van der Horst

Shanghai: DS Penske pakt een 1-2 in de laatste ronde

Maximilian Günther - DS Penske
Maximilian Günther - DS Penske
Op een energievretend circuit als Shanghai weten de Formule E-piloten dat aan de leiding rijden vanaf de start geen slimme zet is. Maximilian Günther had dat duidelijk ingecalculeerd. De DS Penske-coureur mocht vanop pole starten, liet bewust de rest voorbijgaan, om vervolgens op het einde toe te slaan en de zege te pakken. Bovendien wist teamgenoot Jean-Éric Vergne in de laatste bochten een DS Penske 1-2 veilig te stellen, terwijl Taylor Barnard (McLaren) kon profiteren om de derde plaats weg te snoepen van Dan Ticktum (Cupra KIRO).
Het nauwe circuit van Tokio twee weken geleden staat in schril contrast met het Shanghai International Circuit. Dat depiste een ware energievreter is, maakt het onaantrekkelijk om van bij de start aan de leiding te rijden. Dat besefte polesitter Maximilian Günther maar al te goed. Van bij de start liet de Duitser Pascal Wehrlein (Porsche) voorgaan, al bleef hij dicht genoeg om aansluiting met de kopgroep te behouden. Het gevolg was dat we verschillende leiders zagen, waaronder ook Stoffel Vandoorne (Maserati), met het oog op het optimaal opladen voor hun verplichte PitBoost-stop.

Halverwege de race, nadat iedereen zijn pitstop had afgewerkt, begon het echte werk. Günther wist opnieuw de leiding te nemen, voor Wehrlein en Robin Frijns (Envision), met in hun zog kampioenschapsleider Oliver Rowland (Nissan). Het grote verschil was dat zowel de Duitser als de Brit nog een Attack Mode achter de hand hadden. De eerste die het slotstuk inluidde, was echter Taylor Barnard. Met zijn geactiveerde Attack Mode nam de jonge Brit de leiding, terwijl daarachter vooral Nissan probeerde het teamspel te spelen. Norman Nato werkte zich op naar de tweede plaats, waarna Rowland later zijn Attack Mode inzette. Vier ronden voor het einde nam hij de leiding over, maar ook Günther had zijn Attack Mode nog tegoed. Daarmee pakte hij de koppositie terug en stond die niet meer af, waarmee hij zijn tweede overwinning van het seizoen behaalde.

Daarachter ging de strijd alle kanten op. Rowland kwam net energie tekort om echt voor de overwinning te strijden – iets wat we de laatste weken niet gewend zijn van het Frans-Japanse team. Hierdoor schoof Barnard op naar de tweede plaats en probeerde die te verdedigen, maar kon niet verhinderen dat Dan Ticktum – die de race helemaal achteraan was gestart – zich opwerkte in de strijd. Alsof dat nog niet genoeg was, wist ook Vergne zich voorbij beide Nissans te wurmen en zich te mengen in het gevecht om plaats twee. Ticktum leek de beste papieren te hebben om die plek veilig te stellen, tot Vergne uit het niets in de laatste chicane een alles-of-nietsmanoeuvre uitvoerde op de Brit – en met succes. Vergne bezorgde DS Penske zo hun eerste 1-2 in het kampioenschap, terwijl Barnard kon profiteren van de impact van Vergne’s aanval om alsnog de derde plaats af te snoepen van Ticktum. Rowland wist uiteindelijk met een vijfde plek nog het beste te maken van een minder geslaagde strategie.

Zoals voor velen, was het ook voor Vandoorne een race waarin de strategie uiteindelijk niet in zijn voordeel uitdraaide. In de openingsfase zaten zowel onze landgenoot als teamgenoot Jake Hughes goed mee voorin, maar na de pitstops zakten beiden weg. Vandoorne wist zich tegen het einde nog terug naar voren te werken, maar strandde net buiten de punten op plaats elf.

Rowland blijft stevig op kop

In de tussenstand blijft Rowland comfortabel aan de leiding. De Brit moest wel wat terrein prijsgeven op Barnard, maar heeft nog altijd 86 punten voorsprong. De McLaren-rijder heeft op zijn beurt één punt voorsprong op Wehrlein. Bij de teams deed Nissan goede zaken met hun vijfde en zesde plaats. Ze lopen uit op Porsche, dat net buiten de top tien viel en nu 33 punten achterstand telt. Toch was DS Penske de grote winnaar van de dag: hun 1-2 levert hen de derde plaats in het kampioenschap op. Er zal ongetwijfeld gevierd worden in het team van Jay Penske, al zal dat van korte duur zijn — morgen volgt al de volgende race, die iets na negen uur van start gaat.

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 31 mei 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Shanghai 1.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons