van der Horst

Frankrijk: 'MDK' tussen record aantal wagens met Larsson en Marklund als favorieten

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Loheac wordt het strijdtoneel van de vierde en voorlaatste manche van het European RX. Deze competitie loopt qua reglementen gelijk met het World RX, maar wordt verreden over vijf manches binnen Europa. Het materiaal en een pak rijders moeten niet onderdoen voor het overgrote deel van hun collega's uit het WK, maar ze kiezen uit noodzaak voor het alternatief gezien het WK voor een amateur onbetaalbaar is geworden en je moet optornen tegen de teams met ondersteuning van de constructeur. Mooie voorbeelden zijn Larsson (kampioen in 2014) en Marklund die promoveerden naar het WK en nadien een stap moesten terug zetten. Maar met 25 wagens in het WK en 35 in het EK wordt het voor alle piloten even moeilijk om een plaats binnen de top 12 te bereiken en dus de halve finales.
Michaël 'MDK' De Keersmaecker voor Henning Solberg
Michaël 'MDK' De Keersmaecker voor Henning Solberg
Met 'MDK' Michaël De Keersmaecker hebben we één piloot die onze nationale driekleur gaat verdedigen binnen de Divisie Supercars in Frankrijk. Het is ooit anders geweest. Wat de kansen van de snelle man uit Londerzeel zijn kan hij zelf moeilijk inschatten, want hij heeft nog niet getraind sinds de Ford Fiesta RX Supercar terug is uit Zweden en is gecheckt in de ateliers van Gunnarsson.

Michaël De Keersmaecker: "Loheac is niet bepaald mijn favoriete circuit en op vorig jaar na heb ik er heel weinig ervaring. Om privé reden zal ik waarschijnlijk op vrijdag te laat aankomen om de voorziene vrije trainingen te rijden die voor mij zeer belangrijk zijn na de ingreep op de wagen. En dat terwijl de Fransen hun kampioenschap deels in Lohac afwerken. Dus starten we met een handicap, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat we niet alles gaan geven. Indien de wagen ok is zal het mannetje wel volgen en dan gaan we voor de knikkers. Uiteraard zijn er niet minder dan 35 wagens voor een plaats binnen de top 12, en er is nog een wachtlijst. Dit moet een echt record zijn sinds het WK is afgescheurd van het EK. Samen 60 Supercars met nog enkele op de wachtlijst is waanzinnig veel. We gaan zoals steeds ons uiterste best doen en hopen dat het materiaal goed is en blijft".

Anton Marklund - VW Polo Supercar
Anton Marklund - VW Polo Supercar
We wensen MDK uiteraard veel geluk in Frankrijk, maar het wordt zwaar. Bijzonder zwaar, want na de vakantie komen ze allemaal terug hun neus aan het vester steken. En dan spreken we echt allemaal, inclusief de Franse toppers Grosset-Janin, de broertjes Pailler, Dubourg,enz. Stuk voor stuk goede piloten met uitstekend materiaal en die op hun thuisbasis altijd dat net ietsje meer kunnen.



Robin Larsson - Audi A1 SuperCar
Robin Larsson - Audi A1 SuperCar
Niemand tekent afwezig waardoor we waarschijnlijk opnieuw een duel krijgen tussen de VW Polo van Anton Marklund en de Audi A1 van de eerste Europees kampioen onder de IMG vlag in 2014, Robin Larsson. Ook de Europees kampioen 2015, de Noor Tommy Rustad is van de partij. De Peugeot-rijder moet de twee jonge wolven voor zich dulden en volgt in derde positie, ex aequo met zijn landgenoot Bryntesson in diens Ford Fiësta terwijl ook Henning Solberg nog niet op niveau presteerde in de VW Beetle van Eklund Motorsport. De eerste Fransman, Jérôme Grosset-Janin staat in de tussenstand pas 13de.

Voor de titel zal het meer dan waarschijnlijk gaan tussen Marklund en Larsson. Er gaapt reeds een gat van 19 punten tussen beide landgenoten, terwijl er maximum nog 60 te rapen zijn tijdens de laatste twee races. In ieder geval is Larsson aan zet. En hopelijk is MDK mee richting top 12 voor zijn eerste halve finale van het seizoen. 

Foto's: Johnny Loix - Info: Frieda Loix
 

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rallycross Championship op woensdag 30 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Frankrijk.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons