van der Horst

Het einde van de stoelendans in Formule E nadert: wie rijdt waar in seizoen 12?

Start 2025 Formule E Jeddah E-Prix Race 2
Start 2025 Formule E Jeddah E-Prix Race 2
Ondertussen lijkt het al een eeuwigheid geleden dat Oliver Rowland kampioen werd in de Formule E. Sinds eind juli ligt het elektrisch kampioenschap stil, maar eind deze maand trekt het terug naar Valencia voor de welbekende testdagen. Terwijl er niet op de baan werd gereden, is er achter de schermen toch het een en ander veranderd. Daarom vonden we het een goed moment om de stoelendans eens in kaart te brengen met het oog op het nieuwe seizoen.
Oliver Rowland wereldkampioen 2024-25 Formule E
Oliver Rowland wereldkampioen 2024-25 Formule E
Van de tien overgebleven teams blijven er drie ongewijzigd: Lola-Yamaha Abt, Mahindra en Nissan. Vooral bij dat laatste team was dat enigszins verrassend. Terwijl Oliver Rowland met consistentie de titel wist te behalen, was dat bij Norman Nato ver te zoeken. Toch blijft het Frans-Japanse team vertrouwen houden in hem, waardoor hij voor het eerst sinds lange tijd een tweede seizoen mag aanvatten bij hetzelfde team. Maar terwijl zij verdergaan op het elan van vorig seizoen, zagen andere teams wel wat mensen overstappen naar andere teams, of zelfs verdwijnen.

Nico Müller
Nico Müller
We beginnen bij Porsche. Pascal Wehrlein is incontournable bij de Duitse constructeur, maar dat kon niet gezegd worden van António Félix da Costa. In 2024 kroop hij door het oog van de naald met zijn ongekende ommekeer, maar in 2025 waren alle bruggen verbrand. Dat bleek ook recent, toen de Portugees werd aangekondigd bij Jaguar als vervanger van Nick Cassidy — op papier een bijzonder sterke bezetting. In de plaats van Da Costa werd Nico Müller overgenomen van Andretti. Die kende ook allesbehalve een goed seizoen met het Amerikaanse team, maar toch behoudt Porsche het vertrouwen in hem.

Felipe Drugovich
Felipe Drugovich
Met Müllers vertrek bij Andretti kwam er een plaats vrij. Er waren twijfels rond Jake Dennis, maar die besloot te blijven. Uiteraard moest men op zoek naar een nieuwe tweede rijder, en die vonden ze niet bij oude bekenden, maar bij Aston Martin. Na jaren wachten als reservepiloot besloot Felipe Drugovich om eindelijk de overstap te maken naar de Formule E. Hij mocht vorig seizoen al eens proeven bij Mahindra, en vanaf dan kwam de Braziliaan in beeld bij verschillende teams. In augustus werd hij benaderd door het Amerikaanse team, waarmee hij tot een akkoord kwam met een optie voor Gen4. Dat kan belangrijk worden, aangezien Andretti Porsche gaat verruilen voor Nissan.

António Félix da Costa
António Félix da Costa
Jaguar heeft ondertussen ook een nieuwe leider die hen naar een tweede titel bij de teams moet leiden: Ian James. De Brit kon geen nieuwe overnemer vinden voor de franchise die McLaren achterliet, waardoor hij feitelijk vrij kwam. En dat blijkt geen slechte keuze: met twee titels bij de piloten toen hij Mercedes leidde, heeft hij de nodige adelbrieven — iets wat interessant kan zijn voor de nog steeds ambitieuze constructeur. Al zal het ook niet simpel worden. Voormalige kopman James Barclay heeft geregeld wel met zijn handen in het haar gezeten vanwege Mitch Evans en Cassidy. En hoewel de laatstgenoemde vertrokken is, hebben ze met een voormalig kampioen als da Costa ook iemand die zeer sterk is. De Portugees zei zelf al in een interview dat hij zich goed voelt, maar vooral dat ze gewoon eerlijk tegen hem moeten zijn. Een goede tip voor James dus.

Joel Eriksson
Joel Eriksson
Ook bij hun klantenteam Envision Racing kwam er een wijziging. Terwijl Sébastien Buemi maar blijft doorgaan, zagen we na het seizoen Robin Frijns vertrekken. Ook hij kende meer moeite tijdens seizoen elf en besloot zich meer toe te leggen op het FIA WEC. Er gingen heel wat namen rond, maar men koos voor een oude bekende: Joel Eriksson. De Zweed viel vorig jaar al eens in bij het team, met een knappe negende plaats tot gevolg — al blijft die keuze toch verrassend, zeker gezien wat er allemaal op de markt kwam.

Taylor Barnard
Taylor Barnard
De Stellantis-groep gooide het roer flink om. Weg Maserati, en ook Jake Hughes en Stoffel Vandoorne mochten beschikken. Daardoor werden er wijzigingen doorgevoerd bij het hoofdteam DS Penske. Maximilian Günther mocht aanblijven, en krijgt een bijzonder indrukwekkende teamgenoot naast zich: Taylor Barnard, die overkwam van McLaren. In de internationale media werd deze zet beschouwd als dé toptransfer van het seizoen — vooral dankzij rechterhand Phil Charles. Maar het is vooral met het oog op Gen4 een interessante keuze. En gezien de verhuis van Jean-Éric Vergne is het vrij zeker dat hij niet langer in loondienst staat van DS/Stellantis.

Nick Cassidy - Jaguar
Nick Cassidy - Jaguar
Vergne blijft wel binnen de groep en gaat samen met Cassidy een avontuur aan met Citroën. De Franse constructeur neemt de franchise over van zijn Italiaanse merkgenoot binnen Stellantis — een noodzakelijke stap, gezien de opstapelende schulden. Op zich verandert er weinig qua team, behalve de verhuis van Monaco naar Parijs. Toch blijft de vraag of een “nieuw” team meteen kan presteren. Het is mogelijk, maar het zal niet eenvoudig zijn.

Dan Ticktum - CUPRA Kiro
Dan Ticktum - CUPRA Kiro
Terwijl negen teams hun huiswerk klaar hebben voor seizoen twaalf, is CUPRA Kiro dat nog niet. In het tussenseizoen klopte men ook aan bij McLaren en wist men Gary Paffett te strikken als nieuwe racedirecteur. Officieel heeft het team echter nog geen rijders aangekondigd voor volgend seizoen. Dan Ticktum, de enfant terrible van het kampioenschap, wordt wel verwacht — zeker nadat de Brit het team hun eerste zege in Jakarta bezorgde. Het contract met David Beckmann werd echter niet verlengd. Het team is dus nog steeds op zoek, en volgens The Race zijn er drie namen in beeld: Josep Martí, Jake Hughes en… Ayhancan Güven, deze laatste vooral vanwege de link met Porsche.

Sam Bird
Sam Bird
Zoals te zien is, zullen we volgend seizoen een aantal piloten niet meer terugzien. Sam Bird bijvoorbeeld, die na het vertrek van McLaren ook zijn eigen Formule E-carrière stopzette. En dat na elf jaar, waarin hij talloze overwinningen behaalde, maar ook meerdere keren naast de titel greep. Met Buemi en Lucas Di Grassi blijven er nog slechts twee piloten over die er vanaf dag één bij waren in het kampioenschap.

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Ook voor Vandoorne lijkt het Formule E-hoofdstuk voorlopig afgesloten — of gewoon on hold? De West-Vlaming vertrok officieel bij Stellantis en wordt getipt om zich aan te sluiten bij Genesis in het FIA WEC. Momenteel is grootbaas Cyril Abiteboul echter geen voorstander van een dubbel programma, en volgens La DH weigerde hij eerder al enkele rijders om die reden. Maar wat niet is, kan nog komen: Hyundai overwoog al eens een Formule E-programma, dus wie weet wat de toekomst brengt.

Foto's: Formula E - Porsche AG - Racing International Photography - Jaguar TCS Racing - Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op vrijdag 17 oktober 2025.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons