van der Horst

Gulf 12H: AF Corse aan de leiding na eerste wedstrijdhelft

AF Corse - Ferrari 458 Italia GT3 #1
AF Corse - Ferrari 458 Italia GT3 #1
De AF Corse Ferrari 458 Italia GT3 #1 van Marco Cioci, Steve Wyatt en Michele Rugolo staat na de eerste wedstrijdhelft aan de leiding van de Gulf 12 Hours. AF Corse won de twee eerste edities van het evenement en kon met zijn enige ingeschreven wagen de Team Abu Dhabi by Black Falcon Mercedes SLS AMG GT3 van Jeroen Bleekemolen, Bernd Schneider en Khaled Al Qubaisi afhouden. Het was nochtans laatstgenoemde wagen die de pole kon omzetten in de leiding en lange tijd het veld aanvoerde. Een safety car iets na halfweg bracht alles weer samen en AF Corse profiteerde ervan om op dat moment de koppositie over te nemen en aan de meet 53 seconden over te houden op de achtervolgende Mercedes.
Gulf Racing - McLaren MP4-12C
Gulf Racing - McLaren MP4-12C
Na zes uren wedstrijd vertoefden enkel de twee eerste wagens nog in dezelfde ronde, wat inhoudt dat de AF Corse Ferrari #1 en de Black Falcon Mercedes #3 op gelijke voet het tweede deel van de wedstrijd zullen aanvatten. De Bentley Continental GT3 maakte een meer dan degelijk debuut. De maagdelijk witte Continental met groene accenten lag zelfs even in tweede positie en noteerde competitieve tijden. De troepen van Brian Gush maakten wel een extra pitstop ten opzichte van de leiders en kwam daardoor op net iets meer dan een ronde achterstand binnen. De Kessel Racing Ferrari #11 van Zampieri-Ramos-Broniszewski nam een goede start en is ook nog steeds goed in de running en start straks in dezelfde ronde als de nieuwe Bentley. De Gulf Racing McLaren #9 (Carroll-Bell-Wainwright) is mogelijk de laatste kanshebber op de zege en volgt op twee ronden.

Team Abu Dhabi by Black Falcon - Mercedes SLS AMG GT3
Team Abu Dhabi by Black Falcon - Mercedes SLS AMG GT3
Black Falcon verspeelde haar goede positie van de #3 door zeer laat tijdens de neutralisatie te pitten. Quasi alle bolides maakten gebruik van de safety car om de pit op te zoeken en zo te voldoen aan de minimum pitstoptijd. Bij Black Falcon riep men de SLS echter dermate laat binnen dat deze de safety car niet meer kon bijhalen toen het veld terug werd vrijgegeven. Naderhand verloor men ook nog een minuut bij de laatste pitstop met een nukkige wielmoer. De bolide stond 45 seconden langer in de pits dan de leidende Ferrari en eindigde uiteindelijk op 54 seconden, de 458 Italia noteerde wel de snelste ronde in wedstrijd en was daarbij bijna een volle seconde sneller.

Nova Race - Ginetta G50 GT4
Nova Race - Ginetta G50 GT4
In GTX won de Nova Race Ginetta #91 voorlopig het pleit. De wagen wist één ronde voorsprong uit te bouwen op de Aston Martin. De bolide in Yas Marina kleurstelling eindigde op een verbazende elfde plaats overigens en bleef de twee overgebleven CN's voor nadat de Wolf's met allerhande problemen kregen af te rekenen. Zo verdween de #97 van BF Motorsport reeds voor 1/3e wedstrijd van het toneel, veroorzaakte de #95 de neutralisatie nadat deze stilviel in de laatste ronde en moest de #96 met een afgebroken wiel naar de pits getakeld worden.

Kessel Racing - Ferrari 458 Italia
Kessel Racing - Ferrari 458 Italia
Uiteindelijk namen maar 21 wagens de start, zowel de Kessel Racing Ferrari #12 (polesitter in eerste instantie), de  rhino’s Leipert Motorsport Lamborghini Gallardo FL2 GT3, als de Avelon Formula Wolf GB08 bleven in de boxen staan. Heel wat deelnemers kregen ook al af te rekenen met problemen. Zo verloor de Slamstop Motorsport Ferrari #15 die in de aanvangsfase de leidende Mercedes achtervolgde, een handvol ronden na een contact met de muur. De tweede Black Falcon Mercedes stond een paar uur in de pits nadat de bolide zonder remmen viel wegens verdampte remvloeistof en ook de Kessel Racing Ferrari #14 verloor veel tijd en is uitgeteld voor de zege. Het tweede deel van de wedstrijd start iets voor 15 uur Belgische tijd.

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op vrijdag 13 december 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons