen.

(lees verder onder de video)
 


Ford in LMDh
Ford in LMDh

Het LMDh-reglement laat Ford nu toe om opnieuw een auto te bouwen die een glansrol moet vervullen in de 24 Uur van Le Mans, en bij aanvulling het volledige wereldkampioenschap uithouding. Het debuut staat gepland voor 2027. Ook een deelname aan het Noord-Amerikaanse IMSA-kampioenschap valt niet uit te sluiten, al werd daar vannacht met geen woord over gerept. 


Foto's: Racing International Photography, Arne Simons, Ford Performance



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA World Endurance Championship op vrijdag 31 januari 2025.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons