van der Horst

Goed gevuld orderboekje voor Alfa Romeo-tuner Romeo Ferraris

Michela Cerruti
Michela Cerruti
"Win on Sunday, sell on Monday", een gezegde dat zeker toepasselijk is op Romeo Ferraris, het tuningbedrijf dat tekende voor de deelname van de Alfa Romeo Giulietta TCR in het WTCR-kampioenschap. De ommekeer na een ronduit slechte seizoenstart, ingezet op de Slovakiaring met eerste puntenwinst en vanzelfsprekend de pole en zege van de debuterende Kevin Ceccon in Suzuka vorig jaar, hebben het team van Operations Manager Michela Cerruti geen windeieren gelegd. Het orderboek van het bedrijf verdrievoudigde tegenover 2018 en Cerruti verwacht dit seizoen vijftien Alfa's, verspreid over verschillende continenten, in actie te zien.
Kevin Ceccon
Kevin Ceccon
“In Slovakije zetten we een eerste stap vooruit toen duidelijk werd dat de auto goed was voor een top 10-plaats in een wereldkampioenschap, later gevolgd door een top 5-stek en een eerste overwinning in Suzuka. Vanaf dan kregen we een rist vragen om info, zowel van mensen die half overtuigd waren van de capaciteiten van de auto als van lui die nog nooit van de Giulietta TCR hadden gehoord. Dit jaar verkochten we vijf wagens in amper tien dagen, waaronder klanten in Australië, Japan en Denemarken. Ook in China hebben we auto's rijden, net als in de Amerikaanse IMSA-serie waar we vorig seizoen slechts een paar races betwistten maar thans met twee auto's het volledige kampioenschap rijden. Dit betekent dat we nu de wereldwijd wagens hebben rijden op strategisch belangrijke plaatsen.
 
De eerste seizoenshelft was zwaar voor een team met amper tien fulltime medewerkers, we moeten niet alleen de auto's bouwen maar ze ook runnen en terzelfdertijd klaar staan voor onze klanten. We moesten zien aan te tonen dat we snel waren in WTCR, dé referentieserie, want snel zijn in bv. Italië volstond niet aangezien iedereen wel verwachtte dat we er competitief zouden zijn. Met regelmaat in de WTCR-top10 eindigen is wel tien overwinninigen in Italië waard. Halfweg het seizoen, toen we stilaan competitief bleken in WTCR, groeide de interesse wat maakt dat we thans 365 dagen onafgebroken moeten doorwerken.
 
Mulsanne Racing
Mulsanne Racing
Voor 2019 wilden we vier wagens inzetten in WTCR, ik was er van overtuigd dat we die in onze workshop zouden hebben staan maar twee gingen inmiddels naar klanten. Daar ben ik enerzijds blij om, anderzijds ook ietwat teleurgesteld want vier auto's betekent meer kans op WTCR-punten en -zeges. Ergens moeten we de juiste balans vinden tussen auto's verkopen en ze ook zien te runnen.
 
 Voor dit seizoen hebben we dan ook twee prioriteiten. Enerzijds moeten we er voor zorgen dat de Alfa goede resultaten boekt en blijft winnen in WTCR, de meest competititeve TCR-serie die er is. Hier krijgen we de meeste feedback en ook de meeste media-aandacht.
Anderzijds is er de zorg om onze klanten. Niet makkelijk wanneer die aan de andere kant van de wereld racen. Daartoe hebben we dan ook online systemen en dito strategieën ontwikkeld zodat we ze steeds kunnen bijstaan, ook al zijn we er niet fysiek aanwezig.
 
Fabrizio Giovanardi
Fabrizio Giovanardi
 We hebben heel wat lessen getrokken uit vorig seizoen. We sloten 2017 af met een een auto die won in TCR International maar startten het WTCR met een wagen die niet competitief genoeg bleek, ook al maakten we onderweg terrein goed. We komen thans niet onvoorbereid aan de start, zeker niet nu de lat nog hoger komt te liggen want ook de concurrentie zit niet stil. In 2018 hadden we geen ervaring met de Yokohama-banden, die is er nu wel. De Giulietta TCR onderging bovendien enkele wijzigingen, we pakken met iets nieuws uit. Ik ben echter realistisch genoeg en je zal me niet horen zeggen dat we de eerste race zullen winnen;  het rijdersniveau ligt nu eemaal ongelooflijk hoog en dat geldt vanzelfsprekend ook voor de competitie zelf".

Foto's: FIA WTCR & Hans van Onsem
 

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op woensdag 23 januari 2019.
  • AG Metals

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons