van der Horst

Het Belgian Audi Club Team WRT wordt in Silverstone beloond met een prachtige podiumplaats

Marc Basseng - César Ramos - Laurens Vanthoor
Marc Basseng - César Ramos - Laurens Vanthoor
Het Belgian Audi Club Team WRT houdt vast aan traditie en pakte voor de derde maal op rij een podiumplaats in Silverstone, de tweede manche van de Blancpain Endurance Series. Dit keer waren het Marc Basseng, César Ramos en Laurens Vanthoor die er derde eindigden. Maar vooral de manier waarop zal nog lang bijblijven, want het werd een felbevochten en moeilijk wedstrijd waarin pas in de laatste ronde zekerheid werd verworven over het podium . In het eerste deel had de #1 het nogal moeilijk met het drukke verkeer en bovendien zou een drive-through het verloop van de race nog wat bemoeilijken. Maar Laurens Vanthoor zette orde op zaken in een scitterende laatste stint. De wagen van Christopher Mies, James Nash en Frank Stippler kende dan weer een foutloos parcours, maar geraakte omwille van aanhoudende elektrische problemen niet verder dan de 9de positie. De R8 LMS ultra van Jean-Luc Blanchemain, Pierre Hirschi en Yves Weerts, uitkomend in de Gentlemen Trophy, moest kort na de eerste pitstop naar de kant met een kapotte versnellingsbak.
“Ik vind het duizend keer leuker om op deze manier een derde plaats te pakken dan een saaie zege te behalen zonder enige glans”, gaf Team Principal Vincent Vosse toe. “We zijn dan ook zeer gelukkig met dit resultaat dat het team goed zal doen.  Ik moet Laurens Vanthoor feliciteren die een fantastische stint afwerkte en dit jaar in een ongelofelijke vorm steekt!  Er waren dit weekend goede dingen, zoals ook de uitstekende race van de piloten van de  #3 en de pitstops, maar ook enkele mindere zaken zoals wat technische probleempjes, enkele foutjes en tijd die verloren ging.  We gaan dit rustig analyseren en trachten te verbeteren.  Ik denk dat er ook opnieuw naar de Balance of Performance moet worden gekeken, aangezien een aantal wagens wel heel erg snel leken.  Dit gezegd zijnde, wil ik Bentley feliciteren met zijn eerste overwinning, het is namelijk altijd fijn om een nieuwe constructeur zo snel succesvol te zien.  Proficiat ook aan onze landgenoot Christian Loriaux, die achter de ontwikkeling Continental zit.”

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Het weekend startte met heel wat regen, iets wat de Audi R8 LMS ultra wel leek te liggen, gezien de 2de plek van Mies en de 3de van Ramos (ondanks een schuiver) in de pre-kwalificatie, terwijl Yves Weerts de snelste was bij de Gentlemen.  In de kwalificaties, op een vrijwel droge piste, loodste Basseng de #1 naar P9, was Mies goed voor P12 en realiseerde Hirschi met de #4 de zevende plaats in de GTR-categorie.

De race zelf, in prima weersomstandigheden trouwens, ging van start met de gebruikelijke problemen, eigen aan een compact deelnemersveld.  De Audi’s kenden een eerder goede start met Mies (#3) die al snel in 9de stelling lag, net voor ploegmaat Basseng op de #1.  De kloof met de leiders bedroeg na 5 ronden wel reeds bijna 20 seconden.  Mies wist nog een plaatsje goed te maken, terwijl Basseng, net als 6 andere piloten nog werd bestraft omdat hij onder geel niet voldoende was vertraagd.  Na een drive-through zette hij zijn weg verder in P11.

Terwijl er tijdens de eerste stint verder weinig viel te vertellen over de twee topwagens, kreeg de derde wagen van het Belgische team af te rekenen met problemen.  Na een prachtige start (de #4 bekleedde in de openingsronden zelfs de tweede plaats in zijn categorie), ging Jean-Luc Blanchemain in de 13de en 26ste ronde  in de rondte.  Twee ronden na de pilotenwissel zat de race er echter al op toen Pierre Hirschi met een gebroken versnellingsbak terugkeerde naar de pits.

Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Na de eerste pitstop, lagen Nash en Ramos respectievelijk in  6de en 8ste stelling.  De Braziliaan zat lange tijd vast achter een Mercedes die hem enkel kon afhouden dankzij zijn hogere topsnelheid op de rechte stukken, terwijl wagen #3 meer en meer kreeg af te rekenen met elektrische problemen.  Problemen die alleen nog zouden toenemen toen Stippler overnam en terugviel naar P16.  Niets van dat alles echter bij Vanthoor, die als negende het peloton vervoegde en meteen alle registers opentrok.  Na al snel twee concurrenten te hebben ingehaald, wist hij nog twee plaatsjes op te schuiven door bij de herstart, na een safety-car periode, meteen Prémat en Schneider opzij te zetten.  De jonge Belg leek niet te stoppen en ondanks het verlies van 4 seconden achter een tragere Aston Martin, slaagde hij er in de laatste ronde toch nog in met een prachtig manoeuvre de derde plaats af te snoepen van merkgenoot Guilvert (Saintéloc Audi).  “Ik heb me goed geamuseerd tijdens deze laatste stint”, lachte de jonge Belg achteraf, “en het is fantastisch om nog eens op het podium te kunnen staan.  Alleen jammer dat we in het eerste deel van de race wat tijd hebben verloren.”

Ook Frank Stippler wist met de #3 toch nog enkele plaatsjes goed te maken, ondanks aanhoudende elektrische problemen.  “We hadden er reeds mee af te rekenen voor de race”, blikte de Duitser terug.  “Gelukkig wist het team ze op te lossen, maar tijdens de race dook het probleem terug op en het werd zelfs erger en  erger naar het einde toe.  Jammer, want anders had het echt wel een foutloze race geweest.”

De volgende (en derde) ronde van de Blancpain Endurance Series staat op de agenda in Paul Ricard op 28-29 juni.

Belgian Audi Club Team WRT press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op maandag 26 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Silverstone.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons