van der Horst

Geneva International Motor Show: Audi schuift elektrische Q4 naar voor

Audi Q4 e-tron concept
Audi Q4 e-tron concept
In september vorig jaar presenteede Audi officieel de Audi e-tron, de eerste wagen van het merk met de vier ringen die over een volledig elektrische aandrijving beschikte en bovendien geproduceerd wordt bij ons in Brussel. Het mag dan ook geen verrassing heten dat de elektrificatie, na de kolos die de e-tron is, doorsijpelt daar de kleinere modellen en het is evenmin wereldschokkend dat Audi daarbij ook mikt op het momenteel populaire segment voor kleine SUV's. Ontmoet de Audi Q4 e-tron concept, de blik op de nabije toekomst voor de compacte vierdeurs SUV al oogt de wagen nu reeds bijzonder productieklaar.
  • STX Motorhomes
Interieur Audi Q4 e-tron concept
Interieur Audi Q4 e-tron concept
De Audi Q4 e-tron concept beschikt over twee elektromotoren - één op de vooras en één op de achteras - die samen goed zijn voor 225 kW (of iets meer dan 300pk), hoewel in normale gebruiksomstandigheden het vooral de achterste motor van 150 kW is die de wagen aandrijft. Die aandrijving, standaard quattro, zorgt voor een sprint van stilstand tot 100 km/h in 6,3 tellen en kan de elektrische bolide vervolgens tot 180 km/h brengen alvorens deze in de begrenzer gaat.

Aandrijflijn Audi Q4 e-tron concept
Aandrijflijn Audi Q4 e-tron concept
De batterij van 82 kWh, die zich tussen de assen bevindt en zo voor een relatief laag zwaartepunt zorgt in deze SUV, moet een reikwijdte van 450 kilometer mogelijk maken en herladen tot 80% van de capaciteit zou slechts een halfuurtje in beslag mogen nemen. De wagen staat op het MEB platform van Volkswagen, net als de nieuwe VW Buggy en de Skoda Vision iV, die overigens ook hetzelfe type batterijpack en aandrijflijn lijkt te gebruiken.

Lees ook: Audi presenteert elektrisch aangedreven e-tron

Audi Q4 e-tron concept
Audi Q4 e-tron concept
Audi houdt het overigens niet bij de e-tron en de Q4 e-tron; later dit jaar moeten ook de e-tron Sportback en autoQ2L e-tron volgen (op de Chinese markt), terwijl midden volgend jaar het doek van de vierdeurs Audi e-tron GT coupé gehaald moet worden - op het ogenblik dat ook de productie van de Q4 e-tron moet worden afgetrapt. Tegen 2025 wil Audi bovendien 12 volledig elektrische modellen in het gamma hebben.

Foto's: Audi



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op woensdag 6 maart 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons