van der Horst

Fuji: Regen spelbreker – Audi pakt constructeurstitel na 16 ronden achter safety car

Regenchaos in Fuji
Regenchaos in Fuji
De 6 Hours of Fuji die zich gisteren na afloop van de kwalificaties op zoveel fronten veelbelovend aankondigden zijn uiteindelijk op een sisser uitgelopen. Dat er in de schaduw van de Fuji vulkaan wel eens uitzonderlijke weers- omstandigheden voorkomen is een gekend risico, helaas was dat ook vandaag het geval. De race ging van start achter de safety car en na 8 ronden werd de eerste rode vlag al bovengehaald wegens te hevige regenval. Twee en een half uur later werden opnieuw 7 ronden onder geel afgewerkt, en na een laatste poging (één enkele ronde) maar liefst vier en half uur na de start hield de wedstrijdleiding het definitief voor bekeken. Zonder een minuut te hebben geracet kwam de Toyota TS030 Hybrid #7 van Kazuki Nakajima, Alex Wurz en Nicolas Lapierre uiteindelijk als winnaar uit de bus, waarmee de Japanse constructeur in eigen land meteen de eerste ‘zege’ van het seizoen pakt.
Toyota TS030 Hybrid #7
Toyota TS030 Hybrid #7
Hoewel er dus niet geracet werd vonden er toch wat verschuivingen plaats doorheen het veld. Zo bracht de polesittende (en dus leidende) Audi #1 tijdens de tweede periode achter de safety car meermaals een bezoek aan de pits met een verstopte luchtinlaat. De Toyota #8 startte vanuit de pitlane nadat deze te laat was vertrokken naar de grid. Beide wagens finishten op korte achterstand van de leiders maar konden vanzelfsprekend geen posities meer goedmaken. De zege ging dus naar Toyota, terwijl de tweede plaats van de Audi R18 e-tron quattro #2 van Kristensen/Duval/McNish genoeg was voor Audi om de titel bij de constructeurs veilig te stellen, ondanks het feit dat er maar halve punten werden toegekend aangezien er geen 75% van de wedstrijd werd afgewerkt.

De OAK Racing Morgan LMP2 van Bertrand Baguette bleef uit de pitlane en zette de pole positie om in een overwinning (vierde algemeen), net als de Aston Martin Vantage V8 #97 van Makowiecki/Turner/Mücke in GTE-Pro en het exemplaar #95 van Senna/Nygaard/Poulsen in GTE-Am. Baguette breidt daarmee zijn voorsprong in LMP2 uit met 7,5 punten op de Pecom Racing Oreca-Nissan die in Japan slechts zevende werd.

44b8e9c4f8a771152b6d0308e9796533392281b3.jpg







Foto's: WEC/DPPI



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zondag 20 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Fuji.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons