van der Horst

GT4 European Series: Nürburgring: Bernhard Van Oranje en Ricardo van der Ende verstevigen leiderspositie

Start race 1
Start race 1
Op de Nürburgring werden dit weekend in het kader van de 1000 km BES ook twee races voor de GT4 European Series betwist. De organisatoren mochten zich verheugen op het sterkste startveld tot nog toe. Bernhard Van Oranje en Ricardo van der Ende kwamen als eerste over de finish in de eerste race maar kregen 10 seconden straftijd voor het veroorzaken van een crash en alzo vielen ze terug naar de vijfde plaats. De zege kwam alzo in handen van de Chevrolet Camaro van Luc Braams en Duncan Huisman. De overwinning in de tweede race was voor de Argentijn Viel Bugliotti maar met een tweede plaats verstevigden Van oranje en van der Ende hun leidersplaats in het kampioenschap.
Luc Braams/Duncan Huisman - Chevrolet Camaro
Luc Braams/Duncan Huisman - Chevrolet Camaro
Bij de start van de eerste race nam Jörg Viebahn (Porsche GT4) de leiding van de wedstrijd maar al in de tweede ronde kwam de safety car de baan op wanneer twee wagens die betrokken waren bij een aanrijding op de baan stil stonden. Na zes ronden werd de race hervat met nog steeds Viebahn op kop. De pitstops gooiden het klassement door elkaar en de tweede helft van de race werd aangevat met Marucci op kop voor Tineo en Sanders. Het duo Ricardo van der Ende en Joris Heul naderden echter snel op het leidende trio en met nog 15 minuten op de klok ontspon er zich een strijd om de zege tussen de vijf wagens. Sanders pakte in zijn Porsche de leiding maar kon niet weerstaan aan de twee vliegende Hollanders en moest vier minuten voor het einde van de race de leiding afstaan aan van der Ende om even later ook nog Heul vrij doorgang te geven. De vreugde voor van der Ende en Van Oranje was echter van korte duur zij kregen een straftijd van 10 seconden voor het veroorzaken van een aanrijding en vielen terug naar plaats vijf. Braams/Heul werden tot winnaars uitgeroepen voor Viebahn/Sanders.
 
GT4 European Series ; Nürburgring; Uitslag race 1:

1. Luc Braams/Duncan Huisman (Chevrolet Camaro) 1u00:12.677
2. Jörg Viebahn/Bertus Sanders (Porsche 911 GT4) +0.404
3. Marcel Nooren/Jan Joris Verheul (Chevrolet Camaro) +7.234
4. Roberto Gentili (Ginetta G50 Cup) +7.895
5. Bernhard van Oranje/Ricardo van der Ende(BMW M3 GT4) +9.726
6. Jesse Anttila/Salvador Tineo (Ginetta G50 Cup) +10.609
7. Fran Viel Bugliotti (Ginetta G50 Cup) +31.035

Fran Viel Bugliotti - Ginetta G50 Cup
Fran Viel Bugliotti - Ginetta G50 Cup
Op een natte baan waren het de Camaro’s van Huisman en Verheul die de kop pakten bij de aanvang van de tweede race. Op het einde van de eerste ronde zette Sanders zijn Porsche tussen de beide Amerikaanse bolides maar hij kreeg een tik van Verheul en ging rond. Van der Ende volgde in derde positie met een bij een spin lichtjes beschadigde BMW. Twintig minuten ver in de race ging van der Ende voorbij Verheul maar Huisman die het tempo verhoogde kon hij niet te pakken krijgen. Na de pitstops bleven de posities ongewijzigd, de Camaro met nu Braams aan het stuur had een comfortabele voorsprong op de BMW van Van Oranje. Maar deze laatste voelde zich steeds beter op zijn gemak op de opdrogende piste en vond alsnog aansluiting bij de Camaro. Wanneer Braams wijd ging nam Van Oranje de kop over maar beide piloten werden op de meet geklopt door Bugliotti die met zijn Ginetta als een komeet uit het niets naar voren schoot.    
 
GT4 European Series ; Nürburgring; Uitslag race 2:
 
1. Fran Viel Bugliotti (Ginetta G50 Cup) 1u00:44.134
2. Bernhard van Oranje/Ricardo van der Ende (BMW M3 GT4) +4.628
3. Luc Braams/Duncan Huisman (Chevrolet Camaro) +19.041
4. Stefano Stefanelli/Lorenzo Marcucci (Ginetta G50 Cup) +21.510
5. Jörg Viebahn/Bertus Sanders (Porsche 911 GT4) +40.791
6. Jesse Anttila/Salvador Tineo (Ginetta G50 Cup) +53.350
7. Manuel Lasagni (Ginetta G50 Cup) +55.470

Foto's: GT4 European Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op dinsdag 23 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nürburgring 1000.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons