van der Horst

Geko Ypres Rally: Preview

GEKO Ypres Rally
GEKO Ypres Rally
De Geko Ypres Rally luidt jaarlijks de vakantie in en is in België de belangrijkste en interessantste rally van het seizoen. Het is niet alleen de 6de manche van het Europees rallykampioenschap, waardoor er steeds enkele interessante kleppers aan de aftrap komen, met de rally in de Westhoek begint het Belgisch kampioenschap aan zijn tweede seizoenshelft. Wat er ook gebeurt, ook na de klassieker in West-Vlaanderen zal Freddy Loix aan de leiding blijven van het Belgisch kampioenschap, want Vincent Verschueren volgt als tweede in de tussenstand op 21 punten. Freddy Loix kan dus voluit jagen op een achtste overwinning in de Kattenstad.
De buitenlandse toppers scoren echter geen punten voor het BRC (tenzij ze zich ingeschreven hebben). Voor Ieper moest Freddy Loix op zoek naar een andere wagen. De recordhouder van Ieper start met een officiële Skoda Fabia Super 2000, waardoor hij meteen de topfavoriet is. De overstap van zijn vertrouwde Ford Focus WRC naar de Skoda Fabia S2000 zal geen probleem vormen, want tussen de wedstrijden van het BRC door heeft Freddy heel wat testwerk gedaan voor Michelin met een S2000.

Voor de eerste keer dit seizoen neemt de recordhouder van Ieper het op tegen de recordhouder van het BRC, achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen. Bovendien wordt het een duel met gelijke wapens, althans op het eerste zicht, want ook Tsjoen start met een Skoda Fabia S2000. Maar, onderhuids zal er toch een verschil zijn tussen de fabriekswagen van Loix en de gehuurde klantenversie van Pieter Tsjoen. Bovendien heeft Tsjoen natuurlijk een gebrek aan ritme na een lange pauze en... zal hij niet de volledige wedstrijd rijden. Pieter Tsjoen deelt de Fabia S2000 immers met Bernd Casier. Ze zullen afwisselend het stuur nemen en de nota's lezen. Bernd Casier en Pieter Tsjoen, het zijn twee toppers die in de Westhoek traditioneel erg snel zijn, maar met het lezen van nota's zijn ze minder vertrouwd.

De strijd tussen de vaste Super 2000-piloten in het BFO-BRC wordt erg boeiend. Vincent Verschueren, tweede in het BRC, start met de oudste van de Super 2000's, de VW Polo S2000 van GoDrive terwijl Melissa Debackere (Peugeot 207 S2000), derde in de tussenstand, in de voorbije wedstrijden heeft bewezen dat ze in topvorm is. De Nederlander Hermen Kobus heeft de Geko Ypres Rally met stip genoteerd om eindelijk komaf te maken met de pech die hem dit seizoen achtervolgt met zijn Ford Fiesta S2000. Davy Vanneste (Peugeot 207 S200), Tuur Vanden Abeele (VW Polo S2000), Philip Cracco (Ford Fiesta RRC), Andy Lefevere (Mitsubishi Lancer EvoX R4) en Jos Hermans (Mitsubishi Lancer EvoX R4) zijn de andere BRC-piloten in Klasse 2 of de topklasse in Ieper.

Voor de dichtste ereplaatsen zullen ze echter eerst moeten afrekenen met de buitenlandse tenoren, te beginnen met de Peugeot-toppers Craig Breen en Bryan Bouffier die genavigeerd wordt door Cuckoomobile-ambassadrice Lara Vanneste en Jean-Mathieu Leandri. François Delecour zal er niet bij zijn. De Fransman die vroeger Ieper als zijn achtertuin beschouwde en ooit met de Peugeot 309 voor een top 3 ging, geeft forfait door familiale reden. Ford rekent op de Fiesta RRC van Michal Solowow en de S2000's van Hayden Paddon, een wagen ingezet door het Belgische team Symtech. Andreas Aigner en Andras Hadik brengen snelle Subaru's R4 aan de start in de strijd voor het Production-kampioenschap.

In Klasse 3 kan Filip Pyck, tweede op één puntje van Kris Princen, een gouden zaak doen in de titelstrijd want zijn rechtstreekse titelconcurrenten komen niet aan de start. Maar, met David Croes aan de start in een Lancer EvoX, zal het niet evident worden om maximale punten te scoren. Normaliter had ook Chris Van Woensel moeten aantreden, maar hij moet vroegtijdig de handschoen werpen met problemen inzake sponsoring. Ook de streekpiloten Philip Barbier, Kurt Rigole, Bert Coene en Stefaan Prinzie willen schitteren voor eigen publiek.

In Klasse 5 neemt Armand Fumal het met zijn Citroën DS3 R3T op tegen de Renault Clio's R3 van Steve Vanbellingen en Hans Depla. Maar, ondanks hun hogere topsnelheid en surplus aan cilinderinhoud, zullen de R3's vooral moeten uitkijken voor de ontketende Juniors aan het stuur van hun R2's in de strijd voor de zege bij de voortrekkers.

Niet minder dan 37 wagens vertrekken in R2, waarbij Ford het leeuwenaandeel op zich neemt met 21 Fiësta's.



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA European Rally Championship op donderdag 27 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting GEKO Ypres Rally.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons